"Hamburgerfilter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13137

    "Hamburgerfilter"

    Jag har hållt på ganska länge med akvaristik och länge gått och funderat på att testa ett hamburgerfilter för jag visste att dessa filter är väldigt bra, men det har liksom aldrig blivit av... och när karet redan är igång så har jag inte orkat tömma hela karet för att silicona fast glaslisterna som ska hålla fast filtermattan! Men för en vecka sen satt ja och klurade hur jag skulle kunna lösa det utan att behöva tömma karet, och vips så fick jag en ide Jag hade ett tvådelat strilrör med sugkoppar liggandes och dessa tog jag och fäste lodrätt i varje hörn istället för glaslisterna, sen stack jag till affären o köpte grov filtermatta 3cm x25 x15 (54L kar) satte den bakom "listerna" och satte dit en aquael turbopump med en slangbit på utblåset ut genom filtermattan och vips KLART! det tog 5 min att montera och kostade 28kr (pumpen hade jag redan) Och jag kan lova att det funkar långt över förväntan!!! vattnet blir kristallklart vilket jag aldrig lyckats med förut när jag använt bara grov matta! Så jag ville helt enkelt dela med mig av min erfarenhet av detta filter till någon som gått och funderat på ett bra filter till ett bra pris! tveka inte skaffa hamburger Om nån har synpunkter så skriv!

    Hamburgerfilter:http://images.google.com/imgres?imgu...7ADBR%26sa%3DN
    Viva Leo Buscaglia
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bra tips. Undrar förresten varför dom börjat kalla det för hamburgerfilter på senare tid.
    De har ju kallats för filtermattor i Sverige och filterschaumplatten i Tyskland tidigare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Lånar tråden lite.

      Liiiiite sugen på att fixa nått liknande till mitt framtida 222 liters kar.
      Skillnaden mellan mitt och Aheims är att jag har tid att fixa glaslisterna
      innan vatten fylls på.

      Men, en liten fråga, jag tror att jag skulle vilja ha mer än en sorts filtermatrial. Dvs lite grovt, lite medium, lite fint.

      Hur fixar man det ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Ta glaslister som sticker ut 10cm från kanten.
        Köp grov filtermatta o sen fin.
        Klipp till så de pressas ihop i den planerade filterkammaren.
        Lägg det grova först o sen det fina.
        Montera pump...
        Om du har en pump med sugfötter så sätt den 10cm ovanför botten.
        Placera lite grov filtermatta eller biobollar.
        Du får lite större biologisk rening då.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          Lånar tråden lite.

          Liiiiite sugen på att fixa nått liknande till mitt framtida 222 liters kar.
          Skillnaden mellan mitt och Aheims är att jag har tid att fixa glaslisterna
          innan vatten fylls på.

          Men, en liten fråga, jag tror att jag skulle vilja ha mer än en sorts filtermatrial. Dvs lite grovt, lite medium, lite fint.

          Hur fixar man det ?
          Lägg lite filtervadd bakom mattan är mitt tips - det tar upp det fina.
          Jag kan inte se någon större anledning att blanda fin och grov matta - den fina ger inte alls lika bra biologisk filtrering
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Filter vadd i all ära men kjell är det inte lite svårt att få det sitta på plats?
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Hmmmm......

              Om man då tänker sig att man bygger upp en kammare av glas (eller liknande), trycker dit en bra hög med ganska grovt matrial.

              Skulle man du tänka sig att ha filtervadd inne i pumpen ?

              Tanken är isf att ha ett innerfilter bakom / inne i det grova matrialet.

              Eller ??
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Kensa- det är ju en variant...
                Jag har grov/fin/kolsvamp i mitt.
                Kombinera det med lavastenar på botten och vips så har jag relativt bra rening med bra biologisk verkan.

                Alternativt skulle jag köra med grov/filtervadd/fin.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Filter vadd i all ära men kjell är det inte lite svårt att få det sitta på plats?
                  Varför skulle det vara det. Det kommer ju bara att funka som ett mekaniskt filter som tar de minsta partiklarna.
                  Men som sagt jag har testat massor av kombinationer och det enda som jag tycker funkar lika bra som grov filtermatta är biobollar (allra helst de som är väldigt små).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Hmmm....men biobollar har ju bra biologisk verkan vid måttlig cirkulation eller?
                    Menar biobollar har ju en glattare yta och microskopiskt sätt väldigt få porer?
                    Nu har jag bara kollat på biobollar från JBL o hobby men jag skulle nog köra med grov eller fin filtermatta om man ska ha filtermatta.
                    Annars så skulle jag nog använda siporax eller lavastenar på botten o sen fin filtermatta innan pumpen.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Den glatta ytan är just poängen med material typ biobollar. Porösa filtermaterial får sämre effekt med tide pga att porerna täpps igen av gamla och döda bakterier, medan biobollarnas glatta yta gör att biofilmen aldrig blir för tjock för att göra sitt jobb, utan alltid är i sin snabbaste tillväxtfas.

                      Om det verkligen väger upp att biobollar har oerhört mycket mindre yta till att börja med, det vet jag inte.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Oki...då ska jag köra med biobollar o lavastenar.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av firefox75
                          Hmmm....men biobollar har ju bra biologisk verkan vid måttlig cirkulation eller?
                          Menar biobollar har ju en glattare yta och microskopiskt sätt väldigt få porer?
                          Nu har jag bara kollat på biobollar från JBL o hobby men jag skulle nog köra med grov eller fin filtermatta om man ska ha filtermatta.
                          Annars så skulle jag nog använda siporax eller lavastenar på botten o sen fin filtermatta innan pumpen.
                          Som azur skriver så handlar det inte om antalet porer utan om effektiviteten hos porerna.
                          Som azur skriver så täpps små porer till och inte nog med det - det bildas syrefattiga zoner i filtermaterial med små porer och då blir det ingen biologisk filtrering alls.

                          När jag som den förste i Sverige började importera filtermattor för ca. 15 år sedan så var det den grovporiga (10PPI).
                          Ganska snart så började andra grossister ta in den finporiga mattan (30 PPI) och med just den motiveringen som du har - fler porer = större yta. I teorin så stämde det, men inte när det kom till den praktiska verkligheten och därför bytte sedan alltefterhand de som hade använt den finporiga mattan i sina anläggningar ut den mot grovporig.

                          Biobollar är nog det effektivaste filtermaterialet om man inte har det dränkt, men det handlar det ju inte om i detta fall.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Men hur funkar det med lavastenar?
                            De har stora porer och jag blev rekommenderad dem av väl känd akvarist i norrköping.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Men hur funkar det med lavastenar?
                              De har stora porer och jag blev rekommenderad dem av väl känd akvarist i norrköping.
                              Om du som du skriver menar lavastenar så har ju de självklart en större filteryta än en vanlig sten, men några lavastenar i akvariet fyller nog en rätt marginell funktion jämfört med själva filtermaterialet. Vill man öka effekten så måste det också cirkulera kraftigt med vatten genom stenarna. I så fall skulle de väl funka ungefär som levande sten i saltakvarier där man har 10-30 gånger cirkulation av vattnet i timmen. Med normal cirkulation i akvariet så kommer porerna ganska snart att täppas igen.

                              Om du menar att du använder lavagrus som filtermaterial så funkar det bättre än vanligt grus men sämre än filtermattor. Jag körde en gång lavagrus som filtermaterial i ca. 300 akvarier. Det funkade hyfsat i ett år, efter ett år så fick jag plocka ut allt lavagruset och skölja igenom det och sedan gick det några månader innan det blev igentäppt, ny rengöring och då funkade det bara någon månad. Sedan åkte det ut.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...