Stambyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #16
    sätter dom in kopparrör istället för plast för att koppar håller längre ?
    eh ok!

    det är ju bara mäta av och se hur mycket du får ut. ( Cu )
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Jag aktiverar min tråd från 2008. Nu har värden bestämt sej för stambyte och renovering av badrum.
      Allt ska bort: badkar, handfat, kakel på väggar och klinker på golv. Samt rör.

      Läget nu: ett 200 l kar står ca 2 dm från väggen till badrummet där kakel ska bilas ned. Det sägs att golvet är uppbyggt i badrummet så det är inte samma golv. Alltså borde inte vibrationerna blir så farliga (detta enl kontaktpersonen). Precis intill är en dörr och alldeles i närheten av den finns badrumsdörren. Så det är väldigt tätt inpå.
      De påstår att maskiner de använder "samlar upp" dammet bättre numera! Bilningen pågår ½-timmesvis med pauser emellan. 2 dar pr lägenhet lär det ta, själva bilningen alltså.
      Enl uppgift plastar de in allt.

      Jag vill helst inte flytta karet, i så fall blir blir det till angränsande rum. Och det gör kanske ingen större skillnad?
      Jag har ingen möjlighet att ställa det hos någon.

      Har läst igenom många trådar om detta, men känner mej ändå osäker. Det är olika bud, direkt motsatta teorier och synpunkter.
      Är den värsta faran dammet? Eller vibrationerna, eller vad. Vad är det som kan hända i värsta fall?
      Att fånga upp alla och flytta karet är ju oxå stressigt för dem, sen ska de tillbaks igen.

      Tänker att om man kan täta akvariet på ngt vis.så dammet inte kommer in, är det nån fara med det? Behöver det komma in luft/syre?

      Ni som nyligen varit med om detta, jag behöver ej hjälp och era synpunkter.
      Arbetena kommer att påbörjas inom några få veckor, i varjefall före jul.

      Tack om ni vill hjälpa mej.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #18
        Finns det någon här som har erfarenhet av detta och kan hjälpa?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #19
          Dammet och omständigheten att byta vatten bör vara det jobbigaste.
          Vattenbytet är ju bara upp till dig själv hur mycket du orkar släpa, dammet så kan man ju göra så att man lägger en plastsäck/byggplast över karet dagtid. Det bör väl inte vara tätslutande men gör man så att det blir ett ordentligt "vindfång" genom att låta kanterna gå ner ordentligt på sidorna (löst liggande räcker) så minskar man ju dammet som når akvariet avsevärt.

          Vibrationerna kommer att fortplanta sig till akvariet det går inte att komma ifrån men många fiskar bor ju i områden där jordskalv förekommer så det bör ju inte vara några större problem förutsatt att dom är friska från början.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #20
            Tack för att du svarade. Vattenbyten får bli manuellt från köket, ett visst bärande men det går när man måste.
            Dammet blir ju svårt, men jag gör som du skrivit här.

            Ang vibrationer, så har man nu börjat bila i badrummet våningen under. Ett förskräckligt oljud faktiskt. Men när jag ser på firrarna verkar de inte hysteriska. Inte ens oroliga - hittills! Skönt det. De är friska och pigga, så det kanske inte skadar dem.

            När jag lägger handen på akvarieglaset känns vibrationerna rätt tydligt. Men det är väl inget jag kan göra, antar jag.
            Det är väl knappast nån risk för att själva akvariet tar skada? Helglas, runt 7 år gammalt.

            Sen är det bara vår lägenhet och våningen ovanför kvar!!! Huuuh.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #21
              Jag sitter ungefär i den sitsen nu, de har sedan 4 veckors tid åtgärdat lägenheterna mittemot entrekorridoren och sedan 2 veckor rivit ut mitt badrum, bilat bort cirka 18cm betong i golvet etc etc.

              Nu kanske jag är proffs men i med hörselproppar så sover jag gott även när de bilar några meter bort. Första dagarna såg fiskarna lite småstressade ut men nu verkar livet ha återgått till normalt.

              Då jag har fiskar som enligt en bunt sidor på nätet kan vara känsliga mot kopparutfällningar skaffade jag julas filterhållare och aktivtkolfilter.
              Jag har inte täckt över akvarie etc med plast, men har en 'luftsluss' från toalett/entre mot övrig lägenhet nu vid renovering. I solljus kan jag skymta lite mer damm än vanligt på bord men inte besvärande mycket.



              Hoppas det går bra för dig.

              Kommentar

              Arbetssätt...