Stambyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Stambyte

    Jag bor i ett hus där det ska göras stambyte i vår.

    Jag funderar på detta med vattenbyte. Låt säga att de stänger av vattnet varje, varannan eller var tredje dag, jag vet inte än.

    Men - hur riskabelt är det att ta vatten från en kran där vattnet varit avstängt ca 4-5 timmar? Hur länge bör vattnet rinna innan det anses ofarligt?
    Det bor folk i varje lägenhet, så vattnet används ständigt.

    Efter att stambytet är klart, är det sämre eller bättre ledningar då för akvarievattnet och fiskarna? Används farliga material i ledningar nu?
    Mitt hus är byggt 1930, så ledningarna är från den tiden.

    Finns här nån som har kunskap om detta, nån som varit "drabbad" själv och kan ge mej lite info och tips.
    Tack i så fall.
    Senast redigerad av svea; 09 January 2008, 20:21.

    Mina bilder
    Min zoon
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Ingen som varit med om detta? Och som har lust att berätta?

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      Inte en aning. Men låt vattnet stå och rinna någon minut innan du fyller upp karet. Det är ju samma vatten som innan.
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        att vattnet har varit avstängt gör inget ... e de samma som att du inte använt kranen under natten.

        men om dom e på ledningarna mycke bör du spola ett bra tag i kranarna då de kan låssna belägning från rören som inte e så bra
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Jag bor i ett hus där det ska göras stambyte i vår.

          Jag funderar på detta med vattenbyte. Låt säga att de stänger av vattnet varje, varannan eller var tredje dag, jag vet inte än.

          Men - hur riskabelt är det att ta vatten från en kran där vattnet varit avstängt ca 4-5 timmar? Hur länge bör vattnet rinna innan det anses ofarligt?
          Det bor folk i varje lägenhet, så vattnet används ständigt.

          Efter att stambytet är klart, är det sämre eller bättre ledningar då för akvarievattnet och fiskarna? Används farliga material i ledningar nu?
          Mitt hus är byggt 1930, så ledningarna är från den tiden.

          Finns här nån som har kunskap om detta, nån som varit "drabbad" själv och kan ge mej lite info och tips.
          Tack i så fall.

          Har inte själv varit med om stambyte, men jag vet ju att det är andra material idag i rör än vad det var för 70 år sen

          Så jag tror att du garanterat kommer att få ett mera giftfritt vatten, iaf det vatten som går i just era rör. Men sen beror det ju såklart på hur vatten är som kommer från kommunen.

          Du ser ju oftast på vattnet när du släpper på det om det är missfärgat eller känner på lukten om det är unket. Men eftersom vattnet verkar spolas ofta i ditt hus så tror jag nog att det ska räcka med att du spolar en stund så ska det gå att använda.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Du lär nog ha gjutjärnsrör nu, och kommer få någon typ av plast/komposit.
            du kan lugnt utgå från att kan man ge vattnet till människor, inkl mycket små barn, så kan du ge det till fiskarna.
            Det kanske är annorlunda nu, men stambyten brukar vara dammiga historier, och när de gjorde det i min mors hus, flyttade lägenhetsinnehavarna ut i baracker trapphusvis, just för att vattnet var avstängt.
            Hör med förvaltare/värd hur länge vattnet är avstängt i taget.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Har inte varit med om ett stambyte själv, men som någon annan skrev, om de är på själva vattenledningarna så bör du låta vattnet rinna ett tag skulle jag säga.

              De lagade lite vattenledningar här för ett tag sedan, stängde av vattnet under ett par timmar, när vattnet sedan kom igång igen var det inte rent vatten som kom ur kranen, det var gult... tog ett tag innan det blev klart igen...

              Men är vattnet smutsigt så lär du se det kan jag ju säga
              Räkbiten


              Kommentar

              • Zanders
                • December 2007
                • 177

                #8
                Du kommer troligtvis få ett bättre vattenvärde genom stambytet och mindre partiklar osv.
                du kommer garanterat få ett bättre tryck i grejjerna vilket är skönt vid vattenbyten.

                Nu pratar jag av egen erfarenhet ang stambyten. När vi har stambyten så tömmer vi i stort sett hela huset, vi "flyttar" ut hela huset med möbler och hela alltet, varför ? jo för att vi bilar bort gamla rör tar bort radon osv.. Det vibrerar och låter nonstop så kolla först med hyresvärden vad planerna är för jag är mera orolig för att du ens får ha kvar akvariumet där (eller ens vill) under renoveringen. ska dom bara byta stammar i kök och badrum så måste dom ändå bila och bygga vilket medför smuts och annat.

                Hör med kontaktpersonen du fått angående alla såna här frågor det är hans jobb att svara på såna frågor.

                Lycka till med allt.
                /Anders
                Min blog : http://zanders.apics.se

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Ojoj, nu blir jag orolig när jag läser Zanders inlägg!
                  2 av mina kar står direkt intill badrumsväggen. Och där ska de antagligen knacka ned kaklet för att komma åt ledningarna!! Men ledningarna ligger vid motsatta väggen av badrummet.
                  Hualigen, måste jag flytta karen? DET låter fruktansvärt jobbigt.

                  De har sagt att "vissa" lägenheter kommer att evakueras, vi har inte fått några detaljer än. Hela processen har precis börjat.

                  Låter bra det där som Koksalt skriver, att ledningarna är bättre numera.

                  Tack för alla svar, rapporterar hur det går.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Zanders
                    • December 2007
                    • 177

                    #10
                    vart bor du ? ort/gata (avgörande för mitt nästa svar)

                    Det är inte säkert att det blir så, men i värsta fall. kan dom begränsa det till badrum och kök genom att plasta av det så visst då ska det vara lungt. men oftast tömmer man hela huset eftersom manriver ut ALLT i rörväg och byter det! vatten, avlopp, element, slitsar, etc...
                    Min blog : http://zanders.apics.se

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Så har de sagt, att de ska plasta in, men en del lär väl få flytta. De som har små lägenheter kan nog inte bo kvar.
                      Zander: kolla PM
                      Senast redigerad av svea; 09 January 2008, 22:29.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Sindorie
                        • May 2007
                        • 9

                        #12
                        När de gjorde stambyte i mitt hus stängde de av all vattentillförsel till lägenheterna. Vi hade en kran i trappuppgången som man fick hämta vatten ur (dragen från huset intill) Samt att det fanns en barrack utanför med dusch o wc. Det vatten som fanns att hämta där hade alltså samma kvalitet.
                        Jag antar att det kommer att fundera på ungefär samma sätt för dig.
                        ...Bara till att bära hinkar... .

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Idag har jag talat med representanten. Det kommer att bli mycket vibrationer och damm. Det arbetet tar väl nån dag i vår lägenhet.

                          Kanske måste man flytta dem, om det inte finns ngt sätt att dämpa vibrationerna. Någon som har erfarenheter av det?

                          Han sa också att det numera är kopparrör, man har gått ifrån pvc-rör! Kopparrör är väl inte bra för fiskarna, eller hur?

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Om de sätter in nya kopparledningar sista biten till dina kranar så kan det nog vara bra att spola lite extra länge samt använda ett vattenberedningsmedel. Vissa fiskar är ju känsliga för kopparutfällningar.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Jag misstänkte det! Så hur länge är nya kopparrör "nya"? Hur länge ska man hålla på med vattenberedningsmedel?

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...