Varför sjunker ph vid GH boost

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Fast om KH är noll finns ingen karbonat att fälla ut, och pH var i alla händelser för lågt.

    Mer troligt är att det helt enkelt är mätfel - det är mycket svårt att mäta pH i extremt rena vatten. Normalt sett "driver" elektroniska pH mätare under såna förhållanden, dvs pH värdet stabiliserar sig aldrig (eller tar lång tid att stabiliseras) pga de joner som läcker från proben. Det rörde sig ju dessutom om en mycket liten avvikelse - 0.2 är ingenting, helt försumbart - så det finns ingen anledning att hänga upp sig på det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Men om du har haft så här lågt KH och lågt pH länge så måste du göra ett par ordentliga vattenbyten först (mer än 50 % med några dagars mellanrum) Detta för att det kan ha ackummulerats en massa ammonium som blir giftig ammoniak om pH stiger över 7. Detta är oerhört viktigt!
      I och för sig tror jag vi pratar om en Hightech-växtburk här (CO2, 400W t5:or) full med växter som troligen drar i sig så mycket ammonium de kommer åt. Dessutom gissar jag att krainskij även göder enligt Estimative Index och då görs ett 50%-igt vattenbyte varje vecka.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #18
        Okidoki BluesBoy - men jag har alltid för vana att varna för att höja KH och pH utan föregående vattenbyte när jag inte känner till alla förutsättningar - han kanske inte behöver det i ett fall som du beskriver

        Azur - din förklaring kan jag köpa och det är nog troligt så - och 0,2 är mätfel men ändå så hade han ökat jonstyrkan med magnesium och kalcium och borde fått ett stabilare värde.

        Krainski - hur mycket magnesium och kalcium tillsatte du?

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 21 December 2007, 21:42.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          krainskij ska givetvis få svara själv men i första inlägget anger han 50 resp. 25 ml. Det borde innebära storleksordningen 20 ppm Ca och 4 ppm Mg i hans 650-literskar. GH borde då ha ökat med omkring 3,5 utifrån Ca & Mg tillsatsen om jag inte virrar till det för mycket.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • krainskij
            • March 2006
            • 61

            #20
            Hej igen! Kul med så många svar.

            Kollade ph på kranvattnet och det var 5.9 enligt min nykalibrerade controller.
            Ph verkar ha blivit enhel del lägre i sjön nu på vintern. Så med min controller inställd på ph 6.0 har nog växterna inte fått så mycket co2 den sista tiden.
            Är det ok att sätta setpointen på 4.9 enligt krause eller blir det alldeles för lågt ph?
            Senast redigerad av krainskij; 22 December 2007, 09:46.

            Kommentar

            Arbetssätt...