Varför sjunker ph vid GH boost

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • krainskij
    • March 2006
    • 61

Varför sjunker ph vid GH boost

Jag har väldigt mjukt vatten KH 0.0? (ej mätbart med JBL test).
    Prövade att tillsätta GH Booster MgSO4 25ml. och CaCl2 50ml.(650 l. akvarium) för att höja KH lite. (ökar KH lika mycket som GH???).
    På mindre än 30 minuter sjönk PH från 6.00 till 5.89 ,varför?
    Jag hadde väntat mig motsatt effekt. Borde inte PH öka? Jag har inte gjort vattenbyte. Skall mäta KH imorgon.

Kör med ph controller.
    Mycket växter
    400W t5 med reflektorer
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

Blandar du inte ihop KH och GH lite nu?
    KH är inte hårdhet och GH-booster påverkar endast GH (Mg och Ca).

KH i akvariesammanhang är Alkalinitet.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Jens A.
      • March 2007
      • 5026

Vill du höja pH och kH/hårdhet skall du använda bikarbonat istället.

Varför pH sjönk med GH-höjningen kan kanske ha att göra med lösningen MgSO4 och CaCl2 var i? Vad står det på flaskan?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• krainskij
        • March 2006
        • 61

Ursprungligen postat av Jens A.
        Vill du höja pH och kH/hårdhet skall du använda bikarbonat istället.

Varför pH sjönk med GH-höjningen kan kanske ha att göra med lösningen MgSO4 och CaCl2 var i? Vad står det på flaskan?
        Jag torrdoserade MgSO4 och CaCl2.

Kommentar

• BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

Man kan väl tänka sig att Kloriden i CaCl2 kan sänka pH om du har ett väldigt dåligt buffrat vatten (lågt KH). Men jag skulle tippa på att det går åt mer än 50 ml i en 650-litersbalja i så fall?
          BluesBoy

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Klorid kan inte sänka pH, det är pH neutralt.

Däremot kan det förgifta reagenskemikalierna i pH testet. Men 0.2 enheter är väl inom felmarginalen för hobbytest för pH (och helt försumbart).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• krainskij
              • March 2006
              • 61

Ursprungligen postat av BluesBoy
              Blandar du inte ihop KH och GH lite nu?
              KH är inte hårdhet och GH-booster påverkar endast GH (Mg och Ca).

KH i akvariesammanhang är Alkalinitet.
              Ok.
              Anledningen till att jag vill höja KH är att jag tycker det är svårt att veta vad jag skall sätta controllern på när det inte går att mäta KH.
              Men det kanske inte är ett så stort problem egentligen.
              Det kanske blir ännu krångligare om man börjar mixtra med KH höjande medel.?

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Hur kommer det sig att du har så ultra-mjukt vatten? Använder du RO-filter?

Har du verkligen 0.0 i KH så är ditt vatten helt obuffrat, och minsta lilla (t.ex. att du tar ett sugrör och blåser lite utandningsluft genom vattnet) kan ge stora svängningar i pH.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• krainskij
                  • March 2006
                  • 61

Ursprungligen postat av Azur

Däremot kan det förgifta reagenskemikalierna i pH testet. Men 0.2 enheter är väl inom felmarginalen för hobbytest för pH (och helt försumbart).
                  Jo men nu kör jag ju med controller (Tunze) så mätfel tror jag inte på.

Kommentar

• krainskij
                    • March 2006
                    • 61

Hur kommer det sig att du har så ultra-mjukt vatten? Använder du RO-filter?

Har du verkligen 0.0 i KH så är ditt vatten helt obuffrat, och minsta lilla (t.ex. att du tar ett sugrör och blåser lite utandningsluft genom vattnet) kan ge stora svängningar i pH.
                    Jag bor vid en insjö och vattnet kommer därifrån (eget vatten). Stor del av vattnet kommer från en mosse som har utloppet i närheten av vattenintaget.

Jo jag har provat att blåsa i vattnet med sugrör men lyckas bara sänka PH från (7.0 urluftat) till 6.00 . Och då fick jag hålla på ett bra tag.

Kommentar

• krainskij
                      • March 2006
                      • 61

Har du verkligen 0.0 i KH .
                      Det ser ut som att det är lägre än 0.2 ialla fall. (20ml vatten, en droppe JBL vätska och orange direkt.) Men det går väll inte att lita på en sån test vid så låga värden.

Kommentar

• BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

Fick för mig att det bildades en liten del syra men det kanske var Klor jag for efter.

Ursprungligen postat av krainskij
                        Jo jag har provat att blåsa i vattnet med sugrör men lyckas bara sänka PH från (7.0 urluftat) till 6.00 . Och då fick jag hålla på ett bra tag.
                        Är det Krausetestet du menar så verkar pH-svinget mer indikera på ett KH 2-2,5. Kan det vara något skit med ditt test månne?
                        Jag bor vid en insjö och vattnet kommer därifrån (eget vatten). Stor del av vattnet kommer från en mosse som har utloppet i närheten av vattenintaget.
                        Du har möjligen inte någon provrapport från något test som är gjort på brunnsvattnet som du kan ha som referens?
                        BluesBoy

Kommentar

• krainskij
                          • March 2006
                          • 61

Ursprungligen postat av BluesBoy
                          .

Är det Krausetestet du menar så verkar pH-svinget mer indikera på ett KH 2-2,5. Kan det vara något skit med ditt test månne?
                          Du har möjligen inte någon provrapport från något test som är gjort på brunnsvattnet som du kan ha som referens?
                          Helt nytt JBLtest, men det kan kanske vara något i vattnet som påverkar mätningen.
                          Krausetestet borde ju vara ganska idiotsäkert så jag får väll lita på det istället.

Kommentar

• krainskij
                            • March 2006
                            • 61

Det var ett tag sedan jag gjorde krausetestet, så jag gjorde ett nytt idag.
                            Det blev 4.8 ph, så JBLtestet visar nog ganska rätt ändå.
                            Hur lågt kan man gå med ph't utan att fiskarna tar skada?

(Scalarer och kardinaltetror).

Kommentar

• Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

Vill du höja ditt KH så måste du använda kalksten eller bikarbonat. Kalkstenen (CaCO3) genom att den i så lågt pH delas upp i kalcium och karbonat - karbonaten höjer KH (och pH). Du kan också använda bikarbonat (NaHCO3) eftersom det är karbonaten som höjer KH. Men om du har haft så här lågt KH och lågt pH länge så måste du göra ett par ordentliga vattenbyten först (mer än 50 % med några dagars mellanrum) Detta för att det kan ha ackummulerats en massa ammonium som blir giftig ammoniak om pH stiger över 7. Detta är oerhört viktigt!

Att du fick en pH sänkning när du tillsatte magnesium och kalcium kan teoretiskt bero på att du fick för mycket av dessa joner och trots allt hade lite karbonat kvar i vattnet. Blir koncentrationen av Ca och Mg joner för högt så sker en utfällning till kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat även om pH är lågt. Om karbonat fälls bort så sjunker pH.

MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

Arbetssätt...