Bikarbonat nødvændigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, det enda sättet att få ett riktigt stabilt lågt pH-värde är att köra med ett helautomatiskt CO2-system.
    Dock så brukar det faktiskt finnas i manualen till CO2 system att det inte rekommenderas att köra CO2 om KH är väldigt lågt. Varför det står så det vet jag inte, men jag skulle tro att det beror på att om buffringsförmågan är väldigt låg så reagerar vattnet för snabbt när CO2 tillsätts. Antagligen är det inbyggt i CO2-systemen en viss tröghet för att pH-förändringarna inte skall gå för snabbt. Byter man då vatten i sitt akvarium med ett pH på t.ex. 6,5 och det nya vattnet har 8. Då går CO2 systemet igång för att sänka till det inställda 6,5 men sänkning går så snabbt (pga dålig buffringsförmåga) att det inte hinner stanna vid 6,5 utan fortsätter ytterligare en bit - varvid svängningarna blir för snabba. Detta är dock bara spepukaltioner från min sida.
    De flesta CO2-controllers är ju tyska och där man ju inte probelmet med ett extremt lågt KH och därför är mätinstrumenten tillverkade för att passa där.

    Jag själv rekommenderar hellre en påse med kalkmjöl i akvariet eftersom detta löser sig långsammare än bikarbonat - dvs slarvmarginalen är något högre
    intressant, jag skulle vilja höja mitt kh, men vill få ett stabilt Kh utan att behöva pytsa i massa bikarbonat. Just nu fyller jag direkt från kranen, men funderar på att placera ett akvarium under, där jag förbereder vattnet.

    hur skulle man optimalt kunna lösa det så man får ett stabilt ph och kh värde ?
    Hur gör ni andra fyller ni direkt från kranen eller låtter ni vattnet stå/cirkulera i nån balja innan ni häller i det i akvariumet?
    Men hur höjer man Kh och samtidigt sänker ph??

    har även funderat på att köra UV-C ljus i "sumpen" för att då döda alla paraciter innan det kommer i akvariumet. på så sätt skulle man ju skona dom nyttiga bakterieran i akvariumet.
    Senast redigerad av hambli; 12 November 2007, 15:01.

    Kommentar

    Arbetssätt...