Bikarbonat nødvændigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Bikarbonat nødvændigt?

    Vi har just monterat ett kalkfilter som tillsætter kacium och magnesium till vårat vatten.
    Den har højt pH från 6,8 till ungefær 7.5 och DH från 4,8 till ca 5,5. KH ligger på 2. Min fråga ær om det ær nødvændigt att tillsætta bikarbonat eller ær vattnet tillræckligt stabilt i førvægen? Har DH øverhuvudtaget någon inverkan på buffertkapaciteten?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Glømde skriva att jag ska ha surtvattensfiskar.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Varför ett kalkfilter till ett survattensakvarium?
      Om du nu har ett kranvatten som uppenbarligen har ett PH på 6.8 och ska ha survattensfiskar så är du bara att gratulera! Ett KH på 2 är ju dock lite med tanke på att PH värdet inte blir stabilt. Men det går ju att justera med ganska små mängder bikarbonat. Det bästa är om du kan tillsätta bikarbonat så att du får ett KH på ca 4 och sedan justera PH med CO2.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        Vi var tvungna att køpa ett eftersom det var før mycket koppar i vårat vatten pga av att det var så surt... Men ær det øverhuvudtaget nødvændigt att gøra något åt vattnet? Jag har hørt att man ska ha neutralt vatten æven fast man har survattensfiskar eftersom metallerna blir giftiga vid ett lågt pH.

        Hur mycket bikarbonat ska jag tillsætta om det ær nødvændigt?
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Antar att du har egen brunn och filtret du nämner gäller för allt vatten i hushållet, eller?

          Jag backar ur, är för dålig på kemi för att kunna lämna ett svar som jag kan stå för

          Men det vore intressant att veta vad det är för fiskar du ska ha?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • VictoriaR
            • June 2007
            • 60

            #6
            Vi brukar ta 1 msk bikarbonat till 50 liter bytat vatten.
            Vårt kh ligger på ungefär 10 nu efter att vi börjat till sätta bikarbonat. Innan var det mindre än 1.

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ja, vi har egen brunn fast det går också att tappa vatten som inte har varit genom filtret också...
              Ska ha olika Sydamerikanska cichlider, malar och tetror.
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av Kjaer
                Jag har hørt att man ska ha neutralt vatten æven fast man har survattensfiskar
                Det går bra med neutralt vatten till de flesta. Finns en del arter som kan få problem med möglande rom om PH är för högt. Men för firrarna är det helt ok med ett PH runt 7.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Som sagt går det æven att tappa det mjukare vattnet med en pH på 6.8, KH 2 och och DH 4.8.
                  Ær det nødvændigt att tilsætta bikarbonat till detta om jag byter vatten ofta?

                  Tacksam før svar. Tycker detta med vatten ær vældigt svårt, men också vældigt spænnande
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjaer
                    Som sagt går det æven att tappa det mjukare vattnet med en pH på 6.8, KH 2 och och DH 4.8.
                    Ær det nødvændigt att tilsætta bikarbonat till detta om jag byter vatten ofta?
                    Om det finns mycket växter i akvariet och man har ett lågt KH så kan pH svänga rätt rejält mellan dag och natt.
                    Om man inte har/eller har marginellt med växter samtidigt som du byter vatten ofta så behöver du inte tillsätta något.
                    En hög kopparhalt är däremot inte så hälsosamt för många fiskar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #11
                      Jag ska bara ha några enstaka væxter Om jag tappar vatten från kællaren har det inte varit genom några kopparrør så det borde ju inte vara något problem.
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Du har alltså inte koppar i vattnet från brunnen?

                        Då skulle jag utan tvekan använda vattnet från källaren.

                        Om du skulle vilja höja KH från två till fyra med Bikarbonat så tror jag att det behövs väldigt lite. Själv tillsätter jag 15 ml vid varje 40% vattenbyte till mitt Tanganyika 180 liters. Men då snackar vi höjning av KH till ca 10 KH.

                        Prova med 5 ml vid nästa vatten byte, läs av KH och justera sedan uppåt i långsam takt. Men kom ihåg att bara tillsätta Bikarbonat i samband med vattenbyte.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Om det finns mycket växter i akvariet och man har ett lågt KH så kan pH svänga rätt rejält mellan dag och natt.
                          Om man inte har/eller har marginellt med växter samtidigt som du byter vatten ofta så behöver du inte tillsätta något.
                          En hög kopparhalt är däremot inte så hälsosamt för många fiskar
                          om man har lågt KH och kör med co2 med controller. kan Ph då också börja svänga om man har lågt kh?

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Då tar jag från kællaren och om jag vill ha tanga eller malawi ær det ju bara att ta det som har varit genom kalkfiltret... Ganska bra vatten jag har egentligen
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av hambli
                              om man har lågt KH och kör med co2 med controller. kan Ph då också börja svänga om man har lågt kh?
                              Nja, det enda sättet att få ett riktigt stabilt lågt pH-värde är att köra med ett helautomatiskt CO2-system.
                              Dock så brukar det faktiskt finnas i manualen till CO2 system att det inte rekommenderas att köra CO2 om KH är väldigt lågt. Varför det står så det vet jag inte, men jag skulle tro att det beror på att om buffringsförmågan är väldigt låg så reagerar vattnet för snabbt när CO2 tillsätts. Antagligen är det inbyggt i CO2-systemen en viss tröghet för att pH-förändringarna inte skall gå för snabbt. Byter man då vatten i sitt akvarium med ett pH på t.ex. 6,5 och det nya vattnet har 8. Då går CO2 systemet igång för att sänka till det inställda 6,5 men sänkning går så snabbt (pga dålig buffringsförmåga) att det inte hinner stanna vid 6,5 utan fortsätter ytterligare en bit - varvid svängningarna blir för snabba. Detta är dock bara spepukaltioner från min sida.
                              De flesta CO2-controllers är ju tyska och där man ju inte probelmet med ett extremt lågt KH och därför är mätinstrumenten tillverkade för att passa där.

                              Jag själv rekommenderar hellre en påse med kalkmjöl i akvariet eftersom detta löser sig långsammare än bikarbonat - dvs slarvmarginalen är något högre
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...