Fel Ph i kranvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Fel Ph i kranvatten

    Samtliga fiskar jag har vill ha mjukt och något surt vatten. Nu har jag fått reda på att kranvattnet jag häller i akvariet varje vecka är mjukt (ca 1,5 Dh) men har alldeles för högt Ph-värde, nämligen ca 8.

    Går det att på något sätt göra vattnet surare
    innan jag häller i det i akvariet vid vattenbytena?


    Tacksam för alla svar!
    Senast redigerad av Solid; 18 October 2007, 22:06.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ursprungligen postat av Solid
    Samtliga fiskar jag har vill ha mjukt och något surt vatten. Nu har jag fått reda på att kranvattnet jag häller i akvariet varje vecka är mjukt (ca 1,5 Dh) men har alldeles för Ph-värde, nämligen ca 8.

    Går det att på något sätt göra vattnet surare
    innan jag häller i det i akvariet vid vattenbytena?


    Tacksam för alla svar!
    Varför?
    Har du lågt KH sjunker pH snabbt till ca 7,5.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Jag kan instämma. Jag har också mjukt vatten (lågt KH) och det ligger på cirka 7,5-7,6 i akvariet varje gång man mäter, trots att det är något högre i kranvattnet. På de flesta platser i sverige (när det gäller kommunalt vatten) är det väl ganska högt pH vad jag har förstått.. Vad är det för fiskar du vill ha då?
      / Ebba

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Varför?
        Har du lågt KH sjunker pH snabbt till ca 7,5.
        Jag har aldrig testat KH, så jag vet faktiskt inte om det är lågt eller inte.
        Hur mår fiskarna av att Ph-värdet svänger på kort tid? Inte för att jag märkt att någon fisk tagit skada av det förut, men de kanske mår bättre om det inte svänger...

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Jag kan instämma. Jag har också mjukt vatten (lågt KH) och det ligger på cirka 7,5-7,6 i akvariet varje gång man mäter, trots att det är något högre i kranvattnet. På de flesta platser i sverige (när det gäller kommunalt vatten) är det väl ganska högt pH vad jag har förstått.. Vad är det för fiskar du vill ha då?
          Det är inga speciella fiskar jag vill ha, jag tänkte mer på dom fiskar
          jag redan har som trivs bäst i något surt vatten^^

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Kommunalt vatten har ofta ett förhöjt pH (har för mig att det rör sig om hydroxider som man använder som pH höjare) för att vattnet inte ska "fräta" på ledningarna och få med sig metaller ut i kranen.
            pH't sjunker i ledningen på sin väg mot kranen men är ofta lite högre även ut ur kranen. ´
            Låter man vattent stå så sjunker pH't
            Undantaget är platser med hårt vatten där pH't redan är högt naturligt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Solid - se disk i trådarna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109771 och


              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • .berthold.
                • October 2007
                • 8

                #8
                jag köpte torumin som är till för så kallat svartvatten. det sänker pH helt enkelt.. fast jag vet inte hur man använder det för de står som vanligt på tyska! kanske någon vet?

                Kommentar

                Arbetssätt...