Sedan nyår har jag använt BTN slimline (brun) bakgrund till mitt 100-liters akvarium. Samtidigt som jag bytte bakgrunden hade jag sönder lysröret, och köpte därför ett nytt sådant. Det jag köpte var ett Sun-Glo 20W. Nu, ett halvår senare har kisel- och tofsalger bytt färg på min bakgrund till mörkbrun. bottengruset är svart, jag har en mörk stock och stenarna är sandstenar från Öland.
Jag har haft Lykttetror och Sorgmanteltetror i karet under en längre tid (innan bakgrunden blev brun) och i början syntes de jätteväl. Nu är det jättesvårt att se dem, och allt är brunt och trist.
När jag funderade igenom saken så tänkte jag att jag borde byta belysning, till ett mer blåaktigt sken. Sagt och gjort.
Puckade jag gick efter wattantalet på lysrören, och tänkte att det var som med glödlampor, ju högre watt, desto starkare lyse. Lysröret jag köpte var Aqua-Glo. Det var en flopp. Färgen är jättebra, men det är ju ingen ljusstyrka i det. När jag rådfrågar min far blir svaret "Det är inte watten som styr ljusstyrkan, den avgör längen på lysröret" Jaha...
På paketen står det 20W, och det står även 80Lux. Lux är väl ljusstyrka? Hur många Lux är lämpligt i ett brunt 100-liters? Jag är lite less på mitt svarta bottengrus, och hade som ide att om jag bytte ut hälften av bottengruset mot vitt grus och spolade bakgrunden med en högtryckstvätt så skulle inte allt ljus absorberas och det skulle bli mer ljus på fiskarna, så att de syns...
Om jag nu ska köpa ett nytt lysrör, samma färg (Aqua-Glo) vad ska jag gå efter om jag vill ha ett "starkare" lysrör, med högre ljussstyrka? Watt eller Lux?
Idag köpte jag någon ljusare tetra som såg ut som en förvuxen vit version av Lykttetror, med röd stjärtfena, jag kommer inte ihåg namnet, C...tetra nånting. De var vita i affären, och när jag slängde i dem i mitt kar och bytte belysning blev de.... gråa. Det hjälpte inte att byta tillbaka till Sun-Glo heller, de var gråa. Kan det vara så att fanskapen ändrar färg beroende på miljön omkring dem?
MVH
Erik