Lågt KH - problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #46
    Precis innan lyset tänds är pH't som lägst och strax innan det släcks är det som högst (vissa växter "går och lägger sig" upp till en timme innan ljuset släcks). Mitt på natten har du sjunkande pH som når sin lägsta punkt precis innan lyset går på.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #47
      Jag vill inte testa. Kan du berätta?
      Näe - det är min hemlighet så länge......

      Skämt åtsido. Om du ligger på ett karbonatorsakat KH på ca 4 så har du faktiskt en källa för koldioxid i din burk utan att tillföra nägot nytt. När växterna sugit ut den koldioxid du har så kommer en del av bikarbonaterna/karbonaterna gå över och bilda ny koldioxid. Du kommer iofs ha lite mindre löst koldioxid när du startar (mindre kan vara löst vid pH 7,3 än vid pH 6,8) men du har en snabbare "sink" än om du skall lita till luftens koldioxid. Du får en stabilare burk och lite jämnare koldioxidtillförsel. Givetvis är det fortfarande bäst att gå in med koldioxid med en regleringsutrustning men jag tror (och nu tror jag) att det är en fördel om du kör en lowtech burk med PMDD och ett kabonat/bikarbonat innehåll motsvarande ca 4 i KH.

      En annan käpphäst jag har är att det skadar nog inte att lufta ett lowtech kar som drivs kraftigt med PMDD under den intensivaste fotoperioden - men det är en helt annan historia...

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ok, tack! Ska se till att kolla.

        Kollade förresten KH i dag igen och det är ingen skillnad från det resultatet jag fick dan efter vattenbytet.

        Jag kom att tänka på nånting som kanske(?) kan ha ställt till det. Jag provade EasyCarbo i det akvariet i typ ett par månader men slutade sen med det. Då märkte jag att växterna gick ner sig lite (inte så farligt) till en början och så fick jag gröna alger på vallisbladen nära ytan. Växterna verkar funka bra nu men en del alger är kvar.

        Kan detta ha påverkat KH:t på något sätt?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Ursprungligen postat av Lasse
          Näe - det är min hemlighet så länge......

          Skämt åtsido. Om du ligger på ett karbonatorsakat KH på ca 4 så har du faktiskt en källa för koldioxid i din burk utan att tillföra nägot nytt. När växterna sugit ut den koldioxid du har så kommer en del av bikarbonaterna/karbonaterna gå över och bilda ny koldioxid. Du kommer iofs ha lite mindre löst koldioxid när du startar (mindre kan vara löst vid pH 7,3 än vid pH 6,8) men du har en snabbare "sink" än om du skall lita till luftens koldioxid. Du får en stabilare burk och lite jämnare koldioxidtillförsel. Givetvis är det fortfarande bäst att gå in med koldioxid med en regleringsutrustning men jag tror (och nu tror jag) att det är en fördel om du kör en lowtech burk med PMDD och ett kabonat/bikarbonat innehåll motsvarande ca 4 i KH.
          Hehe

          Ok, jag förstår.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #50
            Jag kom att tänka på nånting som kanske(?) kan ha ställt till det. Jag provade EasyCarbo i det akvariet i typ ett par månader men slutade sen med det. Då märkte jag att växterna gick ner sig lite (inte så farligt) till en början och så fick jag gröna alger på vallisbladen nära ytan. Växterna verkar funka bra nu men en del alger är kvar.

            Kan detta ha påverkat KH:t på något sätt?

            Det tar minst 30 år innan man begriper att ändringen man ser, eller mäter beror på det man gjorde strax innan

            Det är precis som när jag tappar bort mina nycklar på jobbet - jag hittar dem alltid där jag hade dem sist - sen brukar det ta lite tid att komma på vart man hade dom sist, men det är en annan fråga.

            Ja EasyCarbo kan ha gjort att det växt bättre och du förbrukat den fosfat som troligtvis var orsak till ditt KH på 4. Obs teori.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #51
              Ursprungligen postat av Lasse
              En annan käpphäst jag har är att det skadar nog inte att lufta ett lowtech kar som drivs kraftigt med PMDD under den intensivaste fotoperioden - men det är en helt annan historia...
              Nu blir jag nyfiken. Varför lufta? Jag har varit lite inne på att luftning borde ge stabilare vattenvärden i mitt lowtech, så jag är nyfiken på vad dina tankar är. Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat .

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #52
                Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                Nu blir jag nyfiken. Varför lufta? Jag har varit lite inne på att luftning borde ge stabilare vattenvärden i mitt lowtech, så jag är nyfiken på vad dina tankar är. Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat .
                Jag tror att han menar att karbonatsystemet laddas fortare med co2 under den period då växterna snabbt strippar det lilla som finns. Lite som att undra varför man skall vänta till natten för att fylla på, när det eventuellt finns sätt att göra det direkt och fortare. Att sätta en luftpump på ph controller skulle vara ett sätt. När ph pga fotosyntes går över ett visst ph så går pumpen igång och matar på nytt co2. Resultatet skulle då vara ett jämnare ph och mer tillväxt (under förutsättningen att övrig näring räcker). Frågan är om man kan kalla en sån lösning lowtec.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                  Själv kör jag inte alls med PMDD i mitt lowtech men det är inte för att jag är fundamentalist, bara lat .
                  En del har tur! Jag hade gärna velat köra helt utan näringtillsats, men jag har tydligen för mycket växter för antalet fiskar, så jag måste tillsätta näring även om jag kör low-tech.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Zanders
                    • December 2007
                    • 177

                    #54
                    Dyker också in. Fick just ett KH på 2.2 när jag mätte med droptest.

                    Har ett 520 liters som jag ej gjort vattenbyte i än på grund av nystart.
                    Jag använder flourish excel och micro + macro näring.

                    Kan det låga KH´t bero på att jag kör med flourish excel ? Fick lära mig av personal på akvarielagret att det ej påverkar PH osv så, jag är lite osäker och ny på detta så jag måste fråga.

                    Vattnet är ett medelhårt ytvatten från Mälaren. Hårdheten varierar beroende på årstid och mängden nederbörd men kan generellt sägas ligga mellan 5,5 och 6,5 tyska grader.

                    troligtvis kommer ju KH höjjas när jag gör mitt första vattenbyte men jag vill ju inte att mitt PH dör av innan det är dags för mina 4 platys skull. är 2.2 ok eller ska man höjja det med nått tills det är dags, kan det som sagt bero på excel?

                    Eller kan det bero på att jag har i för lite excel så mina växter tar mer än jag bjuder på ?

                    Jag är kass på vattenkemi men försöker lära mig så fort det går

                    Uppdatering, nu är jag förvirrad. fick just samma direkt ur kran :/
                    Nutrafins KH test.

                    Måste mäta igen med nytt test detta verkar ju skumt.
                    Senast redigerad av Zanders; 23 December 2007, 19:40.
                    Min blog : http://zanders.apics.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #55
                      Kan det vara så att du blandat ihop enheterna?

                      Vattnet är ett medelhårt ytvatten från Mälaren. Hårdheten varierar beroende på årstid och mängden nederbörd men kan generellt sägas ligga mellan 5,5 och 6,5 tyska grader.
                      Är detta information från kommunen/vattenverket är det sannorligt GH de menar. Det vill säga framförallt mängden Kalcium och Magnesium som bildar hårdheten i vattnet.

                      Det du mäter upp med ditt KH-test är Alkaliniteten. Det vill säga vattnets förmåga att motstå pH-förändringar vid syratillsats (buffersystemet).
                      Har du KH 2-3 är det ett gränsfall och du kommer nog få olika rekommendationer beroende på vilken akvarist du frågar. Det finns en allmän regel att vattnet anses ganska ostabilt (buffrar dåligt) om KH är mindre än 4. Jag personligen hade nog inte förändrat vattnet du har. Framför allt inte om det är Flourish Excel du använder som kolkälla (jmf. mäsk- tub-CO2).
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Zanders
                        • December 2007
                        • 177

                        #56
                        Ursprungligen postat av BluesBoy
                        Kan det vara så att du blandat ihop enheterna?

                        Är detta information från kommunen/vattenverket är det sannorligt GH de menar. Det vill säga framförallt mängden Kalcium och Magnesium som bildar hårdheten i vattnet.

                        Det du mäter upp med ditt KH-test är Alkaliniteten. Det vill säga vattnets förmåga att motstå pH-förändringar vid syratillsats (buffersystemet).
                        Har du KH 2-3 är det ett gränsfall och du kommer nog få olika rekommendationer beroende på vilken akvarist du frågar. Det finns en allmän regel att vattnet anses ganska ostabilt (buffrar dåligt) om KH är mindre än 4. Jag personligen hade nog inte förändrat vattnet du har. Framför allt inte om det är Flourish Excel du använder som kolkälla (jmf. mäsk- tub-CO2).
                        Dom kan ju mena GH visst men jag har kört KH droptest 500% säker så mina värden stämmer iallfall nästan till 100%

                        Nu till en fråga.

                        OM jag lägger i ca 10 teskedar ökar jag tydligen KH från 2 till 6.
                        Det skulle ge mig en ökning av PH på ungefär 0.48

                        så om jag gör detta med ett par timmars mellanrum bör ju inte fisken bli arg.
                        Men till min fråga, hur länge kommer jag stanna på denna nivå? jag vet att det är svårt att svara på men ett hum vore skönt, 1 vecka? 2 veckor? 1 månad? 2 dar ? bara så man vet ungefär vad man kan förvänta sig på ett 520 liters kar.
                        Senast redigerad av Zanders; 24 December 2007, 12:30.
                        Min blog : http://zanders.apics.se

                        Kommentar

                        • Zanders
                          • December 2007
                          • 177

                          #57
                          ingen som vet ?
                          Min blog : http://zanders.apics.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...