Lågt KH - problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Lågt KH - problem?

    För första gången på ca 4 år har jag fått KH < 3 i ett av mina akvarier. I alla åren har det legat mellan 3-4, men nu ligger det på 1.2 vilket är väldigt lågt. Så jag undrar vad som kan ha orsakat detta.

    Det finns ingen torv i det akvariet och jag har inte ändrat på nånting annat än att jag har 2 små nya mangroverötter i akvariet sen några dagar tillbaka. Fast jag har stoppat ner betydligt större rötter i mina akvarier förut och det har aldrig påverkat KH på detta sätt. Dessutom har de nya rötterna bara legat i akvariet i några dagar. Just det, jag bytte 40 liter vatten (akvariet är på 250l) i går kväll, men KH i mitt kranvatten brukar ligga runt 2.3 så det kan väl inte ha sänkt KH så mycket..

    pH ligger som vanligt runt 6.8, men med ett så lågt KH blir jag orolig för en pH-crash

    Nu undrar jag hur jag ska göra. Finns det något säkert sätt att buffra KH utan att pH drar iväg (vill helst inte ha pH över 7 i det akvariet)? Och vågar jag tillsätta Tropol (brukar göra det efter vattenbyte) i det akvariet nu? Skulle pH kunna crasha pga det?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Mycket nederbörd på hösten, KH sjunker i kranvattnet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ah, kan det vara det? Får se till att kolla KH i kranvattnet.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Enda sättet att öka alkaliniteten (vattnets förmåga att motstå pH-ändringar) utan att höja pH är att använda en annan buffert än den naturliga.

        Det finns diverse såna buffertar att köpa, ofta baserade på fosfat istället för bikarbonat. Ett exempel är Bullseye 6.5 som låser pH vid 6.5.

        Annars, vill du bara höja KH så är det bikarbonat som gäller - men eftersom KH och pH sitter ihop som siamesiska tvillingar, går det inte att höja KH utan att också höja pH. Att ditt KH har sjunkit innebär förstås då också att ditt pH har sjunkit, så du kan tillsätta så mycket bikarbonat att ditt KH kommer tillbaks till sitt gamla läge utan att du får högre pH än du hade då.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Enda sättet att öka alkaliniteten (vattnets förmåga att motstå pH-ändringar) utan att höja pH är att använda en annan buffert än den naturliga.

          Det finns diverse såna buffertar att köpa, ofta baserade på fosfat istället för bikarbonat. Ett exempel är Bullseye 6.5 som låser pH vid 6.5.
          Jag vill hålla mig ifrån sånt. Har dåliga erfarenheter av såna produkter - alger.

          Ursprungligen postat av Azur
          Annars, vill du bara höja KH så är det bikarbonat som gäller - men eftersom KH och pH sitter ihop som siamesiska tvillingar, går det inte att höja KH utan att också höja pH. Att ditt KH har sjunkit innebär förstås då också att ditt pH har sjunkit, så du kan tillsätta så mycket bikarbonat att ditt KH kommer tillbaks till sitt gamla läge utan att du får högre pH än du hade då.
          Men pH har inte sjunkit, utan det har legat runt 6.7-6.8 lääänge
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Då har vi ett typiskt exempel på mätfel.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Japp.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Då har vi ett typiskt exempel på mätfel.
                  Testerna är: JBL pH 6.0-7.6 och JBL KH. Jag använder aldrig tester som är äldre än 6 månader.

                  Resultaten i de andra akvarierna:

                  310 liter Asien: KH 4 och pH 7.2-7.3
                  110 liter Betta: KH 5 och pH 7.3

                  Dessa resultat verkar rimliga och värden har dessutom hållit sig stabila. Även i SA har pH-testet länge visat 6.7-6.8. KH däremot har enligt dagens mätning sjunkit från 3-4 till 1.2

                  Vilket av testerna tror ni kan ha gett fel resultat och i så fall varför?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.
                    Vallisnerian förökar sig. Skulle det kunna vara de?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      En annan orsak till KH sänkning kan vara växter som "käkat" karbonater.
                      Växternas karbonatutnyttjande förändrar inte uppmätt kh. De skjuter bara buffertsystemet åt höger, med förhöjt ph som resultat. Men detta återställs under natten, då co2 "laddar" bufferten igen.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Skulle misstänka rötterna - någon form av syra.

                        Mistänk alltid det du gjorde senast när det barkar åt h-e

                        Har du haft pH 6,7 - 6,8 och KH runt 4 och inte kört koldioxid så tror jag du har haft mätfelet där. Hur ofta byter du vatten?

                        Det KH på 2 du mäter upp i Göteborgsvatten är till största delen hydroxidalkanitet - dvs det går snabbt ner i karet. KH skall du alltid mäta någon dag e f t e r vattenbytet för att få ett säkert mått på buffringsförmågan.

                        Prova med lite bikabonat och se vad som händer - men gör ett vattenbyte innan du justerar pH:t

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #13
                          Kan det inte vara bra att ha en buffert iform av en filterpåse med krossade snäckskal i filtret..?? Det ska väl inte höja ph över 7 heller..??

                          M.v.h. Jerker
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Kalk höjer till 7.5 - 7.7.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Skulle misstänka rötterna - någon form av syra.

                              Mistänk alltid det du gjorde senast när det barkar åt h-e
                              Fast de kan väl inte ha påverkat vattnet så mycket på mindre än en vecka? Aldrig haft problem med magroverötter förut. Och de har varit betydligt större än de här...

                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Har du haft pH 6,7 - 6,8 och KH runt 4 och inte kört koldioxid så tror jag du har haft mätfelet där. Hur ofta byter du vatten?
                              Inte ofta. Jag kör ju low-tech, så det blir typ tredje månad. Men jag bytte ju i går. Det som jag inte förstår i så fall är hur testerna kan ge fel resultat i ett av akvarierna och rätt i de andra två

                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Det KH på 2 du mäter upp i Göteborgsvatten är till största delen hydroxidalkanitet - dvs det går snabbt ner i karet. KH skall du alltid mäta någon dag e f t e r vattenbytet för att få ett säkert mått på buffringsförmågan.
                              Ok, jag mätte ju morgonen efter. Borde jag ha väntat längre? Jag har iofs aldrig förstått hur jag kan ha högre KH i akvarierna än i kranvattnet, men det har jag ju - i flera år har jag haft det. Fast jag har inte brytt mig så mycket om det eftersom jag alltid varit nöjd med KH 3-4.

                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Prova med lite bikabonat och se vad som händer - men gör ett vattenbyte innan du justerar pH:t
                              Men jag vill ju inte justera pH:t. Jag är nöjd med det pH:t jag har haft. Däremot blir jag orolig för att pH:t ska crasha nu när jag helt plötsligt fått så lågt KH som 1.2.
                              Senast redigerad av batski; 16 October 2007, 22:22.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...