Lågt KH - problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ursprungligen postat av Lasse
    ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.
    Ingen fara. Det är bara intressant att läsa

    Ursprungligen postat av Lasse
    Batski, det praktiska. Gör ett vattenbyte, minst 40 % - gärna mer om det var länge sedan sist. Tillsätt sedan bikarbonat där du har det relativt strömt enligt Kramfors recept.
    Jag gjorde ju ett vattenbyte för bara några dagar sen, dock bara på 20%.

    Jag har lite frågor (ursäkta om jag är lite besvärlig, men jag vill gärna veta varför jag gör saker).

    Varför ska man göra ett vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat?

    Var kommer pH att hamna?

    Vad händer om man filtrerar över torv samtidigt som man tillsätter bikarbonat, eller inför något kalhaltigt i akvariet?

    Måste säga att fiskarna mår prima och jag är väldigt skeptisk till att höja pH över 7...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #32
      Ursprungligen postat av hambli
      Lånar din tråd lite.

      Har samma problem med mitt vatten, har väldigt lågt KH (1,5). Men då jag kör med Co2 så vill jag inte mixtra med mitt Kh värde, kan man få ett stabildt Kh genom att pytsa i bikarbonat? eller kommer KH värdet att förändras mellan vattenbyterna?

      Vill ju inte få svajig co2 tillförsel också.
      En vanlig feltolkning av CO2-tabellen.

      Man kan inte styra CO2 mängden via KH eller pH. Man styr CO2 mängden genom hur mycket CO2 man tillsätter.
      Tabellen är till för att läsa av hur mycket man faktiskt tillsätter.
      Om man höjer KH med bikarbonat så sänker man inte CO2 mängden.
      Vid tillsats av bikarbonat så höjs både KH och pH och CO2 tabellen är fortfarande giltig.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #33
        Varför KH sjunkit kan var att du har fler fiskar, matat mer, det är fasta föroreningar i filtret vilket gör att det "jobbar" mer och förbrukar mer karbonater.
        Förändring av växter som gör att koldioxid värdet ändrats.

        Varför byta vatten före bikarbonat, när vattenbytet höjer pH kan det bli ammoniak av ammonium

        Jag justerar KH/pH vid behov dagen efter vattenbyte.
        Då jag inte har växter har jag kraftig luftpump och syresten som drivet ut koldioxiden så inte ph ska falla.

        Om man hyter 30% vatten i veckan brukar det inte vara problem med ett stabilt pH trots lågt KH.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Varför KH sjunkit kan var att du har fler fiskar, matat mer, det är fasta föroreningar i filtret vilket gör att det "jobbar" mer och förbrukar mer karbonater.
          Förändring av växter som gör att koldioxid värdet ändrats.
          Ok, antalet fiskar är ungefär densamma, tom färre eftersom en del har flyttat. Vad gäller maten har jag faktiskt börjat mata något mer. Det var även ett tag sen jag rengjorde filtret. Växterna verkar må bättre nu (har haft växtproblem i det akvariet) men jag har även fått gröna alger på växterna närmast ytan. Har även ersatt cabomban med echinodorus.

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Varför byta vatten före bikarbonat, när vattenbytet höjer pH kan det bli ammoniak av ammonium
          Jag förstår. Kan detta hända även om man inte har mätbara ammoniumhalter?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Ursprungligen postat av Lasse
            Azur

            Jag är inte riktigt säker här men de KH tester vi har i akvariesammanhang mäter alkaniteten. Det är ofta en titreringstest med hjälp av syra och som har ett visst pH som slutpunkt. Det betyder, vad jag kan se att du även får med fosfatens buffring i dit KH värde, precis som du får med hydroxidalkaniteten. Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Vi talar här alltså om minst tre olika alkaniteter som vi mäter med KH testen varav buffringsförmågan hos karbonatsystemet är den viktigaste (med tanke på nitrifierarnas behov av oorganiskt kol). Faktiskt tyder Batskis erfarenheter ph 6,8 och KH 3-4 att han hade en fosfatbuffring som kan ha konsumerats upp av hans växter. Vore tacksam för kommentarer från dig azur - ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.
            Ja, det var det jag försökte säga.

            Det finns för all del andra molekyler som kan bidra till alkaliniteten och som alltså kan ge utslag på "KH-test", men om man utesluter mätfel är en möjlig förklaring till att pH ligger still trots att alkalinteten sänkts att en tidigare anrikning eller överdosering av fosfat senare ätits upp av växterna (kanske felblandad PMDD-burk som tog slut?).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #36
              Ursprungligen postat av heeke
              En vanlig feltolkning av CO2-tabellen.

              Man kan inte styra CO2 mängden via KH eller pH. Man styr CO2 mängden genom hur mycket CO2 man tillsätter.
              Tabellen är till för att läsa av hur mycket man faktiskt tillsätter.
              Om man höjer KH med bikarbonat så sänker man inte CO2 mängden.
              Vid tillsats av bikarbonat så höjs både KH och pH och CO2 tabellen är fortfarande giltig.
              så om jag doserar upp mitt Kh värde från 1,5 till 4 så ska jag väl inte fortfarande ligga kvar på 6,2 i ph (29ppm co2)?

              jag måste väl då höja ph till 6,5 för att tillsätta 30ppm co2?

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #37
                Ursprungligen postat av batski
                Ingen fara. Det är bara intressant att läsa



                Jag gjorde ju ett vattenbyte för bara några dagar sen, dock bara på 20%.

                Jag har lite frågor (ursäkta om jag är lite besvärlig, men jag vill gärna veta varför jag gör saker).

                Varför ska man göra ett vattenbyte innan man tillsätter bikarbonat?

                Var kommer pH att hamna?

                Vad händer om man filtrerar över torv samtidigt som man tillsätter bikarbonat, eller inför något kalhaltigt i akvariet?

                Måste säga att fiskarna mår prima och jag är väldigt skeptisk till att höja pH över 7...
                Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).

                Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis

                Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!

                Långt inlägg - klarnade det Batski

                Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #38
                  Ursprungligen postat av hambli
                  så om jag doserar upp mitt Kh värde från 1,5 till 4 så ska jag väl inte fortfarande ligga kvar på 6,2 i ph (29ppm co2)?

                  jag måste väl då höja ph till 6,5 för att tillsätta 30ppm co2?
                  Förutsatt att du inte har kontroller som styr din CO2 så rör inte CO2 doseringen, höj ditt KH till 4 och se vad ditt pH landar på.
                  pH kommer att höjas tillsammans med KH när du doserar bikarbonat.

                  MEN, om du har pH-kontroller så måste du ändra set-pointen. Annars kommer kontrollern vilja sänka pH till en nivå som betyder att mer CO2 tillsätts än det du tillsatte innan KH höjningen.
                  Senast redigerad av heeke; 18 October 2007, 15:42.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • hambli
                    • December 2004
                    • 508

                    #39
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Förutsatt att du inte har kontroller som styr din CO2 så rör inte CO2 doseringen, höj ditt KH till 4 och se vad ditt pH landar på.
                    pH kommer att höjas tillsammans med KH när du doserar bikarbonat.

                    MEN, om du har pH-kontroller så måste du ändra set-pointen. Annars kommer kontrollern vilja sänka pH till en nivå som ger mer CO2 än du hade innan KH höjningen.
                    jo jag har controller, så det är inga problem att ändra ph, men var inte 100 på vad du menade.
                    Den bikarbonaten man ska använda, är det sån man köper i vilken ICA affär som helst?

                    Tack för alla svaren heeke

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #40
                      Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!
                      Jadu Lasse, en freudiansk felsägning??
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #41
                        Ursprungligen postat av hambli
                        Den bikarbonaten man ska använda, är det sån man köper i vilken ICA affär som helst?

                        Tack för alla svaren heeke
                        Ja

                        Se Kramfors dosering högre upp.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).
                          Kollade precis NH4-halten och enligt testet är det noll.

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis
                          Mmm

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!
                          Jag vill inte testa. Kan du berätta?

                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Långt inlägg - klarnade det Batski
                          Jodå, tack så mycket för ditt utförliga svar! Men jag har en fråga. Belysningen är tänd mellan 10.30 och 22.30. Vilka tider på dygnet borde pH:t vara lägst, respektive högst?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #43
                            En konsekvens av fotosyntesen kan orsaka att växterna på dagen tar upp koldioxiden i vattnet, det gör att bikarbonat och andra karbonater med höga pH värden får pH att stiga under dagen.
                            På natten när det bildas ny koldioxid sjunker pH värdet igen.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              En konsekvens av fotosyntesen kan orsaka att växterna på dagen tar upp koldioxiden i vattnet, det gör att bikarbonat och andra karbonater med höga pH värden får pH att stiga under dagen.
                              På natten när det bildas ny koldioxid sjunker pH värdet igen.
                              Jo det hade jag förstått. När jag har kollat har det aldrig varit några stora skillnader. Möjligtvis 0.1, men så har jag aldrig kollat på natten.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                #45
                                Det är som lägst innan det blir ljus.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...