Lågt KH - problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Kalk höjer till 7.5 - 7.7.
    Precis. Och vi pratar om ett SA där det bara bor mjukvattensfiskar som inte ska leva i alkaliskt vatten.

    Jag har aldrig haft problem med KH:t i mina akvarier, så jag förstår inte vad som händer nu efter ca 4 år...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Nu förstår jag inte..

      Du har mjukvattenfiskar och vill ha det mjukt men ändå höja KH....

      Får ej ihop det... Är du rädd för pH ras...?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Xul
        Nu förstår jag inte..

        Du har mjukvattenfiskar och vill ha det mjukt men ändå höja KH....

        Får ej ihop det... Är du rädd för pH ras...?
        Ja det är ju det jag är.

        Jag vill gärna ha KH 3-4 (som jag haft i flera år). Vatten med KH 4 är fortfarande mjukt vatten, men tillräckligt stabilt för att undvika pH-crashar.

        Fattar inte varför KH har sjunkit nu när det annars har legat perfekt i alla åren? Jag använder ju samma typ av test och kan inte heller tänka mig att de har gett fel resultat i flera år och visar nu plötsligt rätt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Nu sticker jag ut huvudet och blir säkert halshuggen Men en kompis till mig som gjorde för små vattenbyten under en längre tid råkade ut för att fiskarna började dö. När jag mätte hans vatten fanns inget kh kvar, ph var extremt lågt och nitraten så hög så den var omätbar. När jag frågade här på Zoopet fick jag bra svar som jag iofs inte riktigt fattade allt av men dom här värdena hängde i alla fall ihop med den höga nitraten som "åt" upp kh och fick ph att falla. Efter att han fick ordning på vattenbytena stabiliserade sig de andra värdena.
          Nu hade ju du precis gjort vattenbyte, men vet du vad kh och nitrat låg på precis innan du bytte?
          Är jag helt ute och cyklar så rätta mig gärna
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Aningens OT

            Högt/lågt KH är inte det samma som hårt/mjukt vatten.

            Pratar man om hårt/mjukt vatten pratar man istället om högt/lågt GH

            Nu hänger förvisso GH och KH ihop , iaf i praktiken.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #21
              Slå i en kryddmått per 10 l vatten (bikarbonat) varje gång du byter vatten så slipper du ju pH ras i alla fall, detta är extremt lite men du bör kunna sova bättre i alla fall. skall knappt göra speciellt mycket på pH, OK lite får du acceptera.
              bikarbonat gör i alla fall inte vattnet hårdare som tex kalksten (även om i naturen kalk-hårdhet och buffringsförmåga hör i hop i naturen). Sen så får du se om situationen förändras lite till det positiva.

              Testa och avbryt när (om) pH blir för högt.... Annars får du acceptera lite snäckskal (grova skal som löser sig dåligt är att rekommendera om du bara villa ha en säkerhet men ej så högt pH)

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Om du tar ett kryddmått till 100 liter höjer du KH med ca 1 grad.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  1) Jo, bikarbonatinnehåll ÄR hårdhet - det finns hårdhet och hårdhet.
                  Kalcium + Magnesium-innehåll är GH (Gesamthärte) och KH (Karbonatenhärte) är halten bikarbonat. Inom akvaristiken kan man helt bortse från GH, det spelar ingen roll, medan KH är viktig eftersom bikarbonaten står för naturligt vattens förmåga att motstå pH förändringar.
                  För att göra det hela lite mer spännande så mäter inte KH test KH, utan de mäter alkalinitet, dvs total-förmåga att motstå pH förändringar. I våra akvarier, till skillnad från i naturen, kan vi dock ha betydande mängder av många föreningar som buffrar mot pH förändringar, t.ex. fosfat, så i akvarier är KH inte alltid = alkalinitet.

                  2) KH och pH sitter ihop. De kan inte fluktuera oberoende av varandra; om en stiger så stiger den andra, om en sjunker så sjunker den andra. Det finns ett enda undantag, och det är om man tillsätter koldioxid. Koldioxid kan sänka pH utan att påverka KH.
                  Alkalinitet och pH sitter däremot inte ihop. Det går at höja alkaliniteten skyhögt med hjälp av t.ex. fosfat utan att pH stiger.

                  Möjligheterna här är alltså:
                  * Dina tester visar fel. pH dropp-test har en felmarginal på sisådär 0.5 enheter, pH-stickor/papper har en felmarginal på över 1 enhet, och gud allena vet hur exakta KH test är. Dessutom åldras de pga att de tar upp fukt och koldioxid ur luften.
                  * Ditt alkalinitets-test (som kallar sig KH test) påverkas av andra molekyler än bikarbonat, och vad som har ändrats är ditt vattens alkalinitet, inte KH. Eftersom du har högre "KH" i akvariet än i kranen, vilket är orimligt om du inte har kalksten i akvariet, skulle jag kunna tänka mig att du har haft förhöjda halter fosfat. Om du fått bättre balans på gödningen kanske du har blivit av med det överskottet nu, och resultatet blir lägre "KH".
                  * All of the above. Mätfel + fosfat + lite ojämn CO2 tillsats = förvirring.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • hambli
                    • December 2004
                    • 508

                    #24
                    Lånar din tråd lite.

                    Har samma problem med mitt vatten, har väldigt lågt KH (1,5). Men då jag kör med Co2 så vill jag inte mixtra med mitt Kh värde, kan man få ett stabildt Kh genom att pytsa i bikarbonat? eller kommer KH värdet att förändras mellan vattenbyterna?

                    Vill ju inte få svajig co2 tillförsel också.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Nu hade ju du precis gjort vattenbyte, men vet du vad kh och nitrat låg på precis innan du bytte?
                      Nej det gör jag inte. Men för mycket nitrat har jag inte. Efter vattenbytet låg det runt 15 ppm, så jag gissar att det kan ha legat runt max 20 ppm innan.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Om du tar ett kryddmått till 100 liter höjer du KH med ca 1 grad.
                        Och pH:t? Också 1 grad?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Tack alla för era svar! Jag ska fortsätta mäta KH och pH och skulle inte KH höjas något igen får jag testa bikarbonat. Jag ska iaf hålla koll på pH så det inte börjar sjunka.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Och pH:t? Också 1 grad?
                            Inte mer än ett vattenbyte.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Inte mer än ett vattenbyte.
                              Ok. Men hur gör man rent praktiskt när man tillsätter bikarbonat?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Ursprungligen postat av Azur
                                1) I våra akvarier, till skillnad från i naturen, kan vi dock ha betydande mängder av många föreningar som buffrar mot pH förändringar, t.ex. fosfat, så i akvarier är KH inte alltid = alkalinitet.

                                2) KH och pH sitter ihop. De kan inte fluktuera oberoende av varandra; om en stiger så stiger den andra, om en sjunker så sjunker den andra. Det finns ett enda undantag, och det är om man tillsätter koldioxid. Koldioxid kan sänka pH utan att påverka KH.
                                Alkalinitet och pH sitter däremot inte ihop. Det går at höja alkaliniteten skyhögt med hjälp av t.ex. fosfat utan att pH stiger.
                                Azur

                                Jag är inte riktigt säker här men de KH tester vi har i akvariesammanhang mäter alkaniteten. Det är ofta en titreringstest med hjälp av syra och som har ett visst pH som slutpunkt. Det betyder, vad jag kan se att du även får med fosfatens buffring i dit KH värde, precis som du får med hydroxidalkaniteten. Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Vi talar här alltså om minst tre olika alkaniteter som vi mäter med KH testen varav buffringsförmågan hos karbonatsystemet är den viktigaste (med tanke på nitrifierarnas behov av oorganiskt kol). Faktiskt tyder Batskis erfarenheter ph 6,8 och KH 3-4 att han hade en fosfatbuffring som kan ha konsumerats upp av hans växter. Vore tacksam för kommentarer från dig azur - ursäkta Batski om jag lånar tråden lite.

                                Hambli

                                Jag skulle buffra upp med lite bikarbonat så jag mätte KH till ca 4 och sedan använda CO2. Du får faktiskt en jämnare tillförsel då! CO2, HCO3 och CO3 är alla av samma familj och vandrar fram och tillbaka.

                                MVH Lasse

                                Batski, det praktiska. Gör ett vattenbyte, minst 40 % - gärna mer om det var länge sedan sist. Tillsätt sedan bikarbonat där du har det relativt strömt enligt Kramfors recept.
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...