Tillsätta salt, hur mycket i gram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #16
    Giftigt antal du har på antal inlägg Azur!

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Bräckvattenfisk brukar inte gå att chocka. Är det tålig sötvattensfisk däremot finns det anledning att ta det lite lugnt. Du kan ju ta ut en hink om dagen och lösa ett halvkilo i.

      Salt är billigt, ett kilo kostar 6 kronor eller så i mataffären, och vill du ha ännu billigare så köp en 25-kilos säck från granngården.

      Annars, vill du bara ha räkor, köp in ett litet 100-liters och ha bräckt i det.
      Så fick det bli!
      Har nu köpt ett 70-liters att ha tångräka, glödbandstetra, endlers guppy och storspigg i.

      Skall kämpa mej förbi granngården nästa gång jag orkar starta bilen.

      Edit: fast jag vill fortfarande ha kräftor eller krabbor i mitt stora akvarium...

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Lasse
        Kloridjonerna i saltet påverkar upptagningsförmågan av nitrit från vattnet för fisken. Enligt litteraturen så hindrar så lite som 50 - 100 mg/l kloridjoner ganska effektivt nitriten från att tas upp av fisken och minskar på det sätt giftigheten. För att få den halten kloridjoner räcker det att lägga i 10 - 20 gram salt (NaCl) till 100 liter vatten.

        Nitriten kommer inte heller i första början från bajset utan upstår vid ofullständig bakteriel nedbrytning av det ammonium som fisken utsöndra via gälarna.

        Vad saltet gör är att det förhindrar att nitriten går tillbaka till fiskens blod där det blockerar syreupptagningsförmågan.



        Näe - det har du inte. 1,5 kg i 300 kg vatten blir 5 promille = 0,5 procent

        MVH Lasse

        Edit - du han före Azur!
        Men saltar man akvariet så finns ändå gifterna kvar, det enda som kan avhjälpa problemet är ändå vattenbyten......skippa alltså saltet, åtminstone för sötvattensfisk.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...