Tillsätta salt, hur mycket i gram?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

Tillsätta salt, hur mycket i gram?

Jag har tänkt börja tillsätta havssalt till vattnet.
    Det står här på sidan "5 mL till 100 L vatten" men vad motsvarar det i gram? 5 mL finkorningt salt är mer än 5 mL grovkorningt.
    Hur räknar man ut ppm-halt?
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

Får jag frågar varför du skall tillsätta salt? Har du inte saltvattenkar eller bräckvattenkar är det inte nödvändigt med salt. Vissa växter och djur tycker inte om att ha salt i vattnet, även om det är lite.
    Räkbiten

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Som sagt vikten per ml beror på kornstorleken.
      Men som riktmärke kan man säga att densiteten för NaCl (koksalt) är iaf 2.16 g/cm³ i fast form, så finkornigt borde det bli något mindre.

ppm = parts per million och brukar i akvariesamanhang lite slarvigt jämställas med mg/l, milligram per liter

Så har du em angiven salt halt i ppm så är det ju bara att köra på.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Wunder
        • September 2007
        • 315

Finns det ingen formel man kan räkna ut med?
        Ungefär som att har man ett akvarium med X liter vatten och vill ha Y ppm salthalt ska man tillsätta Z gram salt.

Kommentar

• Wunder
          • September 2007
          • 315

Ursprungligen postat av Annaica
          Får jag frågar varför du skall tillsätta salt? Har du inte saltvattenkar eller bräckvattenkar är det inte nödvändigt med salt. Vissa växter och djur tycker inte om att ha salt i vattnet, även om det är lite.
          Salt sägs öka motståndskraften mot de negativa effekterna av nitrit, vilket jag misstänker är lite för högt i mitt akvarium. Dessutom planerar jag att ha östersjöräkor i akvariet och de vill nog ha lite högre salthalt än rent sötvatten.
          De fiskar jag har i akvariet nu verkar inte alls störas av saltet.

Kommentar

• Xul
            • January 2007
            • 709

Med dessa låga halter spelar det knappast en större roll om det blir fel en faktor 2-3......

I dessa låga halter lär de positiva effekterna ta ut de negativa ändå... (gäller troligtvis även omdet nästan inte finns några positiva effekter)..

Kommentar

• heeke
              • April 2003
              • 5033

Ursprungligen postat av Wunder
              Finns det ingen formel man kan räkna ut med?
              Ungefär som att har man ett akvarium med X liter vatten och vill ha Y ppm salthalt ska man tillsätta Z gram salt.
              Det var ju precis vad jag skrev i inlägget ovan

För att använda dina variabler ovan:

X = karets volym i liter
              Y ppm salthhalt = Y mg salt per liter
              Z = saltmängd i gram

Z=Y*X*1000

heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Annaica
                • February 2006
                • 1177

Salt sägs öka motståndskraften mot de negativa effekterna av nitrit, vilket jag misstänker är lite för högt i mitt akvarium. Dessutom planerar jag att ha östersjöräkor i akvariet och de vill nog ha lite högre salthalt än rent sötvatten.
                De fiskar jag har i akvariet nu verkar inte alls störas av saltet.
                Det enda jag hört är att salt kan vara bra mot bakterieinfektioner. Det som påverkar nitrit är hur mycket fiskarna bajsar, och där kan du enbart påverka genom att mata mindre.
                Räkbiten

Kommentar

• Wunder
                  • September 2007
                  • 315

Hmm, har funderat på det där med salthalt.
                  Om jag vill ha brackvatten med en salthalt på 0,5% till 300 L vatten så bör jag alltså enligt mina beräkningar tillsätta 1,5 kg salt. Jag tycker detta låter väldigt mycket, har jag räknat fel?

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Salthalt räknas i vikt%, inte volym%.

1 promille (förkortas ibland ppt eller PSU) motsvarar 1 gram salt per kilo vatten. Ett kilo vatten är avrundningsvis 1 liter.

1 promille = 0.1 vikts%.

Ingen mäter salthalter i ppm.

För att få 5 ppt = 0.5% salthalt i ett 300-liters kar, behöver du tillsätta 300 * 5 = 1.5 kilo salt, det är helt riktigt. Jag rekommenderar att du pytsar i rejält med bikarbonat också.

Se det från den ljusa sidan, hade det varit ett havsvattenakvarium hade du behövt 10.5 kilo. Det är mer salt i saltvatten än man tror.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

Ursprungligen postat av Annaica
                      Det enda jag hört är att salt kan vara bra mot bakterieinfektioner. Det som påverkar nitrit är hur mycket fiskarna bajsar, och där kan du enbart påverka genom att mata mindre.
                      Kloridjonerna i saltet påverkar upptagningsförmågan av nitrit från vattnet för fisken. Enligt litteraturen så hindrar så lite som 50 - 100 mg/l kloridjoner ganska effektivt nitriten från att tas upp av fisken och minskar på det sätt giftigheten. För att få den halten kloridjoner räcker det att lägga i 10 - 20 gram salt (NaCl) till 100 liter vatten.

Nitriten kommer inte heller i första början från bajset utan upstår vid ofullständig bakteriel nedbrytning av det ammonium som fisken utsöndra via gälarna.

Vad saltet gör är att det förhindrar att nitriten går tillbaka till fiskens blod där det blockerar syreupptagningsförmågan.

Hmm, har funderat på det där med salthalt.
                      Om jag vill ha brackvatten med en salthalt på 0,5% till 300 L vatten så bör jag alltså enligt mina beräkningar tillsätta 1,5 kg salt. Jag tycker detta låter väldigt mycket, har jag räknat fel?
                      Näe - det har du inte. 1,5 kg i 300 kg vatten blir 5 promille = 0,5 procent

MVH Lasse

Edit - du han före Azur!
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Wunder
                        • September 2007
                        • 315

Ja det är definitivt mer salt även i bräckvatten än man tror.
                        Dumpar jag 1,5 kg salt i akvariet lär väl de nuvarande invånarna få en osmotisk chock, även om de tål bräckvatten.
                        Och vid varenda delvattenbyte lär jag behöva pyttsa i halvkilot salt! Det blir ju mycket salt som går åt där.

Man kanske skulle skita i det där med bräckvatten ändå.
                        Hmmm, tångräka eller kräfta, det står och väger.

Kommentar

• Fridas
                          • September 2007
                          • 629

Dumpar jag 1,5 kg salt i akvariet lär väl de nuvarande invånarna få en osmotisk chock, även om de tål bräckvatten.
                          Och vid varenda delvattenbyte lär jag behöva pyttsa i halvkilot salt! Det blir ju mycket salt som går åt där.

Man kanske skulle skita i det där med bräckvatten ändå.
                          Hmmm, tångräka eller kräfta, det står och väger.
                          Ha ha ha man ska kanske inte skratta men det "lät" så kul
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

Bräckvattenfisk brukar inte gå att chocka. Är det tålig sötvattensfisk däremot finns det anledning att ta det lite lugnt. Du kan ju ta ut en hink om dagen och lösa ett halvkilo i.

Salt är billigt, ett kilo kostar 6 kronor eller så i mataffären, och vill du ha ännu billigare så köp en 25-kilos säck från granngården.

Annars, vill du bara ha räkor, köp in ett litet 100-liters och ha bräckt i det.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• quarantino
                              • February 2007
                              • 350

Allt kanske redan sagts, annars kolla min signatur!

Kommentar

Arbetssätt...