Fel med vattenbyte var sjätte vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #16
    ja det var konstigt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Hur mycket foder du ger till akvariet (egentligen inte fiskbelastningen), hur mycket växter du har (dvs hur mycket tillväxt som du senare måste rensa ut) är av mycket stor betydelse hur ofta du behöver byta vatten... det går inte att säga hur ofta du behöver byta vatten utan denna info

      Det kan dock vara rimligt att inte göra byten över 30 % om du använder kallt opreparerat kranvatten.. vilket jag förordar.

      Och skall du ha en rutin (vilket jag tycker du skall ha) tycker jag du skall vara praktisk dvs 30 % varje kalendermånad eller 30 % varje vecka (typ varje söndag)

      Själv byter jag vatten varje gång ett av mina innefilter får lågt flöde och det kan också vara ett alternativ....
      Senast redigerad av Xul; 20 August 2007, 10:07.

      Kommentar

      • Pirajamaja
        • May 2007
        • 74

        #18
        Ursprungligen postat av Xul
        Hur mycket foder du ger till akvariet (egentligen inte fiskbelastningen), hur mycket växter du har (dvs hur mycket tillväxt som du senare måste rensa ut) är av mycket stor betydelse hur ofta du behöver byta vatten... det går inte att säga hur ofta du behöver byta vatten utan denna info

        Det kan dock vara rimligt att inte göra byten över 30 % om du använder kallt opreparerat kranvatten.. vilket jag förordar.

        Och skall du ha en rutin (vilket jag tycker du skall ha) tycker jag du skall vara praktisk dvs 30 % varje kalendermånad eller 30 % varje vecka (typ varje söndag)

        Själv byter jag vatten varje gång ett av mina innefilter får lågt flöde och det kan också vara ett alternativ....
        Då måste jag få fråga; Kallt vatten? Menar du att jag kan spola ner kallt vatten direkt från kranen? Jag har hittills alltid mätt tempen så att jag håller ca 25 grader, vilket är min normaltemp i akvariet. Har alltid undrat hur dom gör som spolar med en slang direkt i karet. Blir det inte för kallt för fiskarna om man spolar i kallt?
        ...alltid lika frågvis....

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Man kan ta kallt vatten från kranen, och sen låta det stå i hinkar tills det blir rumstemperatur på det. Kallt vatten innehåller inte lika mycket ämnen som kan vara skadliga för fiskarna, som varmt vatten. Vissa orter har fler farliga ämnen i vattnet än andra, och dessa kan följa med varmvattnet (det finns skäl till att vi människor inte ska dricka varmvatten från kranen).

          Man kan också, försiktigt, hälla i kallt vatten i akvariet, men som någon sade så kan man då inte hälla i mer än 25-30%, eftersom temperaturen i akvariet då sänks någon grad. Man måste ju hälla i det mycket försiktigt också, så att man inte dränker någon fisk i en kalldusch.

          Men själv tar jag alltså iskallt vatten från kranen och låter det stå i hinkar tills det blir rumsvarmt. Precis innan jag ska hälla i vattnet i akvariet så tillsätter jag Aquasafe i hinken. Det är inte nödvändigt i orter som har ett bra kranvatten, men i Växjö där jag bor är det nödvändigt för att skydda fiskarna mot ämnen i kranvattnet.
          / Ebba

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #20
            Försiktigt..?

            Nej det behövs inte eftersom jag bara byter 30 % och då låter filtrerna snurra...... men utan filtrerna igång kanske lite försiktighet kan behövas.....

            Och temperaturen går ner någon grad.... hmm knappast snarare 5 grader eller så....

            Så undrar jag vem som orkar ha en massa vatten stående för senare användande......
            Senast redigerad av Xul; 21 August 2007, 09:33.

            Kommentar

            • vmax4ever
              • April 2005
              • 198

              #21
              Hmm vattenbyte, behövs det verkligen till större kar? tex mitt 540L tycker det dunstar bort så mycket man får fylla på iaf. Hmm aja får ta alla frågor vid bestämt möte med Arken
              Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #22
                Ursprungligen postat av vmax4ever
                Hmm vattenbyte, behövs det verkligen till större kar? tex mitt 540L tycker det dunstar bort så mycket man får fylla på iaf. Hmm aja får ta alla frågor vid bestämt möte med Arken
                Problemet är att det är rent H2O som dunstar och allt "avfall" blir kvar....byter du vatten får du ut "avfallet"...
                Agneta

                Kommentar

                • vmax4ever
                  • April 2005
                  • 198

                  #23
                  sant, men ytterfiltret mitt har en volym på 11L tycker det borda sköta jobbet, tyckte byta 1/3 varje vecka låter drygt för ett 540L, är juh 180L man ska söla ut varje helg isf, vilket resulterar över 8600L per år bara i vattenbyte
                  Senast redigerad av vmax4ever; 03 September 2007, 19:10.
                  Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #24
                    mm vill man ha rent så får man stå ut med de olika saker man måste göra

                    jag tycker man skulle ställa sig en fråga.

                    Vill man att fiskarna ska få simma bland matrester, skit.. skulle vi vilja det? fast man har en bra pump så pumpar den inte bort avfallet som blir. det finns hela tiden kvar.

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #25
                      Pumpen kan inte ta bort nitrat om du bara byter det vatten som avdunstar kommer det bli mer och mer nitrat i karet om du inte har helt vældigt mycket væxter. Sen ær 11 liter volum væl inte så dær jættemycket till 540 liter heller.
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • vmax4ever
                        • April 2005
                        • 198

                        #26
                        Ne mycket nytt att lära, tänkte ha både flyt,"gräsmatte" och vanliga vertikala växter och många stora rötter med stenar uppemot 40-50cm höga med blästersand som botten och vakna nyss till för pmdd, duger det bara med det så jag kan skippa torv å liknande då och ha ren sandbotten?

                        Har nu
                        2st plecos
                        5slöjstjärtar
                        20st fantomtetror

                        vattenbyte gjordes igår och just nu fel ljus
                        uv och vanlig vit"sköldpadda".
                        sandbotten med 2 stora florex och mopani.
                        stenar från akvedukter som skiftar i grå och vit 1 på ca 50 i bredd och 30 i höjd med några fler små.
                        växter är 2st terrrarieväxter på 90cm vardera och 3st vanliga på ca 15-20cm

                        denna inredning inklude bakgrund är temporär tills lönen trillar in denna månad då hadde jag tänkt byta lampor,inredning och köpa alla nödvändiga kemikalier,pmdd,verktyg för avläsning osv och hoppas på nån kunnig ska nappa mig å vilja hjälpa. annars blir de några hundringar extra hos den lokala handlarn pga HÖGA priser
                        Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                        Kommentar

                        • abbimicke
                          • May 2007
                          • 599

                          #27
                          Tetra Easy Balance är kanske något för dig?
                          Själv vet jag inte exakt hur det går till med det men kanske någon här som vet?
                          http://kiwi.msun.se <- blogg

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #28
                            Ursprungligen postat av vmax4ever
                            sant, men ytterfiltret mitt har en volym på 11L tycker det borda sköta jobbet, tyckte byta 1/3 varje vecka låter drygt för ett 540L, är juh 180L man ska söla ut varje helg isf, vilket resulterar över 8600L per år bara i vattenbyte

                            Men va fan..... Inte skall du gå från ytterligheter... Byt du lite varje månad istället.... Har du ingen hög fiskbelastning och dessutom växter som växer på bra kanske 20 % är lagom..... I månaden rensa då oxå ut lite växtdelar vid bytena..... Den dag växterna börjar multna så förbättrar de ju inte vattnet mer...
                            Senast redigerad av Xul; 04 September 2007, 08:42.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av vmax4ever
                              Hmm vattenbyte, behövs det verkligen till större kar? tex mitt 540L tycker det dunstar bort så mycket man får fylla på iaf. Hmm aja får ta alla frågor vid bestämt möte med Arken
                              Hur mycket man skall byta finns inget exakt svar på. Det beror på många faktorer som hur mycket fisk man har och hur stora de är, hur mycket man matar och med vad man matar, hur stort filter man har och vilket filtermaterial man har i det, hur mycket växter och vilka växter man har, vilka värden på kranvattnet man har, om man har något i akvariet som buffrar pH, om man tillsätter gödningspreparat osv osv

                              Dock som bl.a. Raskens skriver så är ett "vattenbyte" där enbart avdunstat vatten ersätts inget vattenbyte alls. Vad man gör är att ersätta 100% rent vatten mot nytt rent vatten - dvs all skit blir kvar i akvariet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...