Fel med vattenbyte var sjätte vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirajamaja
    • May 2007
    • 74

    Fel med vattenbyte var sjätte vecka?

    Min akvariehandlare hjälpte mig igång när jag skulle bege mig in i akvariernas värld. Hon lärde mig att man tillsätter en bakterikultur när man startar och då behöver inte alls vattnet mogna på samma sätt som om man inte skulle ha i det. Efter det tillsätter man bakteriekultur Nitrigon 2 varannan vecka och då behöver man inte byta vatten mer än ca 20% var sjätte vecka i mitt 260 liters kar. Det som gör mig förvirrad nu är att ni alla här pratar så självklart om ca 20-30% v.byte en gång VARJE vecka!
    Har min akvariehandlare fel eller använder ni andra inte denna bakteriekultur?
    Hitills har jag bytt ca en gång i månaden.
    alltid lika frågvis....
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Funkar säkert med var sjätte vecka men jag tycker man ska skämma bort sina fiskar med rent fint vatten. Beror lite på vad det är för fisk också.
    / Rickard

    Kommentar

    • jannemannen
      • July 2004
      • 187

      #3
      Jag tycker allt att 20% av vattnet var sjätte vecka är på tok för lite ! Jag byter själv ca en tredjedel varje vecka. Sedan beror det ju också på hurpass belastat karet är, och hur bra filtrering man har...

      Vad är det som är så jobbigt med att byta vatten förresten ?

      Mvh/Janne

      Kommentar

      • mammas nya kille
        • July 2007
        • 203

        #4
        annars lär man ju märka huruvida det funkar eller inte... dock kanske på fiskarnas bekostnad... tyvärr.

        Kommentar

        • Olivin
          • July 2006
          • 573

          #5
          Det är möjligen så att man kan i viss mån ersätta täta vattenbyten genom att använda en del nitrithämmande preparat, men de flesta resonerar nog som så att färskt vatten är gratis medan preparat kostar pengar . Butikerna vill nog helst att man köper deras varor istället så därför blir deras rekommendation att köra med preparat. Har man av någon anledning inte tillgång till bra vatten så är det förstås besvärligt med täta vattenbyten.

          Så länge fiskarna verkar må bra spelar det förstås ingen roll vilken metod man använder.

          Tecken på att man inte bytt vatten tillräckligt ofta kan vara; fiskarna "kliar" sig mot botten utan att för den skull ha fått vita-prick, snäckor i akvariet håller sig helst uppe vid vattenytan, fiskar kippar luft vid ytan, det "sticker" på huden när man stoppar ned armen i vattnet, eller ens nitrit-test visar förekomst av nitrit.

          Själv byter jag drygt 60% varje vecka, vilket har att göra med att jag doserar växtnäring, PMDD, och med den metoden behöver man (förenklat) göra stora vattenbyten för att inte de tillsatta växtnäringsämnena ska ackumuleras. Flera använder PMDD och därför läser du ofta om att många gör stora vattenbyten. I mina småakvarier där jag inte göder växterna med den metoden, så byter jag 30% per vecka.
          Medlem i VAAF www.vaaf.se

          Kommentar

          • felix_ragnar
            • August 2006
            • 1424

            #6
            Sjävl sitter man ju här och byter 32 liter om dan i det stora
            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Ursprungligen postat av felix_ragnar
              Sjävl sitter man ju här och byter 32 liter om dan i det stora
              Var ju ändå inte så mycket, själv så byter jag dagligen 192L i mitt akvarium
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Pirajamaja
                Min akvariehandlare hjälpte mig igång när jag skulle bege mig in i akvariernas värld. Hon lärde mig att man tillsätter en bakterikultur när man startar och då behöver inte alls vattnet mogna på samma sätt som om man inte skulle ha i det. Efter det tillsätter man bakteriekultur Nitrigon 2 varannan vecka och då behöver man inte byta vatten mer än ca 20% var sjätte vecka i mitt 260 liters kar. Det som gör mig förvirrad nu är att ni alla här pratar så självklart om ca 20-30% v.byte en gång VARJE vecka!
                Har min akvariehandlare fel eller använder ni andra inte denna bakteriekultur?
                Hitills har jag bytt ca en gång i månaden.
                alltid lika frågvis....
                Det låter tyvärr som om din akvariehandlare vill tjäna stora pengar på dig om du skall använda diverse preparat vid varje vattenbyte. Har du bra kranvatten kan du byta rätt av med nytt kranvatten!
                Men jag skulle som någon annan helst skämma bort fiskarna med tätare vattenbyten. Tyvärr lever jag inte alltid som jag lär, vattenbyten blir när jag hinner och orkar.... Men oftare än var 6:e vecka blir det nog oftast ändå.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • felix_ragnar
                  • August 2006
                  • 1424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Glenn
                  Var ju ändå inte så mycket, själv så byter jag dagligen 192L i mitt akvarium
                  Räcker gott och väl för mig.
                  Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                  Kommentar

                  • Pirajamaja
                    • May 2007
                    • 74

                    #10
                    ja, jag har beställt PMDD som förhoppningsvis kommer tisdag eller onsdag, så jag ställer nog in mig på tätare v.byten, men 60%? Det lät väldigt mycket?

                    Kommentar

                    • Olivin
                      • July 2006
                      • 573

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pirajamaja
                      ja, jag har beställt PMDD som förhoppningsvis kommer tisdag eller onsdag, så jag ställer nog in mig på tätare v.byten, men 60%? Det lät väldigt mycket?
                      Ja, som sagt det varierar från ett akvarium till ett annat. Med PMDD dosering rekommenderas i alla fall minst 25-50% vattenbyte per vecka.
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

                      Kommentar

                      • Pirajamaja
                        • May 2007
                        • 74

                        #12
                        okej, hur vet jag om jag behöver byta 25 eller 50% då?

                        ...alltid lika frågvis........

                        Kommentar

                        • fifi
                          • August 2006
                          • 695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pirajamaja
                          okej, hur vet jag om jag behöver byta 25 eller 50% då?

                          ...alltid lika frågvis........

                          Bara att prova sig fram vilket du föredrar Och vilket akvariet tillåter.
                          mvh
                          Fifi

                          I'm so cute, I poop rainbows.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13135

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pirajamaja
                            Min akvariehandlare hjälpte mig igång när jag skulle bege mig in i akvariernas värld. Hon lärde mig att man tillsätter en bakterikultur när man startar och då behöver inte alls vattnet mogna på samma sätt som om man inte skulle ha i det. Efter det tillsätter man bakteriekultur Nitrigon 2 varannan vecka och då behöver man inte byta vatten mer än ca 20% var sjätte vecka i mitt 260 liters kar. Det som gör mig förvirrad nu är att ni alla här pratar så självklart om ca 20-30% v.byte en gång VARJE vecka!
                            Har min akvariehandlare fel eller använder ni andra inte denna bakteriekultur?
                            Hitills har jag bytt ca en gång i månaden.
                            alltid lika frågvis....
                            vill bara klargöra att tillsatts av bakteriekultur inte på något vis bidrar till att man kan dra ut på tiderna mellan vattenbytena! oavsett bakteriekultur så måste man genom vattenbyte göra sig av med slutprodukten nitrat och för att återmineralisera akvarievattnet! Tiderna mellan vattenbyten avgörs mera efter fisklasten och antalet växter!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Pirajamaja
                              • May 2007
                              • 74

                              #15
                              Konstigt då att de skriver i bruksanvisningen "använder man "produkten" behöver inte vattenbyte ske lika ofta som tidigare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...