för varmt vatten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av jessikaw
    det
    har tänkt köpa nya fiskar!
    vad tycker du är ett bra val!? så att du skrev endlers, men ajg tänkte vad det mer finns för tålig fisk??
    är det något annat vi ska tänka på när vi har ett litet akvarium!??
    Problemet är inte att era fiskar inte är tåliga, utan att akvariet är way too litet för dem. Om du kollar under "Akvariefiskar - artbeskrivningar" kan du kolla vilka akvariestorlekar som rekommenderas för varje art.

    - Segelfensplecon kan bli upp mot en halvmeter lång och bör ha minst 550 liter
    - B. Molly - minst 70 liter
    - Guldgurami (blågurami) minst 120 liter

    De enda som är inom de rekommenderade måtten är neontetrorna och kopparbarberna.

    Den bästa lösningen hade varit ett större akvarium. Annars tycker jag du ska försöka omplacera de flesta av fiskarna och satsa på små arter som kan få det relativt rymligt i ditt akvarium.

    Gillar du guramis så finns det mindre arter. Du skulle t ex kunna ha ett par (hane och hona) dvärgguramis. Men ännu bättre hade varit ett par små fredliga bettor. Sen finns det några små mycket fina och trevliga stimfiskar som t ex dvärgrasboror eller amandatetror.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #17
      [quote=jessikaw;997756]det är ingen fara, jag tar det inte som att du klankar ner på vårt val av fisk, jag är bara glad för alla tips och hjälp!

      bottenmalarna och plecon har vi haft sedan vi startade upp akvariumet, dom är dem enda som överlvt hela tiden, plus en blackmolly!

      och angående stimfiskarna har vi haft många av dem,men dem har dött!

      har tänkt köpa nya fiskar!
      vad tycker du är ett bra val!? så att du skrev endlers, men ajg tänkte vad det mer finns för tålig fisk??

      Har ett 63-liters-kar sedan ett halvår, och har balans i det. Enligt min erfarenhet är svärdbärare en trevlig fisk som trivs i kar av denna storleken, och de exemplar jag har verkar tåliga - de har i alla fall överlevt min behandling. Du kan få en hanne och två honor av mig, om du vill, jag börjar ha för många (yngel som växer upp). Lycka till med ert akvarium och ge inte upp! Hör av dig om du vill ha fisk (beror ju förstås på om vi bor nära varandra...)
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • jessikaw
        • June 2006
        • 25

        #18
        tack återigen för alla svar! problemet är att vi har pratat i affären och dem har sagt att det går bra! men vi ska satsa på andra fiskar nu =) SÅ tqack alla för tipsen!

        och tack LILIBET för erbjudandet om att få fiskar från dig, det var jätte snällt men tyvärr så bor vi i norrbotten så det blir svårt! men det är tanken som räknas,så tack åter igen för det =)
        Jessika

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av jessikaw
          tack återigen för alla svar! problemet är att vi har pratat i affären och dem har sagt att det går bra! men vi ska satsa på andra fiskar nu =) SÅ tqack alla för tipsen!
          Ni är tyvärr långt ifrån de enda akvaristerna som har fått galen information i affären
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jessikaw
            • June 2006
            • 25

            #20
            nää jag förstår det! känns bara tråkigt , dom som jobbar med det borde ju veta!

            vet inte vad vi ska göra med dem andra fiskarna som vi har kvar!
            om vi ska köpa några andra fiskar!

            dom kanske får vara kvar i akvariumet!
            Jessika

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Men då är det lite som en ond cirkel, köp inga nya fiskar innan du har blivit av med de gamla, annars blir det ingen förändring.
              Det kan vara svårt att bli av med fisk som är solo och har vuxit till sig, men ger du bort dem till en affär så brukar de ta emot dem.
              Hoppas att det löser sig och meddela gärna hur det går.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Jag håller med ansjo. Försök att omplacera dem du har. Du kan ju annonsera på Blocket eller på Zoonen.com. Eller så kan du bli guldmedlem här på Zoppet och annonsera här. De enda fiskarna som jag försökt men fortfarande inte lyckas omplacera är två dario dario-hanar (folk vill ju gärna ha ett par).
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket vatten byter du varje gång?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...