för varmt vatten!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jessikaw
    • June 2006
    • 25

    för varmt vatten!?

    hejsan!

    har haft problem med fiskarna i akraiet och har provat allt!

    blev orolig nu för vatten temperaturen!
    det är 27 gradet!

    är det för varmt för dem!?

    eftersom att akvarievattnet är så varmt har vi ställt doppvärmaren på 22 grader men det blir ingen skilnad på vatten värmen!

    någon som har tips?


    ska man stänga av doppvärmaren,eller ska man hälla i kalt vatten ofta!?

    eller ska det bara var, är 27 grader okej!?

    jätte tacksam för svar =)

    // Jessika
    Jessika
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Vad har du för fiskar? 27 grader är inga problem för dom flesta fiskarna. Man kan inte sänka temperaturen med en doppvärmare, bara höja. Jag brukar frysa pet-flaskor och lägga i akvariumet eller hälla på med kallare vatten.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad har du för fisk?
      Nu på "sommaren" eller vad man ska kalla det fär, så är det många som har problem med tempen i karen men har du vanlig sällskapsfisk så är 27 grader ingen fara.
      Stäng av doppvärmaren och försök ha lite mer ytrörelse och kanske plocka bort täckglasen så kommer tempen att sjunka lite.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • jessikaw
        • June 2006
        • 25

        #4
        tack för svaren =)

        vi har bara vanlig sällskapsfisk! gurami, lite stimfiskar! kommer bara inte på vad det är som gormar, i akvariehandlarna vet dom inte, känner att man snart ger upp!
        Jessika

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av jessikaw
          kommer bara inte på vad det är som gormar, i akvariehandlarna vet dom inte, känner att man snart ger upp!
          Gormar?
          Ge upp?
          Varför?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • jessikaw
            • June 2006
            • 25

            #6
            jo det är så att vi har haft vårt akvarium i ett år och det har gormat sedan vi startade upp det!

            har ett ganska litet akvarium på 60 liter (ska köpa större då vi får råd och plats) så jag vet att dom är svårare att sköta, förrut hade jag ett på 100 liter, och det gick jätte bra!

            vi har kollat allt med akvariumet: vattnet flera gånger och test, om någon av fiskarna är elaka, köpt olika fiskar för att prova vad som funkar, med fler grejer! men alla fiskar dör efter ett tag, inte direkt, men efter någon månad!

            vi vill så gärna att det sdka fungera,men vi får intw det bra och ingen vet vad det är!
            Jessika

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Gormar, det var första gången jag hört någon använda det uttrycket i det fallet.
              Jag kan förstå er att det inte är så kul när allting bara krånglar och det är lätt att bara ge upp då.
              Men se det från en annan vinkel istället, ni har lärt er massor av nytt, vad man kan göra och olika infallsvinklar på problem.
              Jag vet inte hur karet är beskaffat med för fiskar, växter, sand och annat som hör till men ett 60-liters kar är som ni säger svårt att få balans i och det har mycket att göra med vad man stoppar i det.
              Jag själv har ett 50 liters kar men där går bara räkor och Endlers i det och det har funkat toppen redan från starten. Ni kanske har för stor fiskbelastning på karet med för lite pump och för liten simyta för fisken och de kan bli stressade.
              Vad är det för typ av Gurami ni har? Vilka stimfiskar och hur många? Övrig fisk?
              Var har ni fått sanden från? Det är nästan lättare att utesluta saker än att hålla på att gissa vad det kan vara och sedan arbeta sig därifrån.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • abbimicke
                • May 2007
                • 599

                #8
                Vi hade haft likadan problem som du.
                Litet kar innebär mer värmen och man kan lösa det genom att köpa lågenergi lampor för de ger mindre värmen. Gör det inte så det är bäst att skaffa större kar.
                http://kiwi.msun.se <- blogg

                Kommentar

                • jessikaw
                  • June 2006
                  • 25

                  #9
                  tack jätte mycket för svaret!

                  jo självklart , man lär sig mycket=) det är bara så tråkigt att det inte kommer i balans =/ och eftersom att vi verkligen försöker få till det!

                  vi har två malar, en Segelfenspleco, blackmolly, 1 guldgurami (den andra dog för några dagar sedan) kopparbarb! hade förut neontetror som bara dog!

                  men vi har inte mycket fisk,eftersom att dem bara dör hela tiden är det bara 1-eller några av varje
                  Jessika

                  Kommentar

                  • abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

                    #10
                    Har ni kollat värden som nitrit, ph, m.fl? Sticks test reagerar inte direkt när det gäller nitrit men det gör dropp test. Så sticks test visar det är OK fast det inte gör det.

                    Om ni har hög rumstemp kanske ni har möjligt att sänka den lite så det blir bättre i akvariet också. Vår 19liters akvarium hade haft likadan problem men nu har vi löst det genom att byta till en energilampa och tempen ökar väldigt långsamt. Innan den når över 27 grader så släcks belysning för natten och nästa morgon blir det runt 22 grader. Det går upp och ner hela tiden men det har gått bra utan problem.
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

                    Kommentar

                    • jessikaw
                      • June 2006
                      • 25

                      #11
                      jo det har vi kollat !men jag troor inte att det är någon sjukdom dom har för man märker inget såndant på dem! ibland kan någon bli lite hängig innan dem dör, inte simma lika mycket som dom brukar och så! men inget mera...så någon sjukdom är det nog inte!

                      vet bara inte vad man ska göra, är ju så tråkigt att köpa nya fiskar hela tiden när dem dör! känns så onödigt att köpa nya när dem också dör! eftersom att vi inte kommer på vad det är och ingenannan heller!
                      Jessika

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        En del av fiskarna ni har kan vara lite krångliga att hålla i ett litet kar. Om jag vore i era kläder skulle jag försöka byta in samtliga fiskar och sedan satsa på något lite lättare att ha i karet.

                        Plecon skiter en hel del och skräpar snabbt ner karet samt blir väldigt stor. BM kan vara svåra om de inte är odlade i Sverige i saltfritt vatten, då de ofta odlas i mer eller mindre bräckt vatten i tex Asien, detta för att hålla sjukdomar borta.
                        Guldguramin blir också i största laget för karet och eftersom den nu är ensam kan den bli lite syrak för det.
                        Kopparbarber och neoner är stimfiskar och de vill helst vara runt 10 st eller fler, barberna blir också lite stora och neonerna kan vara känsliga för dålig vattenkvalité.
                        Nu vill jag inte på någotvis klanka ner på erat fiskval, men dessa fiskar tillsammans kan vara en bidragande orsak till varför det är som det är i karet.

                        Självklart gör var och en som den vill, men jag föreslår att ni köper ett gäng Endlers eller någon annan tålig fisk samt när karet har stabiliserat sig kanske ett gäng räkor eller liknande som sällskap.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • jessikaw
                          • June 2006
                          • 25

                          #13
                          det är ingen fara, jag tar det inte som att du klankar ner på vårt val av fisk, jag är bara glad för alla tips och hjälp!

                          bottenmalarna och plecon har vi haft sedan vi startade upp akvariumet, dom är dem enda som överlvt hela tiden, plus en blackmolly!

                          och angående stimfiskarna har vi haft många av dem,men dem har dött!

                          har tänkt köpa nya fiskar!
                          vad tycker du är ett bra val!? så att du skrev endlers, men ajg tänkte vad det mer finns för tålig fisk??
                          är det något annat vi ska tänka på när vi har ett litet akvarium!??

                          jätte tack för hjälpen!
                          Jessika

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det var skönt att du tog det på det viset, tips och trix kan misstolkas ibland och man får bara en känga i baken istället.
                            Jag tänkte mest på Endlers för de är tåliga och kan få karet att bli stabilt ganska så snart, för att sedan kanske utöka med något annat efter ett tag. Sedan får man ganska mycket yngel av dem med och det kan ju vara kul.
                            Tåliga fiskar sedan kan ju vara någon pansarmal, om de nu kommer att få plats bland alla Endlers.
                            Dessa tillsammans med ett gäng Körsbärsräkor så tror jag nog att du ska få balans på karet. Nu om du ändå ska göra iordning karet kan du ta ut sanden och skölja den lite, men låt filtret vara kvar och igång i karet så kommer du inte att märka av något av nystarten. Det blir mer eller mindre som ett lite större vattenbyte.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Luigi
                              • June 2006
                              • 28

                              #15
                              Angående temperaturen så kan jag säga att jag hade mycket stora problem med det en sommar. Det gick över 30 grader på dagen. Men fiskarna klagade inte särskilt mycket ändå så jag tror inte att 27 grader är någon fara för de flesta fiskar som det redan har sagts. Men är det över 30 grader så bör man vara på sin vakt.

                              Att ta bort täckglasen är bra om det är svalare i rummet men då får man se till att det inte finns några fiskar som gärna hoppar ur akvariet
                              Jag brukar lägga i isbitar i akvariet när det blir för varmt. Det brukar sänka temperaturen med en eller ett par grader.
                              Man kan ställa klossar eller liknande på sidan under belysningsrampen så att den höjs upp och inte värmer akvariet lika mycket.
                              Det är viktigt att solen inte ligger på akvariet för det höjer temperaturen väldigt mycket.
                              Vattenbyten med lite kallare vatten är bra men man kan inte byta alltför mycket eller sänka temperaturen alltför snabbt för fiskarna är ju väldigt känsliga.
                              För övrigt så är min normala vattentemperatur 27 grader...

                              Men jag förstår inte varför det finns doppvärmare men inte "doppkylare". Är det omöjligt eller för dyrt att ha det? Jag har i alla fall aldrig sett någon motsvarighet till doppvärmare som kyler.
                              MVH Andreas

                              Min akvariesida:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...