Hur gör ni när ni byter vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #16
    Tömmer stora 720l karet med hävertmetoden i badkaret.
    Fyller först i några liter i stora karet för att fylla vattenslangen, sen rycker jag bara loss gardenakopplingen från vattenkranen och häverten startar automatiskt.
    Fylla karet gör jag med samma slang fast med ett duschmunstycke för mjukare stråle.

    150l karet tömmer jag med hävert/slamsug i 20l tunnor som jag bär till toaletten. Fylla karet gör jag med slangen till 720l karet då akvarierna står bredvid varandra.

    Mitt lilla 26l tavelakvarium tömmer jag också i 20l tunnan och fyller sen på med en tillbringare.

    Vattenberedningsmedel kör jag inte med och vattnet är som sagt direkt från kranen. Ett par grader kallare än akvarievattnet brukar jag ta.

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Använd alltid äggklocka när du fyller mycket med slang....

      Annars kan du bli

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Ursprungligen postat av Ivandrago
        ojoj.. tackar så väldigt mycket för alla svar! Så alla använder sig av slang alltså? jag häver med ett liter mått.. eftersom jag inte haft akvarie förut och inte känner någon som har så har jag aldrig vetat.. så jag häver med ett 1 liters mått i en hinok.. och springer mellan och byter vatten..
        Ska jag oxå fixa en slang? får man med massa smuts då oxå?

        tackar för svar ännu en gång fiskakompisar
        På nåt sätt kör nog dom flesta med slang, själv har jag bara ett par kar på 100 liter så jag kör en kort slang som hävert ner i en 30liters balja, byter ca 20-25liter så det går att släpa runt allt på en gång, planerar dock att fixa en slang som räcker in i badrummet och sen trä en liten damstrumpa över insuget så yngel och annat smått stannar i karet

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #19
          Jag tömmer 20-40 % i mitt 500liters kar var 3-4;e dag ungefär med en ca 5 meters trädgårdsslang å fritt fall rakt ut i duschen...fyller sen via kranen å slangen igen med en hemmagjord koppling

          Kommentar

          • MAdden
            • May 2008
            • 213

            #20
            Jag har ett 30 Liters kar som jag byter 50% av vattnet varje vecka med hjälp av en hink och en sån här slamhävert. http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4583
            Senast redigerad av MAdden; 06 June 2008, 18:21.

            Kommentar

            • Baf2
              • February 2008
              • 421

              #21
              Jag har en sera "damsugare" som jag har koplat till en 20m slang sem använder jag hävert metoden!

              Kommentar

              Arbetssätt...