Hur gör ni när ni byter vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ivandrago
    • October 2006
    • 46

    Hur gör ni när ni byter vattnet?

    Hejsan!

    Jag har lite funderingar på hur andra gör när ni byter vatten i era akvarier?
    Berätta görna oxå vad det är för storlek på erat akvarie?!...

    När man flyttar ett akvarie, är det då bra att behålla filtret(utan att rengöra det) så bekteriefloran kommer till det helt nya vattent som blir, eftersom man får starta upp akvariet på nytt?

    tacksam för svar,
    tjohej så länge alla fiskmänniskor
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av Ivandrago
    Hejsan!

    Jag har lite funderingar på hur andra gör när ni byter vatten i era akvarier?
    Berätta görna oxå vad det är för storlek på erat akvarie?!...

    När man flyttar ett akvarie, är det då bra att behålla filtret(utan att rengöra det) så bekteriefloran kommer till det helt nya vattent som blir, eftersom man får starta upp akvariet på nytt?

    tacksam för svar,
    tjohej så länge alla fiskmänniskor
    Halloj där fellow fiskmänniska!

    Jag har 1 540 liters kar 2 80 liters och 1 54 liters.
    Mest fisklast i 540 så det byter jag 30% vatten på var 9:e dag. De övriga byter jag på var 18:e dag.
    När jag byter så använder jag en lång slang, låter häverprincipen göra sitt, och jag låter allt vatten gå ner i duschavloppet. Sedan kopplar jag p å samma slang till duschen. Och drar på fullt. Dricker lite kaffe udner tiden.
    540litraren tar runt 30 min att byta 33% vatten på. Jag "jobbar" i kanske 5-10 minuter samanlagt. Man har lyckats effektiversa det lite :P

    Det är kanonbra om du kan behålla bakterierna i filtret nrä du flyttar. Men tänk på att filtret kräver genomströmning av vatten för att bakteriena ska överleva. Det räcker att du stänger av genomströmningen i någon timma. Sedan dör bakterier i en rasande takt... Lägg filter och pump i en back eller hink, som du försöker hålla igång så mycket som möjligt.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      Har ett 300L

      Är jag lat så sätter jag en 1" slang direkt på mitt fx5 filter ner till avloppet ,,, pumpar akvariet tomt på 5min så gäller o inte sätte på en kopp kaffe,

      sen fyller jag på med en annan slang.
      Obland fyller jag på och tömmer samtidigt väldigt slösaktig metod men bra om man ska byta mycke vatten o har gott om tid.

      använder en 1/2" slang för påfyllning samt en 5/8" till avtappning normalt.
      Blir lite för snabt när jag låter pumpen pumpa ut allt.
      ofta sätter ja slangen i bottenventilen i mitt fx5 och får på så vis ur en massa skräp ur filtret som samlats på botten
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • t85207
        • March 2007
        • 179

        #4
        Fyller på gör jag med "trädgårdsslang" från duschblandaren. Praktiskt att spola via kran och ställa in tempen och sedan slå över till duschen/trädgårdsslangen. Har satt dit en Gardena kran-koppling och en sån där mojäng som gör en upp och nedvänd U-form på disk-/tvättmaskinsslangar. Så slangen hänger säkert över kanten på akvariet och jag kan reglera flödet och stänga av utan att behöva springa ut i badrummet.

        För att tömma använder jag en slammhävert av billigaste modell. Har förlängt den med slang så jag tömmer direkt i badrumsavloppet. Tyvärr så räcker "klämgrejen" inte till för att pumpa ut luften ur en så lång slang så jag får suga igång häverten från badrummet istället.
        F-n så illa akvarievatten smakar. Tur man inte är fisk.
        Pecka

        Kommentar

        • Ivandrago
          • October 2006
          • 46

          #5
          ojoj.. tackar så väldigt mycket för alla svar! Så alla använder sig av slang alltså? jag häver med ett liter mått.. eftersom jag inte haft akvarie förut och inte känner någon som har så har jag aldrig vetat.. så jag häver med ett 1 liters mått i en hinok.. och springer mellan och byter vatten..
          Ska jag oxå fixa en slang? får man med massa smuts då oxå?

          tackar för svar ännu en gång fiskakompisar

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Jag drar en trädgårdsslang från akvariet på 310 liter till badkaret. Sätter för proppen, ifall någon fisk skulle komma med. Tömmer ca 25-30% en gång i veckan. När jag tömt fördigt monterar jag slangen på kranen och fyller akvariet med färskt vatten och tömmer skitvattnet ur badkaret. Klart.

            På akvariesidan av slangen har jag tillverkat en slamsug av en 0.5 liters PET-flaska med en imsdals kork på där jag dragit av den vita hatten och skurit ur tappen i mitten. Funkar finfint att sätta fast på trädgårdsslangen direkt. Med den kan jag starta tömmningen (hävertkraften) utan att behöva suga fart på vattnet.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Åhh va smart!!!!!!!!!!!

              Ursprungligen postat av Pannecke
              Jag drar en trädgårdsslang från akvariet på 310 liter till badkaret. Sätter för proppen, ifall någon fisk skulle komma med. Tömmer ca 25-30% en gång i veckan. När jag tömt fördigt monterar jag slangen på kranen och fyller akvariet med färskt vatten och tömmer skitvattnet ur badkaret. Klart.

              På akvariesidan av slangen har jag tillverkat en slamsug av en 0.5 liters PET-flaska med en imsdals kork på där jag dragit av den vita hatten och skurit ur tappen i mitten. Funkar finfint att sätta fast på trädgårdsslangen direkt. Med den kan jag starta tömmningen (hävertkraften) utan att behöva suga fart på vattnet.
              Jag har inte använt slang eftersom jag har fullt med räkor och yngel i mitt stora kar och alltid får med någon liten rackare.. Jag har använt hävert och hinkar, phu...
              Ska genast tillverka en dammsugare av PET-flaska och använda badkaret som säkerhetsstopp...Tusen tack för tipset
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #8
                när jag bodde hemma hos mina päron så tog jag bara vattenslangen, en större håv som jag drog ett par varv tejp runt så den satt fast i slangen, sen rätt ur och vattna blommorna, sen slangen koppad till vattenkranen och fyllde på igen.

                nu har jag bara ett 120L kar och ett 25L, till de "stora" tar jag 2st 10L hinkar och ställer på golvet framför, kör hävert i dessa 2 tömmer i badkaret fyller hinkarna med nytt vatten och i karet, gjort på under 10 minuter, byter ungefär med 3 veckors mellanrum om inget händer med vattenvärderna, brukar byta med om någon fisk ser lite hängig ut, brukar hjälpa med lite fräscht vatten.

                mitt 25 L kar byter jag inte mycket vatten i, någon liter ibland, så svårt att hålla balansen där i om jag byter, fyller oftast bara på och rengör filtret.

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Ah - men då måste jag dela med mig av Sonjas utmärkta metod: ytterst på slangen har man en rörböj som hänger över kanten. I änden på rörböjen sätter man fast en filtersvamp! Inga yngel eller räkor kommer in, och när man sedan fyller på så sprids vattnet snällt genom svampen.

                  Jag kör också med "autohävert" alltså att låta vattnet rinna in i akvariet, stänga av och ta loss slangen, lägga i golvbrunnen, så tar gravitationen hand om resten... vill jag slamsuga gruset har jag manuell hävert med en petflaska och häller hinkarna i badkaret, där jag sen sorterar ut snäckor, yngel och räkor. Men jag slamsuger sällan...

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag har inte använt slang eftersom jag har fullt med räkor och yngel i mitt stora kar och alltid får med någon liten rackare.. Jag har använt hävert och hinkar, phu...
                  Ska genast tillverka en dammsugare av PET-flaska och använda badkaret som säkerhetsstopp...Tusen tack för tipset
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

                    #10
                    Om man har badkar så kanske man kan fylla vattnet där först så ser man om någon fisk hamnar där så kan man flytta den tillbaka till akvariumet igen så den inte sugas ut i avloppet.
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Ursprungligen postat av abbimicke
                      Om man har badkar så kanske man kan fylla vattnet där först så ser man om någon fisk hamnar där så kan man flytta den tillbaka till akvariumet igen så den inte sugas ut i avloppet.
                      Det var ju så jag skrev att jag gör...
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        för att unvika att fisk följer med har jag löst det genom att sätta ett quickfilter hölje på slangen!

                        Kommentar

                        • mrlejon
                          • October 2005
                          • 46

                          #13
                          Jag ställer en hink i badkaret som jag har hävertslangen till, så slipper man å sand i avloppet. Den stannar kvar i hinken och vattnet "svämmar över" ner i badkaret.

                          Som slamsugare har jag ett VP rör som jag limmat fast en slangnippel på. Hittade ingen slamsug som är så lång att man inte behöver ner med händerna i akvariet.
                          -|Juwel Rio 400 [Malawi] |-
                          -|Min Zoon|-

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            Vatten ut -> pump -> köksvask
                            Köksvask -> pump -> vatten in

                            Som en bonus blir jag av med det lilla kloret som är i vattnet, nackdelen är att pumpen pumpar fortare än kranen fyller på i vasken.
                            (En klar fördel är att jag måste diska innan jag kan bytta vatten i akvariet, så det blir diskat med viss regelbundenhet. Speciellt sommarhalvåret.)
                            B!

                            Kommentar

                            • EllaBellan
                              • January 2008
                              • 23

                              #15
                              Undvika fisktömning

                              Jag har för vana att vid varje vattenbyte snygga till den grus som är synlig (det som täcks av växter och inredning påverkar ju inte akvariets utseende). Jag trycker ner dammsugaren i grusen och låter den stå där tills att vattnet som sugs ut verkar vara tämligen rent. Då byter jag position till ett annat smutsigt grusområde. Fördelen med denna teknik, förutom att grusen verkar tämligen ren, är att grusen agerar filter. Om en nyfiken fisk ska in i slangen så måste han ta sig genom 3 cm grus, och det kan jag garantera att det aldrig har hänt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...