HJÄLP - dåliga värden - hjälp mig att hjälpa mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #31
    Innan du ser farliga nivåer av nitrit kan det redan finnas farliga nivåer av ammonium i ett nystartat akvarium.

    http://www.bestfish.com/newtank3.html beskrivning av en nystart

    Och har du höga nivåer av ammonium så kan det bli riktigt allvarligt om du byter vatten och det vattnet har ett högre pH än akvariet. 0.4 blir skadligt vid ett pH på 8.2 men ej direkt skadligt om du har ett pH 8.0... Och vid pH7.5 kan man ha upp till 1.2mg/L, JBLs tabell!

    Fast de menar att normalt ska inte värdena överstiga 0.2 vare sig för ammonium eller nitrit!

    Mata lite grann så att du ser att fiskarna har fått i sig något men att det inte blir spill, kanske varannan dag första veckan eller två. Beror väl på, är de välnärda så kan man nog ge ännu glesare i början, gissar jag!

    ---

    Ändrade lite siffror, eh, vart ju helt fel... ska inte vara 4.0!!! Sorry!

    Jag använder en tunn slang för att suga upp löst skit och en grov om jag också ska byta vatten. Fyll slangen med vatten, i akvariet eller under kranen, och sätt ett finger för ena hålet, när slangen är full, och håll ena sidan i akvariet och håll den andra sidan ner i en hink, nedanför, och släpp fingret!
    Senast redigerad av quarantino; 24 March 2007, 23:30.

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #32
      Ursprungligen postat av quarantino
      Innan du ser farliga nivåer av nitrit kan det redan finnas farliga nivåer av ammonium i ett nystartat akvarium.

      http://www.bestfish.com/newtank3.html beskrivning av en nystart

      Och har du höga nivåer av ammonium så kan det bli riktigt allvarligt om du byter vatten och det vattnet har ett högre pH än akvariet. 0.4 blir skadligt vid ett pH på 8.2 men ej direkt skadligt om du har ett pH 8.0... Och vid pH7.5 kan man ha upp till 1.2mg/L, JBLs tabell!

      Fast de menar att normalt ska inte värdena överstiga 0.2 vare sig för ammonium eller nitrit!

      Mata lite grann så att du ser att fiskarna har fått i sig något men att det inte blir spill, kanske varannan dag första veckan eller två. Beror väl på, är de välnärda så kan man nog ge ännu glesare i början, gissar jag!

      ---

      Ändrade lite siffror, eh, vart ju helt fel... ska inte vara 4.0!!! Sorry!

      Om jag inte fattat helt fel här, så är det akvarievattnet som har det högre pH värdet 8, på grund av tillsatts av bikarbonat. Medan kranvattnet har det lägre pH 7.6.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • quarantino
        • February 2007
        • 350

        #33
        Så kan det vara och då ska det inte vara någon fara! Rätta mig om jag har fel, har inte pysslat med höjning av pH, eller bikarbonat!

        Och jag kanske missat nåt i tråden!

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #34
          Ursprungligen postat av quarantino
          Så kan det vara och då ska det inte vara någon fara! Rätta mig om jag har fel, har inte pysslat med höjning av pH, eller bikarbonat!

          Och jag kanske missat nåt i tråden!
          Jag måste rätta mej själv här, för jag blandar ihop trådar. Ber om ursäkt för det .

          Men akvarievattnet har i alla fall pH 8 och kranvattnet 7.6.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #35
            Jag har fått veta av djuraffären att det är helt ofarligt att köra med nitrivec "för säkerhets skull". Att det är goda bakterier som bryter ned nitriten och att det inte går att överdosera. Så enl. det resonemanget skulle du kunna köra med nitrivec trots att du för närvarande inte har problem med nitrit.

            Någon kan väl rätta mig om jag blivit missinformerad.

            Är själv inne på min 3:e vecka med fiskar i akvariet nu. Kört med nitrivec i 2. Ser nu att enl. dropptestet har värdena stigit något sedan jag slutade med nitrivec men ligger fortfarande under gränsen.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • skvafs
              • March 2007
              • 75

              #36
              Ursprungligen postat av andersfiskar
              Jag har fått veta av djuraffären att det är helt ofarligt att köra med nitrivec "för säkerhets skull". Att det är goda bakterier som bryter ned nitriten och att det inte går att överdosera. Så enl. det resonemanget skulle du kunna köra med nitrivec trots att du för närvarande inte har problem med nitrit.

              Någon kan väl rätta mig om jag blivit missinformerad.

              Är själv inne på min 3:e vecka med fiskar i akvariet nu. Kört med nitrivec i 2. Ser nu att enl. dropptestet har värdena stigit något sedan jag slutade med nitrivec men ligger fortfarande under gränsen.
              Tar du i Nitrivec varje dag?
              Det blir rätt dyrt i längden om man ska hälla i varje dag.
              Kramizar ia

              *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

              Kommentar

              • volvo_sport
                • February 2007
                • 6

                #37
                halloj hur går det för dig å dinna kyssguramisar ??? har de blivit några yngel ?????

                Kommentar

                • ROTTAN2000
                  • June 2008
                  • 24

                  #38
                  Det finns typ inget att göra Gör rent akvariet jätte noga och låt Det stå igång i någon dag utan FISKAR

                  Kommentar

                  Arbetssätt...