HJÄLP - dåliga värden - hjälp mig att hjälpa mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skvafs
    • March 2007
    • 75

    HJÄLP - dåliga värden - hjälp mig att hjälpa mina fiskar

    När jag bestämde mig för att skaffa fiskar, för ett par veckor sedan, kunde jag absolut ingenting.
    Jag trodde det bara var till att skaffa akvariet, fiskarna och maten.
    Jag litade blint på personalen i den zooaffär jag köpte allt i.
    Enligt dom var det INGA problem att starta upp ett 64 liters akvarie och stoppa i 2 silverhajar, 2 guramis, 2 pansarmalar, 2 slöjisar och några malar med en gång.
    Ok, tyckte jag - dom veta bäst.
    I en såpass stor affär, med en så stor fiskavdelning antar man ju att dom vet vad dom snackar om.

    Kom hem, glad och ivrig över mina fiskar och mitt nya akvarie.
    Tvättade sanden, satte i växterna, dekoration, satte igång pumpen och doppvärmaren på 24 grader.
    Sedan koppade jag in fiskarna i en halvtimme, som enligt personalen skulle räcka.
    Jag var så nöjd - vackra fiskar och en fint dekorerad botten.
    MEN ............
    Dagen efter satt jag framför akvariet i säkert 2-3 timmar och iakttog fiskarna.
    OJJJ - vad livliga fiskarna var .. och inte mycket simyta att sträcka ut sig på.
    Ångest!
    Kollade runt på nätet .. läste allt jag kom över.
    Herregud - tänkte jag ...
    8 fiskar och 4 malar i ett 64 liters akvarie är tok för mycket .. och fiskarna som personalen rekommenderade blir ju över 30 cm så småningom.

    OK, tänkte jag - antingen får jag gå tillbaka med fiskarna eller så får jag spara till ett större akvarie.
    Större akvarie blev det.
    Nu har jag ett 180 liters som varit igång en dag.
    Detta 180 liters får fungera i ett halvår för fiskarna, tills jag har sparat ihop till ett större.
    Fiskarna är ungefär 6-7 cm, och jag älskar dom alla.
    Vill inte göra mig av med någon .
    Vill ha i mina fiskar så fort som möjligt i det nya.
    Mår dåligt av att dom mår dåligt!

    Har lärt mig att inte lita blint på vad dom säger i zooaffärerna.
    Många är duktiga, men alltfler vill bara sälja och tjäna pengar.

    Men, mitt andra problem.
    Jag har alldeles för höga halter i mitt akvarie.
    Har bytat vatten 50% första dagen, och hällt i nitrivec nu i två dagar.
    Men värdena har inte ändrats! ( jo, NO2 har sjunkit lite lite lite)
    Vad gör jag fel???
    Snälla hjälp mig att hjälpa mina fiskar.


    PH 8
    KH 20
    GH 14-21
    NO3 500
    NO2 5-10

    Testet är några mätstickor som heter aqua-quick-test.
    Jag matade inte alls första dagen, andra dagen ( idag) har jag gett dom lite grönfoder och en tablett man sätter på rutan, malarna har fått skalade ärtor och tabletter.
    Jag har rengjort filtert eftersom jag tyckte att det pumpade lite dåligt och fiskarna var vid ytan och kippade ofta.
    Rengjorde det under kranen i kallt vatten.
    Har nu läst att man ska rengöra det i akvarievatten.
    Nu kan man se små luftbubblor överallt. Är det bra eller dåligt?
    har hört att det kan bli för mycket syre i vattnet oxå.

    Snälla hjälp mig.

    Tänkte flytta över fiskarna till det nya imorgon ( läs lördag).
    Är det för tidigt, eller bara bra då värdena är så dåliga i det gamla?
    Ska jag ta lite av det gamla vattnet med mig till det nya akvariet på 180 liter fastän värdena inte är bra?

    Vill så gärna ge mina fiskar det bästa, och tydligen har jag inte gjort det.
    Vet nu att jag skulle ha läst på ordentligt, och haft ett större akvarie och haft det igång en tid innan jag introducerade nya fiskar till det.
    Men det är försent nu.

    Har värdena med att göra att jag har för många fiskar och matat för mycket???
    Tre ggr om dagen har jag matat, flingfoder och röda mygg.
    Personalens order.
    Nu har jag köpt en mer varierad kost ...grönfoder, krill mm

    Om jag inte matar så mycket - hur kan jag vara säker på att mina fiskar blir mätta och inte svälter?
    Hur vet jag att alla får mat?

    Kan jag mata mina malar efter släckning varje dag? Eller dom ska inte ha så ofta?
    Har ancistrus och plecostomus.

    Hoppas på snabbt svar!!!!!!!!!!!
    Har svårt att slappna av när jag vet att mina fiskar inte mår bra!
    Kramizar ia

    *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Jag hade tagit 50% akvarievattnet från det lilla och hällt i det stora. Samt flyttat över alla fiskarna (utom möjligen guramina) till det stora i morgon.

    Tillsätt också nitrivec, mata bara en gång om dagen och inte mer än de äter upp inom 1 minut.

    Det lilla kan du toppa upp med nytt vatten och mata de 2 kvarvarande guramina en gång om dagen, de också.

    Det lilla borde plana ut i sina vattenvärden snart, speciellt om där är färre fiskar och mindre matning.

    Det räcker oftast att mata en gång om dagen och kanske 2 gånger om dagen på helgen. När man är hemma och vill njuta lite mer av sina fiskar.

    Man kan mata med flingor och kanske ett par ärtor till malarna den ena dagen.
    Frysfoder som oftast äts även av malarna, kan bli nästa dags måltid, osv.

    Jag ger mina malar tabletter eller annan specialmat ungefär var tredje dag. Beroende av vad de andra fiskarna ätit, malar äter ju många sorters frysfoder och även flingor och pellets som dalar till bottnen.

    För att veta om alla får mat, är det bara att iakta dem när de äter, så ser du om alla får sig en bit.

    Dina stickor kanske inte visar helt rätt, de är inte alltid så pålitliga. Framförallt så låter det konstigt med NO3 så här tidigt efter starten av ditt lilla.

    Guramina kan du släppa ner i det stora, när du ser att det fungerar bra efter några veckor.

    Finns säkert andra som tycker annorlunda än jag, så du får säkert flera råd.

    Lycka till !.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • Limia1
      • December 2006
      • 325

      #3
      Ser nu att du har ovanligt höga värden av på det mesta, enligt dina stickor.

      Vart bor du ?.

      Har ni ovanligt hårt vatten där du bor, för ditt pH, gH och kH är ovanligt höga för vanligt kranvatten.

      Har du mätt värdena på kranvattnet med dina stickor också och fått samma värden där ?.

      MVH/Anita

      Kommentar

      • skvafs
        • March 2007
        • 75

        #4
        Tack Anita, för dina svar.

        Jag är så orolig att någon inte ska klara flytten.
        Eller att dom ska dö innan jag ens hunnit flytta dom.
        Mitt lilla akvarie har varit igång kanske två-tre veckor.
        Mätte för första gången för två dagar sedan.
        Jag har bytat vatten varje vecka - 20%-30 , slamsugit botten och rengjort filtret samtidigt.
        Har jag varit FÖR noggrann?
        Trodde inte man kunde vara det .. men har läst nu att man inte ska röra runt för mycket i botten då det finns viktiga bakterier där.
        Stämmer det?




        Ursprungligen postat av Limia1
        Jag hade tagit 50% akvarievattnet från det lilla och hällt i det stora. Samt flyttat över alla fiskarna (utom möjligen guramina) till det stora i morgon.

        Tillsätt också nitrivec, mata bara en gång om dagen och inte mer än de äter upp inom 1 minut.

        Det lilla kan du toppa upp med nytt vatten och mata de 2 kvarvarande guramina en gång om dagen, de också.

        Det lilla borde plana ut i sina vattenvärden snart, speciellt om där är färre fiskar och mindre matning.

        Det räcker oftast att mata en gång om dagen och kanske 2 gånger om dagen på helgen. När man är hemma och vill njuta lite mer av sina fiskar.

        Man kan mata med flingor och kanske ett par ärtor till malarna den ena dagen.
        Frysfoder som oftast äts även av malarna, kan bli nästa dags måltid, osv.

        Jag ger mina malar tabletter eller annan specialmat ungefär var tredje dag. Beroende av vad de andra fiskarna ätit, malar äter ju många sorters frysfoder och även flingor och pellets som dalar till bottnen.

        För att veta om alla får mat, är det bara att iakta dem när de äter, så ser du om alla får sig en bit.

        Dina stickor kanske inte visar helt rätt, de är inte alltid så pålitliga. Framförallt så låter det konstigt med NO3 så här tidigt efter starten av ditt lilla.

        Guramina kan du släppa ner i det stora, när du ser att det fungerar bra efter några veckor.

        Finns säkert andra som tycker annorlunda än jag, så du får säkert flera råd.

        Lycka till !.

        MVH/Anita
        Kramizar ia

        *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

        Kommentar

        • skvafs
          • March 2007
          • 75

          #5
          Jag bor i svedala, lite utanför malmö - skåne.
          Vet inte hur vårat vatten är här.
          Hur kollar man det?


          Ursprungligen postat av Limia1
          Ser nu att du har ovanligt höga värden av på det mesta, enligt dina stickor.

          Vart bor du ?.

          Har ni ovanligt hårt vatten där du bor, för ditt pH, gH och kH är ovanligt höga för vanligt kranvatten.

          MVH/Anita
          Kramizar ia

          *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

          Kommentar

          • skvafs
            • March 2007
            • 75

            #6
            usch .. kommer inte kunna sova inatt. Är så orolig ..
            Kramizar ia

            *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #7
              Ursprungligen postat av skvafs
              Tack Anita, för dina svar.

              Jag är så orolig att någon inte ska klara flytten.
              Eller att dom ska dö innan jag ens hunnit flytta dom.
              Mitt lilla akvarie har varit igång kanske två-tre veckor.
              Mätte för första gången för två dagar sedan.
              Jag har bytat vatten varje vecka - 20%-30 , slamsugit botten och rengjort filtret samtidigt.
              Har jag varit FÖR noggrann?
              Trodde inte man kunde vara det .. men har läst nu att man inte ska röra runt för mycket i botten då det finns viktiga bakterier där.
              Stämmer det?

              botten och filtret bör man inte tvätta så ofta.

              om dina värden håller i sig högt så testa att byta 5%vatten flera gånger om dagen. tar man bort mycket vatten i en stöt och tillsätter nytt så finns en risk att fiskarna inte pallar det (men de är tåligare än man tror) pga att vattenkemin ändras för snabbt.

              Kommentar

              • bena
                • April 2006
                • 1245

                #8
                "om dina värden håller i sig högt så testa att byta 5%vatten flera gånger om dagen."
                i flera dagar. inte bara en dag.

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Ja, det va mycket fisk på en gång man slutar alldrig förvånas över dessa försäljare som uppenbart lurar folk för att tjäna pengar, men du verkar ha bra koll på läget i alla fall men mata väldigt lite dom kommande veckorna även i det nya akvariet.

                  Fiskarna klarar sig bra i allafall, det är ovanligt att fiskar svälter ihjäl det är vanligare att dom dör av övermatning och låt dig inte luras av dom till synes utsvulna slöjstjärtarna, dom är alltid lika hungriga oavsett hur mycket du ger dom.

                  Anita har svarat bra så följ du hennes råd så ordna det sig säkert, håll koll på nitriten bara (No2)

                  Kolla gärna på länken, så ser du ungefär vad som händer i nystartade akvarium.


                  Det finns även massor av trådar i forumet i ämnet, så sök på tex "uppstart" så hittar du massor av info.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #10
                    Lite för nogrann har du varit med filterrengöring och kanske slamsugning.

                    Delvattenbyte varje vecka är bra och 20-30 % ungefär lagom i ditt nya. Det är lagom även i det gamla, men kanske skulle varit lite större mängd 40-50 % med den fiskbesättning du haft.

                    Filtret behöver du bara rengöra när de får dåligt flås, så att flödet ser ut att minska. Vet ej vad du har för filter, men med ett mindre innerfilter kanske en gång på 2-3 veckor.

                    Bottengruset bör bara sugas rent från ytligt skräp, själv gör jag det bara vid enstaka tillfällen, eftersom jag har så många räkor, fiskyngel och annat som håller efter det åt mej.

                    Om gruset börjar blir igenslammat, kan man slamsuga en bit av bottnen ordentligt emellanåt, för att hålla efter det. Men inte hela på en gång, för att skydda bakteriefloran.

                    Anita

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #11
                      Om du ska tömma ditt gamla akvarium på fisk kan du gärna flytta över det gamla filtret till ditt nya akvarium och köra paralellt med det nya några veckor så hjälper det till att snabba på uppstarten.


                      OBS, Jag såg även att du fått med dig röda mygglarver hem, läs gärna den här tråden där dom diskuteras, man bör nog vara lite försiktig med dom för sin egen skull.
                      Senast redigerad av albjohn; 23 March 2007, 22:54. Anledning: Röda mygg
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • Piccola
                        • September 2006
                        • 175

                        #12
                        Ursprungligen postat av skvafs
                        Jag bor i svedala, lite utanför malmö - skåne.
                        Vet inte hur vårat vatten är här.
                        Hur kollar man det?
                        Har inte ni ett vattenverk i Svedala? Hur som helst tror jag vattnet har ett förhållandevis lågt ph, men jag kan ha fel. Kanske finns mer info på www.svedala.se
                        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                        Kommentar

                        • Limia1
                          • December 2006
                          • 325

                          #13
                          Om du provar att mäta kranvattnet med dina stickor, vad får du för värden då ?.

                          MVH/Anita

                          Kommentar

                          • Piccola
                            • September 2006
                            • 175

                            #14
                            Ursprungligen postat av Piccola
                            Har inte ni ett vattenverk i Svedala?
                            Har du "kranvatten" eller brunn? Hittade en sida om just vattenverket i Svedala - ett skolprojekt med lite grundinfo. Kanske matnyttigt?

                            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                            Kommentar

                            • skvafs
                              • March 2007
                              • 75

                              #15
                              ojjjj ... ska genast sluta med larverna.
                              Är allergisk mot mycket, och vill inte ha mer besvär.
                              Tack för tråden!

                              Ursprungligen postat av albjohn
                              Om du ska tömma ditt gamla akvarium på fisk kan du gärna flytta över det gamla filtret till ditt nya akvarium och köra paralellt med det nya några veckor så hjälper det till att snabba på uppstarten.


                              OBS, Jag såg även att du fått med dig röda mygglarver hem, läs gärna den här tråden där dom diskuteras, man bör nog vara lite försiktig med dom för sin egen skull.
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101470
                              Kramizar ia

                              *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...