skit kranvatten.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, så 8,7 är inte onaturligt att vattnet håller.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • DanX
      • February 2007
      • 12

      #17
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, så 8,7 är inte onaturligt att vattnet håller.
      Nu är det ingen bekymmer, men i förrgår hade jag då 9,7 i min kran vatten flera dagar i rad.

      Kommentar

      • CeCe
        • November 2006
        • 51

        #18
        Får man ersättning om en massa fiskar går och dör p.g.a att vattenverket ändrat på vattnet?

        Kommentar

        • Raketforskaren
          • March 2006
          • 170

          #19
          Ursprungligen postat av DanX
          Nu har min kranvatten sjunkit till 8.7, jag använder mig av en PH mätare som vi använder i vårt laboratorium så dåvarande värdet stämmde. Jag vet fan vad kommunen håller på med alltså
          Har du kalibrerat din pH-mätare? Var kalibreringsvätskorna färska? Resultatet du uppmätte är ju ganska oväntat, men om det stämmer så antar jag att du tog med ett vattenprov till vattenverket.

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #20
            Ursprungligen postat av CeCe
            Får man ersättning om en massa fiskar går och dör p.g.a att vattenverket ändrat på vattnet?
            jag fick det då inte visst värdet på mitt va inte så högt men principen säger ju att oavsett det är 1 kr eller 10000 kr fisk så borde det ersättas eftersom dom inte gett ngn info men men.....
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Här i kramfors meddelar vattenverket mig när värdena avviker från det normala och jag vidarebefordrar till medlemmarna i klubben som berörs.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • polysperma
                • January 2007
                • 550

                #22
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Här i kramfors meddelar vattenverket mig när värdena avviker från det normala och jag vidarebefordrar till medlemmarna i klubben som berörs.
                skit att man bor i sollefteå då..........
                Även den bästa akvarist kan fela

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #23
                  Ursprungligen postat av polysperma
                  behöver nu snabb och drastisk hjälp att rädda mina fiskar som är kvar.
                  i måndags gjorde jag ett vattenbyte, detta resultera i räkdöd och snäckdöd, panikflytta över amanoräkan och mina 4 platy till 54L karet.....
                  även snäckan som fortfarande visade livstecken.

                  gjorde allt som jag alltid gjort men iaf så måste kommunen ha spolat ledningarna eller ngt (finns ingen info på deras hemsida och jag får inte tag i ngn som kan ge info om det)

                  nu så är snäckan död å jag plocka upp den snabbt, amanon oxå som även den dog...... sonen var snabb och hälde ur 20% av vattnet villket vi ersatte med vatten som stått 1 dygn med cirkulation och aquatan....
                  nu dog ena guppy honan.....

                  vad faaaaaaan ska jag göra? har inget kolfilter, vattnet i kranen är tydligen obrukbart då detta inträffa av just kranvattnet trots att vi haft i aquatan (det ska ju binda metaller och kickstarta filtret).

                  nitrit är 0 så det är inte det som är problemet (har bara testat nitrit) har småkornig sand i botten och inte vart å rört om.

                  slängde i ett innerfilter till så nu har jag 2 som står å pumpar, inte ultimat då det jag kasta i nu är nytt..... kramade ur filtret i det akvarium som är nystartat men ingen bott i (även där ifrån vi fylde på vattnet)

                  argh har en hysterisk 3 åring som har panik över att firrarna däckar.
                  tempen i karet är stadiga 25 grader, pumpkapaciteten är mer än tillräcklig på båda pumparna och nu är det alltså dubbla pumpar..
                  sa lämna in ett vattenprov i morgon då det enda som kan ha gett massdöd är kranvattnet men hur räddar jag de liv jag har kvar?
                  Vart bor du i Västernorrland? Jag bor i Söråker dvs jag har Timråvatten och när jag gjorde vattenbyte i en burk i måndags så simmade ett gäng på sidan och låg sedan upp och ned en stund innan dom kvicknade till. Tur att det inte var ett så stort vattenbyte jag gjorde, har inte en aning om vad det berodde på och har aldrig hänt tidigare.



                  Kommentar

                  • polysperma
                    • January 2007
                    • 550

                    #24
                    rsoderberg: titta upp över ditt inlägg
                    Även den bästa akvarist kan fela

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #25
                      Ursprungligen postat av rsoderberg
                      Vart bor du i Västernorrland? Jag bor i Söråker dvs jag har Timråvatten och när jag gjorde vattenbyte i en burk i måndags så simmade ett gäng på sidan och låg sedan upp och ned en stund innan dom kvicknade till. Tur att det inte var ett så stort vattenbyte jag gjorde, har inte en aning om vad det berodde på och har aldrig hänt tidigare.
                      Ö-viks kommun har också problem med svängningar i PH, och i går nitrit i tre av fyra kar-nej, jag har normalt inte problem med nitrit.. Förra våren hade vi problem med förorenande vårflod.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      Arbetssätt...