skit kranvatten.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    skit kranvatten.......

    behöver nu snabb och drastisk hjälp att rädda mina fiskar som är kvar.
    i måndags gjorde jag ett vattenbyte, detta resultera i räkdöd och snäckdöd, panikflytta över amanoräkan och mina 4 platy till 54L karet.....
    även snäckan som fortfarande visade livstecken.

    gjorde allt som jag alltid gjort men iaf så måste kommunen ha spolat ledningarna eller ngt (finns ingen info på deras hemsida och jag får inte tag i ngn som kan ge info om det)

    nu så är snäckan död å jag plocka upp den snabbt, amanon oxå som även den dog...... sonen var snabb och hälde ur 20% av vattnet villket vi ersatte med vatten som stått 1 dygn med cirkulation och aquatan....
    nu dog ena guppy honan.....

    vad faaaaaaan ska jag göra? har inget kolfilter, vattnet i kranen är tydligen obrukbart då detta inträffa av just kranvattnet trots att vi haft i aquatan (det ska ju binda metaller och kickstarta filtret).

    nitrit är 0 så det är inte det som är problemet (har bara testat nitrit) har småkornig sand i botten och inte vart å rört om.

    slängde i ett innerfilter till så nu har jag 2 som står å pumpar, inte ultimat då det jag kasta i nu är nytt..... kramade ur filtret i det akvarium som är nystartat men ingen bott i (även där ifrån vi fylde på vattnet)

    argh har en hysterisk 3 åring som har panik över att firrarna däckar.
    tempen i karet är stadiga 25 grader, pumpkapaciteten är mer än tillräcklig på båda pumparna och nu är det alltså dubbla pumpar..
    sa lämna in ett vattenprov i morgon då det enda som kan ha gett massdöd är kranvattnet men hur räddar jag de liv jag har kvar?
    Även den bästa akvarist kan fela
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Känner du någon som har tillgång till brunnsvatten? Är sjövatten ett alternativ? Det är det enda jag kan komma på, det hjälper ju inte att hämta vatten hos grannen...
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      noppe satt desperat och fundrade på vilka jag känner med eget vatten och kammade noll.... alla har kommunalt.
      har dessutom inte bil så jag kan inte åka ut på "landet" å knacka dörr heller *skrattar*
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • bena
        • April 2006
        • 1245

        #4
        köpevatten kanske?

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Ring och hör med vattenverket om det hänt något de senaste dagarna i vattenledningsnätet. De kan berätta om de tillsatt något osv och även om de slutat. På våren, speceillt efter en såpass varm vinter som de varit på många ställen, behöver de ofta klorera mer. Passa på att höra efter hur de klorerar. Använder de något som kallas "kloramin" behöver du speciella saker, vattenbehandlingsmedel alt. aktivt kol, annars funkar det att låta vattnet stå över natten.
          mvh Mattias
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det som kan vara är klor eller att de skickat ut för högt pH.
            Du kan också ha haft högt ammonium värde och vid vattenbytet blev pH högt och de dog av ammoniak.
            Klor neutraliserar du med Askorbinsyra ca 5 ml (1 tsk)/1000 vatten.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              fick tag på en flaska JBL biotopol som ska binda klor m.m
              ska göra ett stort vattenbyte och smeta i det och hoppas på det bästa.
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                kan va flour också vilket används ganska flitigt i komunalt vatten
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • DanX
                  • February 2007
                  • 12

                  #9
                  Jag har också för hög PH i min kran vatten 9.7, hur fan kan det komma sig att PH plöstligt hoppar från 7.6 till 9.7 och det har varit så hög på flera dagar nu!!!!!!!

                  Kommentar

                  • WellnessLife
                    • March 2007
                    • 1

                    #10
                    Hej skicka mig ett mailså skall jag visa dig en möjlighet att fixa det dåliga vattnet på ett enkelt sätt.

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #11
                      Du får gärna berätta här WellnessLife. Det är bra att alla får se det "enkla sättet" både för att ta del av det och för att kolla att det inte är helt galet. Detta är ingen personlig kritik utan ibland dyker det upp helt galna saker, har själv hängett mig åt ett par.
                      mvh Mattias
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        9.7, ? är ju inte ens känligt då räknas som frätande

                        kontakta din komun o fråga vad dom sysslar med
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • topcabbie
                          • January 2007
                          • 128

                          #13
                          Ursprungligen postat av DanX
                          Jag har också för hög PH i min kran vatten 9.7, hur fan kan det komma sig att PH plöstligt hoppar från 7.6 till 9.7 och det har varit så hög på flera dagar nu!!!!!!!
                          Hoppas du inte har druckit av det, för om det stämmer så är det rent lut du har i kranen.
                          Vad använder du att testa med?
                          Måste nästan vara något fel på testet om det är så högt som 9,7.
                          /Roland
                          Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                          (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                          Hemsida Mina akvarier

                          Kommentar

                          • polysperma
                            • January 2007
                            • 550

                            #14
                            Ursprungligen postat av WellnessLife
                            Hej skicka mig ett mailså skall jag visa dig en möjlighet att fixa det dåliga vattnet på ett enkelt sätt.
                            tror fler vill ta del av hur man fixar dåligt vatten på ett enkelt sätt du är välkommen att dela med dej


                            medlet jag fick tag i igår verkar ha gjort susen....... fiskarna är piggare och ingen som visar tecken på att dö. hoppas nu att det håller i sej.
                            Även den bästa akvarist kan fela

                            Kommentar

                            • DanX
                              • February 2007
                              • 12

                              #15
                              Nu har min kranvatten sjunkit till 8.7, jag använder mig av en PH mätare som vi använder i vårt laboratorium så dåvarande värdet stämmde. Jag vet fan vad kommunen håller på med alltså

                              Kommentar

                              Arbetssätt...