Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #16
    Svante: det är jordens skapare som satte dessa regler och ingen här på zoopet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Svante: det är jordens skapare som satte dem reglerna och ingen här på zoopet
      Word!
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Ursprungligen postat av Svante Lundqvist
        -Och det har du belägg för?
        Jag ser fram emot en redogörelse som är av egen praktisk erfarenhet och inte ett hänvisande till diverse länkar.
        Jag har praktisk erfarenhet, har aldrig haft sjuka fiskar med ett undantag en fisk fick cancertumörer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Svante Lundqvist
          • April 2005
          • 13

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Svante: det är jordens skapare som satte dessa regler och ingen här på zoopet
          Underbart enkelt sätt att fly från sina påståenden. Jag kunde inte sagt det bättre själv....men samvetet sviktade.
          Mer nitrat till akvaristerna!

          Kommentar

          • Queen_xiter
            • January 2007
            • 264

            #20
            Oj då Hettar till lite här.. Men jag blev glad för o höra att nån delar min vision om att man inte behöver byta vatten så ofta..
            Kolla in min hemsida
            www.dammaquaristen.se

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #21
              Ursprungligen postat av Queen_xiter
              Oj då Hettar till lite här.. Men jag blev glad för o höra att nån delar min vision om att man inte behöver byta vatten så ofta..
              Det finns nog ett fåtal som gör det
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Mosaik
                • January 2007
                • 101

                #22
                Ja mycket vatten har flutit genom våra akvarier sen den förste akvaristen började fundera på om det var dags att byta vatten.

                Mvh
                Mattias
                Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                Kommentar

                • Svante Lundqvist
                  • April 2005
                  • 13

                  #23
                  Våga exprimentera! Det är en dogm att man ska byta vatten stup i kvarten. Jag slammar upp tio liter i min 200 burk en gång i månaden. Försöker hålle nitratet på 15 pppm around. Skaffa ett fokus på växter och era fiskar kommer att trivas. Mindre alger och vackrare akvarie.

                  Mer nitrat åt akvariet!
                  Mer nitrat till akvaristerna!

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Har du få fiskar?
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Mosaik
                      • January 2007
                      • 101

                      #25
                      För mig är det främst den ekologiska balansen och akvariets miljö som styr vattenbyten. I mitt nuvarande akvarium har jag så mycket växter som möjligt men också en hel del fiskar får plats där i grönskan. Jag har endast ett litet innerfilter som cirkulerar vattnet sakta. Jag brukar byta allt mellan 5-30 % av vattnet var 7-21 dag. Det liksom känns och syns hur ofta och hur mycket vatten som ska bytas.

                      Mvh
                      Mattias
                      Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                      av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                      Kommentar

                      • Svante Lundqvist
                        • April 2005
                        • 13

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Har du få fiskar?
                        Mycket fisk och mycket växter. Inga alger som stör.
                        Har tuffat på med denna regimen ett halvår nu och jag kommer höja nitratnivån gradvis.
                        Mer nitrat till akvaristerna!

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          #27
                          Ursprungligen postat av Svante Lundqvist
                          Skaffa ett fokus på växter och era fiskar kommer att trivas. Mindre alger och vackrare akvarie.
                          Nja, nu tycker väl inte jag att du skall bestämma vad alla skall ha för fokus för sin akvariehobby. I mitt mbunakar vill jag inte ha mycket växter eftersom jag inte tycker att det passar in till exempel.

                          Dock kan jag hålla med dig om att det kan vara intressant att mäta nitratvärdet och för att se hur man ligger. Men att få ner nitratet är ju inte enda anledningen att byta vatten.
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Svante Lundqvist
                            • April 2005
                            • 13

                            #28
                            Mycket bra svar.
                            Jag generaliserar inte...vill man leva livet med många vattenbyten så får man.
                            -Det fungerar också. Men om man tar det ett steg vidare och sätter fokuset på växterna...så visar det sig lustigt nog att fiskarna fungerar mycket bättre...även mbuna. (Å andra sidan så får man ju stampa ihjäl dem om så krävs)
                            Ursprungligen postat av Långås
                            Nja, nu tycker väl inte jag att du skall bestämma vad alla skall ha för fokus för sin akvariehobby. I mitt mbunakar vill jag inte ha mycket växter eftersom jag inte tycker att det passar in till exempel.

                            Dock kan jag hålla med dig om att det kan vara intressant att mäta nitratvärdet och för att se hur man ligger. Men att få ner nitratet är ju inte enda anledningen att byta vatten.
                            Mer nitrat till akvaristerna!

                            Kommentar

                            • rebecka_o
                              • December 2006
                              • 348

                              #29
                              Jag startade ett liknande ämne för ett par månader sedan och fick bl.a. en mycket bra förklaring av det här av Kjell Fohrman. Klistrar in det här och länken till den tråden.

                              Länk:



                              Citat:

                              "Jag håller inte alls med och menar precis tvärtom att tätare vattenbyten ger stabilare värden.

                              Det viktigaste för fiskarna är utan tvekan att man har stabila värden i akvariet (speciellt viktigt är pH). Vattenbyten gör också att risken för nitrit minskar.
                              Hur ofta man skall byta vatten är beroende av många faktorer som t.ex. hur mycket mat man lägger ner i akvariet, hur bra biologiskt filter man har, hur mycket växter man har i akvariet, vilka växter man har, samt vilken buffringsförmåga kranvattnet som man använder har.

                              En hög buffringsförmåga gör att man kan dra ut lite längre mellan vattenbytena. En hög buffringsförmåga gör att vattnets pH-värde inte faller så snabbt som om man har ett lågt. Tyvärr är det dock som så i ca 70-80% av Sverige så är vattnets buffringsförmåga låg (dvs har ett KH på 3 eller där under). Struntar man i vattenbytena om man har ett lågt KH så kan pH-värdet sjunka väldigt mycket (från kanske 8 ner till 6) men detta klarar fiskarna rätt bra eftersom det sker en långsam tillvänjning - däremot så är risken stor att det blir en katastrof när man sedan till slut ändå genomför ett vattenbyte och PH snabbt rusar i höjden.
                              Så täta regelbundna vattenbyten ger ett betydligt stabilare vattenvärde
                              och det är därför som
                              Citat:
                              Alla akvarister här med lite erfarenhet i bagaget verkar byta vatten ca 1 g/vecka
                              Växter då - ovan skriver någon att man skall byta vatten oftare om man har mycket växter i akvariet - normalregeln är faktiskt precis tvärt om.
                              I normalfallet tar nämligen växterna upp överskottsprodukterna (kväve och fosfor - (t.ex. från fiskarnas avföring) i akvariet och använder dem som näring för att växa - detta är bra för växterna och gör dessutom att risken för pH-fall enligt ovan minskar i akvariet. Har man inga växter i akvariet (som tar hand om en del kväve och fosfor) behöver man därför byta vatten oftare än om man har ett akvarium med mycket växter (speciellt snabbväxande arter).
                              Varför en del växtakvarister ändå rekommenderar stora vattenbyten är sannolikt beroende av att de tillför en massa extra gödning i akvariet genom olika preparat och då är de ju inte beroende av den naturliga gödning som redan finns i akvariet

                              Men grunden är i alla fall
                              1/ Tätare vattenbyten ger ett stabilare vatten vilket är bra för fiskarna
                              2/ Mycket växter i akvariet minskar något behovet av vattenbyte

                              För ytterligare info läs Zoopetavdelningen "Akvarievatten" http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
                              __________________
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman den 2006-12-28 klockan 08:57. "

                              Kommentar

                              Arbetssätt...