Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Vattenbyte?

    Jag har tidigare trott att ett akvarium i bra balans som inte blir grönt lr fult inte behöver vattenbyte mer än kanske var 3:e månad för att inte störa balansen.. Är detta fel?

    Tillägger att jag menar delvattenbyte ca 30%
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • benster
    • November 2006
    • 43

    #2
    jepp, det är fel.

    delvattenbyte på 30% bör du göra varje vecka.

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Du minskar risken för problem om du byter vatten oftare. Varannan vecka brukar väl funkar för de flesta. Jag byter varje men det är för att jag har malawi och inte några växter.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det är möjligt att vissa problem med fiskar kanske kan undvikas med stora vattenbyten ofta. Men om det handlar om att skapa balans är det förkastligt. Att dränera sitt akvarium på det sättet sveper undan alla möjligheter till att ha någorlunda friska växter. För det är väl det du menar Queen xiter? Med balans ....Menar du balansen mellan fiskar och växter?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • benster
          • November 2006
          • 43

          #5
          sant. jag har också malawis och växter...glömde nämna det ;-)

          edit: inga växter ska de va.

          Kommentar

          • Queen_xiter
            • January 2007
            • 264

            #6
            Oki, men om de funkar bra ändå? Just nu har jag bara halva karet fullt pga vita prick, men ska nog byta lite vatten oftare sen. Men jag har bara haft dåliga erfarenheter av vattenbyten som vart för ofta. Har haft flera större akvarium varav ett på 720 l o de bytte ja vatten väldigt sällan o de funkade fin fint. Det ja har nu funkar oxå väldigt bra, behöver köpa mer växter bara för jag gallrade häromdagen..
            Kolla in min hemsida
            www.dammaquaristen.se

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #7
              Menar balansen som är när de blir som ett eget eko system o man inte begöver lägga sig i det, gör man de sabbar man ju balansen. Det är den uppfattningen jag fått. Men fram tills jag hitta zoopet nyss har jag vart självlärd då ingen mer än jag är intresserad av akvarium.
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Tjenare,

                Om du har väldigt mycket växter, snabbväxande sådana, och grymt med filtrering så kan det fungera bra att byta vatten var 3:e månad eller ännu mer sällan (finns kar som man itne behöver byta vatten på alls). Detta blir ett ekosystem med balans.

                Men har du ett fiskakvarie med lite växter och normal filtrering så är var 3:e månad toksällan (detta blir inget balanserat ekosystem)... en gång varannan vecka är på gränsen. En gång i veckan är lagom (oftast). Byt 30% vatten var tredje vecka. Se till att ha rätt vattenvärden när du byter (har bytt). Som rätt temp, rätt kh/ph. Pyttsa i vattenberedningskultur om det behövs. Jag lovar att du inte kommer ha några problem med vattenbyten om du följer detta...

                Det är skillnad på att något fungerar, och att något fungerar bra. Fiskar kan överleva ganska bra i många olika vattenvärden... Men trivs de?
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Ju mer växter du har desto mer sällan behöver du göra vattenbyte

                  Med optimerad filtrering osv kan du faktiskt klara dig utan vattenbyte var 3:e mån men det är svårt o få en sådan "ballans" så du kan göra så

                  Samt dina fiskar måste nog vänjas in med det.
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • Queen_xiter
                    • January 2007
                    • 264

                    #10
                    Okay, ska testa o byta oftare o se om de blir nånting som blir bättre än va de redan är.. Tack för svaren..
                    Kolla in min hemsida
                    www.dammaquaristen.se

                    Kommentar

                    • Svante Lundqvist
                      • April 2005
                      • 13

                      #11
                      Sen jag började göda hårdare och ge tusan i vattenbyten så fungerar allt klockrent. (jaja, jag slammar väl ut 10 liter i månaden i 200 burken, men inte mer) Växterna frodas och jag har inga problem med alger. Fiskarna lever livet lika glatt. Man behöver inte göra vattenbyten till en religon, tycker att det är klart över reklamerat.
                      Tackar Tropfrog för alla värdefulla tips...utan dem så hade nog mitt intresse slocknat i höstas!
                      Mer nitrat till akvaristerna!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13136

                        #12
                        göda och inte byta vatten.... då har man satt kollissionskurs!!!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Svante Lundqvist
                          • April 2005
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          göda och inte byta vatten.... då har man satt kollissionskurs!!!
                          Ska bli ntressant att se hur den kollissionen utvecklar sig.
                          Har man koll på vattnet och sina växter så tror jag inget behöver hända.
                          Mer nitrat till akvaristerna!

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Vattenbyte minskar mängden sjukdomsframkallande bakterier och parasiter och tillför mineraler, "salter" m.m.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Svante Lundqvist
                              • April 2005
                              • 13

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Vattenbyte minskar mängden sjukdomsframkallande bakterier och parasiter och tillför mineraler, "salter" m.m.
                              -Och det har du belägg för?
                              Jag ser fram emot en redogörelse som är av egen praktisk erfarenhet och inte ett hänvisande till diverse länkar.
                              Mer nitrat till akvaristerna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...