Loka i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    Ursprungligen postat av heeke
    Problemet är att man får ojämna CO2 nivåer. Tillsätter du kolsyrat vatten en gång i veckan så får du ner lite CO2 då men det tas upp och vädras ur relativt omgående, sen är man nere på samma nivå, nära 0, som innan.
    Undrar om man inte tvärt om skulle kunna jämna ut tillgången av CO2? Jag gör ett vattenbyte 1 gång i veckan och då tillförs CO2 med kranvattnet, från somliga plantor uppstår oftast strimmor av avgående syre. Göder i samband med vattenbytet även med PMDD.

    Mellan vattenbytena brukar jag göda en gång till med PMDD, ungefär halva den dos som jag ger vid vattenbytet. Om jag samtidigt skulle sätta till 1,5 liter kolsyrat vatten (mineralvatten innehåller så mycket konstigt) så borde väl tillgången på CO2 kunna anses vara jämnare än jag haft förut?
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ja...

      ... varför Loka??? Vad är bara kolsyrat vatten??? Du menar typ Athena??? Ramlösa och de innehåller väl massor av mineraler... Men är inte det också bra för växterna??? Jag glömde fråga Kalle om det där... tänkte på det sen..

      Ps.. Jag har hört någon gång att om kolsyrad dricka har stått ett tag så ska man skaka den för att få i kolsyran i drycken igen????????
      Har aldrig provat men ska man exprimentera måste man ju rimligen ha 2 flaskor och bara skaka den ena och sedan provdricka båda...
      Är det någon som vet???
      Senast redigerad av Katharina; 31 January 2007, 11:49.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Ursprungligen postat av Piscator
        Undrar om man inte tvärt om skulle kunna jämna ut tillgången av CO2? Jag gör ett vattenbyte 1 gång i veckan och då tillförs CO2 med kranvattnet, från somliga plantor uppstår oftast strimmor av avgående syre. Göder i samband med vattenbytet även med PMDD.

        Mellan vattenbytena brukar jag göda en gång till med PMDD, ungefär halva den dos som jag ger vid vattenbytet. Om jag samtidigt skulle sätta till 1,5 liter kolsyrat vatten (mineralvatten innehåller så mycket konstigt) så borde väl tillgången på CO2 kunna anses vara jämnare än jag haft förut?
        Att det bubblar vid vattenbyte beror till större utsträckning att vattnet du tillsätter är syremättat, visst kan man få mer CO2 också (beror på vad man har för vatten) men den effekten är oftast betydligt mindre.

        Jag kanske inte ska vara så gnällig, dom som kör CO2 på tub säger ju att man inte kan få jämna nivåer med mäsk heller (som jag kör)

        Men sanningen är ju den att ju mindre CO2 man tillsätter ju lättare är det att hålla jämna nivåer. Men att bara tilsätta en gång i veckan känns lite för riskabelt, men trevligt om det funkar naturligtvis.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #19
          Syre som sätter sig på glasrutor, växtblad och t.o.m. på scalarernas fenor får jag vid vattenbyte. Men oftast brukar det även vara någon eller några växter som avger syre, det blir en mycket tunn stråle med små, små bubblor och det vara ett par timmar. Kanske har vi ovanligt mycket CO2 i vårt vatten, har inte hittat någon uppgift på det men det verkar osannolikt. Bikarbonat, kan det finnas i dricksvattnet?

          Har planer på att köra CO2 från tub, efter sommaren eller så.. Mina experiment med mäsk slutade jag med då sambon tyckte att det luktade jäst.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #20
            läste något om att vid vattenbyten så tar de 'öppnade ytorna' upp karbonater från luften.

            Kommentar

            • Whizzer
              • May 2005
              • 498

              #21
              Så då kan det vara värt att prova ändå med andra ord?
              Whizzer
              http://ninavarblane.blogspot.com

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Nja, den enda risk du tar är att du får svajiga CO2-nivåer som i sin tur kan leda till ökad algtillväxt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Whizzer
                  • May 2005
                  • 498

                  #23
                  Hmm.. det vill man ju inte ha.. Fast än så länge verkar det ju som att de som har testat inte upplevt några bekymmer med alger..
                  Whizzer
                  http://ninavarblane.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Piscator
                    • August 2006
                    • 735

                    #24
                    Är det mer än en i tråden som testat? Jag har det i alla fall inte ännu. Hur som helst så tar man helt klart en risk att få algsoppa..
                    Hälsningar, Tomas!
                    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Det ska väl kanske tilläggas att detta med miniralvatten som CO2-källa knappast är något nytt påfund. Att det ibland leder till problem råder det ingen tvekan om men å andra sidan finns det uppenbarligen de som lyckas riktigt bra. Det svåra, och det som gör det hela med växtkar så intressant, är att hitta en hyffsad balans där man vet vad som händer och varför.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #26
                        Det måste ju vara fler som har provat...

                        Ursprungligen postat av Whizzer
                        Hmm.. det vill man ju inte ha.. Fast än så länge verkar det ju som att de som har testat inte upplevt några bekymmer med alger..
                        ... som sagt, det var Kalle på Akvarielagret i Bromma som berättade det för mig... han körde med det och måste ju ha sagt det till andra än mig... hans kollegor och Janne på Södermalm visste att han tyckte att det är bra... Janne kör ju jäsning...

                        Jag kan inte sätta in bilder men jag kan maila till dig, Whizzer, om du vill se kort på karet... Men då måste jag ha din mailadress, så skicka till mig i såfall...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • rsoderberg
                          • February 2007
                          • 954

                          #27
                          Hej Kalle på Akvarielagret i Bromma har helt rätt, det fungerar perfekt och det fungerar precis lika bra med ELDORADO eller något annat då det är CO2 som man är ute efter. Men glöm inte gödning, det ena fungerar inte långsiktigt utan det andra.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...