Loka i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Loka i karet?

    Har förmodligen drömt nu igen, men har för mej att jag läst nånstans att det är bra att hälla i lite Loka i akvariet ibland.. inte smaksatt nu asså, utan den vanliga naturella..

    Kan det överhuvudtaget stämma?
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    stämmer.
    luftbubblorna=co2.
    sen innehålelr det en del mineralsalt oxå.

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      ofan kanske ska ta o köpa en flarra till mina kar :P
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Man kanske skulle ta o testa som sagt?
        Fast då borde det ju gå lika bra med nåt annat bubbel-vatten, typ Eldorado eller nåt.. billigare i längden
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Fungerar superbra...

          Jag kör med det, 33 cl per 100 L i veckan... Allt växer och gror som attan...
          Senast redigerad av Katharina; 30 January 2007, 19:28.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #6
            Fungerar det som gödningsmedel? Vad tufft
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              räcker det med 33cl per liter i veckan även om man inte byter vatten
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • icejoy
                • August 2006
                • 593

                #8
                Fungerar det lika bra med eget kolsyrat vatten?
                ___________________________________________
                ___________________________________________
                Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Fick tips...

                  ... från Kalle på Akvarielagret i Bromma... Jag är en sån där frågvis människa
                  Härom dagen hade jag köpt 1,5 L och fick för mig att hälla i allt på en gång och köra varannan vecka istället eftersom jag har 250 L kar... vet inte än om det fungerar lika bra men hur som helst bubblade det från växterna hela resten av kvällen...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • annika&isak
                    • November 2006
                    • 180

                    #10
                    om man söker på mineralvatten i forumet får man upp en hel del intressant, bl a den här tråden:



                    tydligen så kan mineralvatten trigga alger, men kan kanske ändå vara värt att testa, verkar iofs bli dyrt i längden även om man kör med lågprisvatten?
                    ------------------------------------
                    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Tackar...

                      Ursprungligen postat av annika&isak
                      om man söker på mineralvatten i forumet får man upp en hel del intressant, bl a den här tråden:



                      tydligen så kan mineralvatten trigga alger, men kan kanske ändå vara värt att testa, verkar iofs bli dyrt i längden även om man kör med lågprisvatten?
                      Då ska jag hålla mig till rätt dosering i fortsättningen för att minimera berg o dalbana effekten... än så länge, sedan i nov, har det fungerat för mig och jag har minimalt med alger.. peppar peppar...

                      När jag har läst trådar om PMDD så verkar många ha stora problem med alger och doseringen så jag kör med Loka så länge det fungerar...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Problemet är att man får ojämna CO2 nivåer. Tillsätter du kolsyrat vatten en gång i veckan så får du ner lite CO2 då men det tas upp och vädras ur relativt omgående, sen är man nere på samma nivå, nära 0, som innan.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ja, läste det igår...

                          Ursprungligen postat av heeke
                          Problemet är att man får ojämna CO2 nivåer. Tillsätter du kolsyrat vatten en gång i veckan så får du ner lite CO2 då men det tas upp och vädras ur relativt omgående, sen är man nere på samma nivå, nära 0, som innan.
                          ... men så länge allting fungerar, peppar peppar... så kör jag med Kalles tips... Jag har inte någon större turbulens i mitt kar heller så utvädringen går nog lite långsammare i mitt...

                          Dyrt??? 8,90 för en 1,5 L Loka på Ica Kvantum!!! Tycker inte jag...

                          Ps. Jag har jättemycket växter i mitt kar och fortsätter det att växa så här så blir det ett riktigt växtakvarium där jag kommer få svårt att se fisken...
                          Senast redigerad av Katharina; 31 January 2007, 08:10.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            hehe, nej 8.90 är ju inte så dyrt, men en riktig växtburk gör nog av med iaf en flaska om dagen om man ser till CO2 åtgång. Säkert avsevärt mer tom (Har inte koll på hur många gram CO2 det kan tänkas finnas i en 1,5l mineralvattens flask)
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Som sagt...

                              Ursprungligen postat av heeke
                              hehe, nej 8.90 är ju inte så dyrt, men en riktig växtburk gör nog av med iaf en flaska om dagen om man ser till CO2 åtgång. Säkert avsevärt mer tom (Har inte koll på hur många gram CO2 det kan tänkas finnas i en 1,5l mineralvattens flask)
                              ... har haft i 7,5 dl i veckan i 3 månader och allt växer vansinnigt mycket och förökar sig... peppar peppar... inte mycket alger eller sniglar.. men jag tror inte att man ska ha i så att det börjar bubbla rejält om växterna, kanske det är då man får berg o dalbana och alger???

                              Ja, ja... kör på så länge det fungerar och Kalle på A-L har ju hållit på ett tag så ser ju positivt ut...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...