Stort vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    #16
    Ursprungligen postat av Manaalv
    Oj det var många olika vändor fram och tillbaka.
    Får se om jag gör något sånt vattenbyte eller om man kanske ska hålla sig till det traditionella sättet.

    Men om man skulle suga upp vatten ur ena sidan av karet och fyller på med nytt på andra, och håller på ungefär lika lång tid som om man skulle kört ett 50% vattenbyte borde väl bli mildare för fiskarna än ett vanligt?
    Det man kan sammanfatta det med är, att det blir ett mindre vattenbyte än om man först tömmer och sedan fyller på.

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #17
      Vad är det för fel?

      Vad är det för fel att tömma 30% och sedan fylla på med 30% vatten? Det nya vattnet ska naturligtvis vara tempererat. Varför krångla till det mer än så?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #18
        Hej igen..

        Varje gång jag försöker förklara nått matematiskt i skrift ökar min förståelse för och beundran av folk som skriver dessa verk. Ordinära Differential Ekvationer är en sånn sak som får folk som lärer Matte A på högskolenivå att säga "Herregud va krångligt", de som läser Matte B att säga "Neej, inte den här skiten igen", Matte C "Tacka gud för Matlab".. Vidare har jag ingen personlig erfarenhet av men alla doktorander verkar le åt det hela

        Det är utom min förmåga och troligen er ork att förklara det hela men jag kan ge ett exempel:

        Nisse har ett kar på 100L, när han byter vatten går det i 10L/min åt bägge hållen. Nisse har installerat en Tunze Streamer i sitt kar som vänder 16000L/h så vi antar att vattnet blandas perfekt hela tiden

        Fall ett: Nisse tappar ut 50L, och fyller sen på 50L.

        Det tar 5 minuter att tappa ur och 5 minuter att fylla på.

        Totalt 10 minuter att byta vatten.

        Fall två: Nisse tappar i 10L/min och ut 10L/min tills 50% av vattnet är bytt.

        Funktionen för hur mycket "nytt" vatten som finns i karet är hittas med hjälp av ett så kallat begynnelsevärdes problem, färdigt och löst av mig blir det(tiden t mäts i minuter):

        x(t) = 100 - 100e^(-0.1t)

        Hälften av vattnet är bytt när x(t) = 50, vilket ger:

        50 = 100 - 100e^(-0.1t)
        (hoppar över lite algebra)
        t = -10ln(0.5)

        t = 6.9

        Altså tar bytet 6.9 minuter.

        Nu är jag ingen vidare på termodynamik så jag kan inte bevisa att slutvattnet kommer att vara varmare(om invattnet är kallt vill säga) men värmeenergi överförs ju från det gamla till det nya vattnet hela tiden under dessa 6.9 minuter. Samma sak gäller ju alla vattenparametrar, pH, KH, osv att övergången blir snällare.

        Naturligtvis existerar inte perfekt blandning men om man placerar in och ut i var sin ände av karet så är ju det som händer att mer "gammalt" vatten rinner ut än vad formeln anger. Alltså med avseende på "volym bytt vatten" kan man köra ännu kortare tid. För nisse kanske så lite som 5 minuter, halva tiden mot ett vanligt.

        Är man ute efter effekten att det ska bli snällare förändring på vattenvärden för fiskarna är det nog fortfarande bäst att ha in och ut i var sin ände, för att garantera att ordentligt med vatten blir bytt, men köra på som bara busen med cirkulation.

        Detta var nog första gången i mitt liv jag tillämpade begynelsevärdes problem i verkligheten.. Tack för den!
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #19
          Ursprungligen postat av Hisingislandman
          Häromdagen när jag var på Hercules zoo så såg det ut som om det var just så dom gjorde i ett akvarium när jag var där. Fyllde samtidigt som dom tömde. Och med ett rejält tryck dessutom!
          Såg tufft ut för fiskarna men han som gjorde det sa att det är ingen fara alls.
          Är kanske därför deras fisk serut som den gör

          //Calle
          www.goc.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Varje gång jag försöker förklara nått matematiskt i skrift ökar min förståelse för och beundran av folk som skriver dessa verk. Ordinära Differential Ekvationer är en sånn sak som får folk som lärer Matte A på högskolenivå att säga "Herregud va krångligt", de som läser Matte B att säga "Neej, inte den här skiten igen", Matte C "Tacka gud för Matlab".. Vidare har jag ingen personlig erfarenhet av men alla doktorander verkar le åt det hela
            Jag säger, "Vad skönt att man inte behöver fundera på det där nu förtiden!"

            Men visst är det trevligt när man kan visa något matematiskt.

            Den enda synpunkten (för jag antar att uträkningen är rätt) är detta:
            Det tar 5 minuter att tappa ur och 5 minuter att fylla på.
            Om jag ser till min trädgårdsslang och utan att kontrollera antar att det tar 1min att tömma 10l så går det definitivt att fylla 5ggr snabbar (med trycket från kranen) om inte ännu mer, så säg att tiden för mitt exempel skulle bli ca 6min om jag först tömmer och sedan fyller, dvs snabbare än att tömma och fylla sammtidigt.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Ha ha...

              Ursprungligen postat av morphriz
              Hej igen.
              Naturligtvis existerar inte perfekt blandning men om man placerar in och ut i var sin ände av karet så är ju det som händer att mer "gammalt" vatten rinner ut än vad formeln anger. Alltså med avseende på "volym bytt vatten" kan man köra ännu kortare tid. För nisse kanske så lite som 5 minuter, halva tiden mot ett vanligt.
              Är man ute efter effekten att det ska bli snällare förändring på vattenvärden för fiskarna är det nog fortfarande bäst att ha in och ut i var sin ände, för att garantera att ordentligt med vatten blir bytt, men köra på som bara busen med cirkulation.
              ... hur är det med den kärleksfulla skötseln av dina skyddslingar??? Har du räknat med stressfaktorn både för dig och dina firrar?? Undra vad den har för formel...
              Nä, allvarligt, kan tänka mig att det lättare blir strul med temp och så om man ska springa på två håll samtidigt... Låter riskabelt tycker jag... Som tex att slangen lossnar i en ände och du är på fel ställe...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Enklaste är att göra som man brukar och funkar. Tömma och fylla eller båda samtidigt. Jag gör kör båda sätten vid olika tillfällen
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #23
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  ... hur är det med den kärleksfulla skötseln av dina skyddslingar??? Har du räknat med stressfaktorn både för dig och dina firrar?? Undra vad den har för formel...
                  Nä, allvarligt, kan tänka mig att det lättare blir strul med temp och så om man ska springa på två håll samtidigt... Låter riskabelt tycker jag... Som tex att slangen lossnar i en ände och du är på fel ställe...
                  Hehe,
                  varför skulle den kärleksfulla skötseln minska? Att köra åt bägge hålla samtidigt tycker jag verkar vara en bättre metod både med avseende på tid per kar och på stess för både fiskar och mig.

                  Stress handlar ju om stora förändringar. Ju mindre förändring i vattenkemi desto bättre mår firrarna.

                  Själv har jag bara lowtech kar f.n. så jag byter inte vatten alls(1 g/halvår räknas inte), funkar det med
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ah..

                    ultimat tidsbesparande!!!
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...