Stort vattenbyte.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manaalv
    • October 2006
    • 44

Stort vattenbyte.

Är det en dålig idé att samtidigt som man håller på att suga ut vattnet så fyller man på med nytt, med en annan slang så kan man låta det stå så ett tag. Eller är det inte bra att byta så stor mängd vatten på en gång?
    Vattenkostnader spelar ingen roll för det ingår i hyran.
    Att lida är att lära
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

Det beror ju på vilka fiskar du har. Är det ett vanligt sällskapsakvarium så är det väl onödigt. Dock till yngel och fisk som man vill få att växa så är stora vattenbyten bra. Vissa diskusodlare i asien byter tex 100% dagligen.
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

Ursprungligen postat av Glenn
      Vissa diskusodlare i asien byter tex 100% dagligen.
      Detta är dock inte vanligt kranvatten. Tror inte det är bra att byta så mycket direkt från kranen. Låt det i så fall lufta ett par dagar eller kör med revers osmos.
      Oscar Cederqvist

Kommentar

• Hisingislandman
        • December 2006
        • 176

Häromdagen när jag var på Hercules zoo så såg det ut som om det var just så dom gjorde i ett akvarium när jag var där. Fyllde samtidigt som dom tömde. Och med ett rejält tryck dessutom!
        Såg tufft ut för fiskarna men han som gjorde det sa att det är ingen fara alls.

Kommentar

• Glenn
          • April 2002
          • 3904

Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
          Detta är dock inte vanligt kranvatten. Tror inte det är bra att byta så mycket direkt från kranen. Låt det i så fall lufta ett par dagar eller kör med revers osmos.
          Hmmm ja har hört att dom inte kör med luftat eller revers osmos Självklart så kör väl en del med det men men

Byter själv 80% dagligen till mina diskus direkt från kran och det funkar utmärkt!
          Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• eriahl
            • April 2004
            • 5681

Blir nog mindre vattenbyte än om tömma och fylla på. Sugs säkert ut en del nytt oxå men borde ju bli ett snällare vattenbyte pga att det blandas direkt
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• bubbis
              • February 2003
              • 425

Tycker det låter som en dålig idé att suga ut och fylla på samtidigt. Det finns väll ingen mening med att tömma vatten som just fyllts på. Låter som ett onödigt slöseri med vatten.

Kommentar

• eriahl
                • April 2004
                • 5681

Det försvinner inte allt nytt vatten, det blandas ju. Sen spelade ju kostnaden ingen roll heller och ett "mjukare" vattenbyte borde det bli

Kommentar

• bubbis
                  • February 2003
                  • 425

Men om man tömmer först och fyller på sedan, vet man hur stort vattenbytet man gjort. Om man samtidigt tömmer och fyller på vet man inte om man har bytt 5% eller 50 % av vattenvolymen.

Varför borde vattnet bli mjukare?

Kommentar

• sockerconny
                    • October 2004
                    • 2349

Med "mjukare" menar nog "eriahl" att övergången från "gammalt" vatten till kranvatten inte blir lika markant.....

I övrigt kanske man helt sonika kan klocka hur lång tid det vanligtvis tar att slanga ur t.ex. 30%, sen är det väl bara att köra både "i-och-ur-slangarna" lika länge???

....ja, det blev rörigt som vanligt!

Kommentar

• bubbis
                      • February 2003
                      • 425

Visst kan man göra det men då blir det inget 30% vattenbyte, snarare ett 20 % vattenbyte. Själva vattenbytarproceduren tar ju längre tid om man ska ha ett lika stort procentuellt vattenbyte.

Kommentar

• eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

Sockerconnys förklaring var precis vad jag menade

Kommentar

• morphriz
                          • October 2005
                          • 875

Dett är ett skolboksexempel för en differential ekvation. Ska se om jag hinner skriva ihop nått som folk kan tänkas fatta ikväll.

I korto:
                          När man håller på rinner det in en viss mängd nytt vatten, samtidigt rinner det ut en lite nytt och lite gammalt. Vid en given tidpunkt beror förhållandet mellan nytt och gammalt på hur lång tid man har hällt i vatten. Samtidigt kan man utifrån beräkna hur mycket "gammalt" vatten man bytt ut.

Antar man att allt blandas perfekt beror oxå saker som akvarievattnets temperatur på hur lång tid man hållt på. Det går att räkna ut en bästa tid/hastighet för detta så man inte får för kallt vatten för fiskarna samtidigt som man vet exakt hur mycket vatten man bytt.
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

Kommentar

• Manaalv
                            • October 2006
                            • 44

Oj det var många olika vändor fram och tillbaka.
                            Får se om jag gör något sånt vattenbyte eller om man kanske ska hålla sig till det traditionella sättet.

Men om man skulle suga upp vatten ur ena sidan av karet och fyller på med nytt på andra, och håller på ungefär lika lång tid som om man skulle kört ett 50% vattenbyte borde väl bli mildare för fiskarna än ett vanligt?
                            Att lida är att lära

Kommentar

• eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

Jag brukar ha utsuget alldeles bakom påfyllet så det hinner blandas mer. Hoppas begripligt för någon iallafall. Inbillar mig att påfyllning i ena änden och utsug i andra änden blir större "förlust" av nytt vatten

Kommentar

Arbetssätt...