Nystartat, när köpa fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #16
    Ursprungligen postat av wero
    albjohn, jag läste din länk, men är fortfarande lite förvirrad.
    Jag är helt ny på detta men försöker läsa allt jag kan och orkar.

    Har jag fattat helt fel om jag säger att jag då ska köpa några få firrar nu, och sen får jag en nitrithöjning vilket samtidigt kan vara farligt för fisken?
    Känns lite elakt eller tål vissa fiskar nitrit bättre än andra? Vill inte köra nån experimentverkstad och plåga ihjäl dom.
    Nej du har fattat helt rätt, sätt du in några fiskar.

    Så länge dom är bara några och du matar sparsamt så får du du inga större problem med nitriten, man skall inte göra det svårare än det är.

    Men mät nitrithalten ibland under dom kommande veckorna så ska det inte vara några problem.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • wero
      • September 2006
      • 34

      #17
      Oj, här svaras det fortare än jag hinner läsa.
      Ska försöka svara jag med.
      KH sa killen i affären att det behöver jag inte mäta för det är så pass bra vatten här i Västerås.
      pH har jag just nu ca 7.4.
      Bakterierna tillförde jag i torsdags, behöver jag alltså köpa nytt medel eller kan de ha överlevt?
      Vet inte hur det funkar med att tillsätta gammalt material, jag har ett ytterfilter RenaFilstar xP3 som ska funka upp till 600L med flöde 1350L/h.
      Där i finns nu ett microfilter samt BioChem Zorb. Ett fack är ledigt för valfri fyllning.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #18
        Skulle tro du behöver börja om med bakterierna, när du väl fått i fiskarna
        Om du inte haft i någon bakteriekultur sedan i torsdags ..

        Om du tänker flytta över filterbakterier så kramar du ur filtermassan nära pumpen.
        Då försvinner "smutsigheten" på någon timme.
        Det gör du på "inflyttningsdagen" - sedan kan firrarna flytta in.
        Senast redigerad av Healena; 26 September 2006, 10:46.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • wero
          • September 2006
          • 34

          #19
          Suck, ja jag får väl köpa en flaska bakterier till då när jag åker och köper de första fiskarna. Vill ju att de ska må bra.
          Som jag skrivit ovan är det främst diskus jag ska ha men självklart får det vänta. Tänkte ev. köpa neontetror nu då de även klarar ett högre pH, men de är ju tyvärr inte värst skräpiga, ska jag välja nåt annat istället som jag sen ger bort?

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #20
            Det är bara att tuta och köra, men ytterligare en flaska bakterier skadar alldrig.

            Tänk bara på att inte plötsligt öka mängden fiskar när 3-4 veckor gått utan skaffa några åt gången så får du nog inga problem.


            Lycka till
            Mvh Leif

            Kommentar

            • wero
              • September 2006
              • 34

              #21
              Kanske metallpansarmal är en bättre fisk att börja med? Tänkte ha ca 5-6 st totalt. De tycks också klara ett högre pH.

              Kommentar

              • wero
                • September 2006
                • 34

                #22
                Albjohn, tack för svar.
                Ja, jag ska inte ha för bråttom, blir bara synd om fisken och dessutom dyrt när det havererar. Köper en flaska till och 4-6 fiskar i eftermiddag då.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av wero
                  KH sa killen i affären att det behöver jag inte mäta för det är så pass bra vatten här i Västerås.
                  pH har jag just nu ca 7.4.
                  Anledningen till att jag frågade är att ju mjukare vatten desto lättare att sänka pH. Men är vattnet för mjuk blir det risk för pH-crash. Ett KH på 4 skulle vara idealiskt för de fiskarna du vill ha, men det kan även funka med KH 3. KH under 3 är inte bra i ett akvarium.

                  Ursprungligen postat av wero
                  Bakterierna tillförde jag i torsdags, behöver jag alltså köpa nytt medel eller kan de ha överlevt?
                  Tyvärr! Bakteriekultur ska man börja tillsätta högst 2 dygn innan de första fiskarna flyttar in. Sen får man fortsätta tillsätta lite varje dag i minst 10 dagar (dosering står i instruktionerna), men man kan med fördel fortsätta så länge det finns nitrit i vattnet. Man kan även överdosera bakteriekultur utan problem.

                  Ursprungligen postat av wero
                  Vet inte hur det funkar med att tillsätta gammalt material, jag har ett ytterfilter RenaFilstar xP3 som ska funka upp till 600L med flöde 1350L/h.
                  Där i finns nu ett microfilter samt BioChem Zorb. Ett fack är ledigt för valfri fyllning.
                  Det är förstås filtermaterial för biologisk filtrering som du ska flytta över till ditt filter. Om du använder samma filtermaterial kan du blanda det gamla med ditt nya. Det som händer är att du då får en del bakterier, vilket ger dig en bättre start. Jag köde med både gammalt filtermaterial och bakteriekultur och det funkade. Nitriten nådde aldrig skadliga nivåer.

                  Ursprungligen postat av wero
                  Tänkte ev. köpa neontetror nu då de även klarar ett högre pH, men de är ju tyvärr inte värst skräpiga, ska jag välja nåt annat istället som jag sen ger bort?
                  Du behöver inte börjar med fiskar som skiter extra mycket för att få igång bakterierna. Alla fiskar skiter och andas, vilket resulterar i ammonium/ammoniak som bakterierna behöver. Så du behöver inte skaffa några andra fiskar än dem du vill ha.

                  Tänk bara på att vid pH över 7 omvandlas ammoniumet till det mycket giftiga ammoniak och med tanke på att ditt pH är över 7 borde du även beväpna dig med ett ammonium/ammoniak-test. Ammoniak bildas innan nitriten. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

                  Ursprungligen postat av wero
                  Kanske metallpansarmal är en bättre fisk att börja med? Tänkte ha ca 5-6 st totalt. De tycks också klara ett högre pH.
                  Svarta neontetror som du tänkte ha är relativt tåliga och klarar pH upp till 7.5 utan problem. Jag är lite skeptisk till att börja med malar eftersom jag har hört att vid ammoniak och nitrit kan dessa finnas i något större koncentrationer vid botten.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • wero
                    • September 2006
                    • 34

                    #24
                    Tänk bara på att vid pH över 7 omvandlas ammoniumet till det mycket giftiga ammoniak och med tanke på att ditt pH är över 7 borde du även beväpna dig med ett ammonium/ammoniak-test. Ammoniak bildas innan nitriten. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html


                    Hmm, jäklar vad mycket man ska tänka på

                    Ok, jag köper alltså bakterier och neontetror idag, men om nu ammoniak bildas, vad gör jag då? Finns det nåt annat medel jag bör köpa hem så det neutraliseras?
                    Känns lite jobbigt att fråga allt i affären för de har oftast inte tid samt att de alltid ska sälja på en ALLT de har, men som man inte nödvändigtvis behöver.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ja det är en del att tänka på i början. Men the good news är att när akvariet väl är färdigcyklat brukar allting bli mycket lättare.

                      Ammoniumtest borde du skaffa i dag. Om du kör med bakteriekultur och få fiskar och matar sparsamt borde du inte få problem med vare sig ammoniak eller nitrit. Om ammoniakhalten ändå skulle börja närma sig farliga nivåer har Sera ett medel som heter Toxivec som du kan använda för att få ner ammoniak eller nitrit snabbt. Annars är det bara att köra på med bakteriekultur. Är man bara ansvarsfull och försiktigt så brukar det inte bli några problem.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • wero
                        • September 2006
                        • 34

                        #26
                        Nu har jag varit och inhandlat ammoniumtest, Ammo Lock och ett par växter till.
                        Dessvärre blev det fler fiskar än tänkt då de hade erbjudande på just svarta neontetror, så det blev 39:-/10st (ord. pris 15/st). När jag kom hem såg jag att det var 11st.
                        Tog det lugnt med isättning 45min. och de verkar stortrivas, andas lugnt och de fick pyttelite mat som de genast satte i sig.
                        Kanske dumt att köpa så många men priset avgjorde.
                        Ska nu hålla noga koll på värdena och sen om några veckor köpa minst 10st till. De är vackra att se på!

                        Kommentar

                        • wero
                          • September 2006
                          • 34

                          #27
                          Just ja, självklart en ny flaska bakterier också som jag hällde i en full dos av.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Håll stenkoll på ammoniumet och sen nitriten bara.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...