Nystartat, när köpa fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wero
    • September 2006
    • 34

    Nystartat, när köpa fisk?

    Hej
    Jag har köpt ett 420L med tanken att ha diskus, elefantfisk,svarta neontetror och lite olika malar däri.
    Så här har jag gjort hittills.
    Jag vattenfyllde i torsdags, hade i sten/grus samt Stress Zyme + Stress Coat.
    I lördags blev det några mangroverötter och lite växter.
    Idag mätte jag pH och det var högt ca 7.5. Hade efter mätningen i Amtra ekbarksextrakt 20ml. Inga fler mätningar då jag har 2st stora mangrove ligger i blöt och som också ska ner i karet. Har hört att det sänker pH.
    Frågan är då, hur länge efter att de sista rötterna kommit på plats ska jag vänta med nya mätningar av pH, nitrit och fosfor (dropptester)?
    När kan jag förvänta mig att köpa de första fiskarna som blir malar och tetror?
    Diskusar och andra "känsligare" får naturligtvis vänta men ingen fisk ingen balans, eller?
    Tacksam för lite hjälp
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Du hittar säkert vad du söker här eller sök på forumet på tex "uppstart"

    Mvh Leif

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      En fråga. Varför mäta nitit och fosfor när du inte har några fiskar i akvariet?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • wero
        • September 2006
        • 34

        #4
        Hmm Batski, en jäkla bra fråga.
        Tänkte att det bildades nitrit då jag också slängde i lite fiskmat då jag läst att det skulle kunna påskynda processen, men det kanske är helt galet? Gillade aldrig biologi/kemi i skolan får jag erkänna.
        Fosfor har jag ingen aning om hur det uppstår, jag har inte läst på.
        Mitt lilla försvar är att jag tänkte inte köpa nån fisk förrän jag vet vad jag gör.
        Förr då jag hade malawiciklider gick allt lysande utan all denna vetskap, kanske hade jag bara tur?
        Alla goda råd emottages tacksamt.
        Senast redigerad av wero; 26 September 2006, 08:12. Anledning: stavfel

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ok då förstår jag. Du tänker köra en fishless cycle. Bra! Men då räcker det inte med att slänga i lite fiskmat i ett par dagar eller nåt. Det tar minst en månad för ett akvarium att cykla färdigt. Instruktioner hittar du här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • wero
            • September 2006
            • 34

            #6
            albjohn, jag läste din länk, men är fortfarande lite förvirrad.
            Jag är helt ny på detta men försöker läsa allt jag kan och orkar.

            Har jag fattat helt fel om jag säger att jag då ska köpa några få firrar nu, och sen får jag en nitrithöjning vilket samtidigt kan vara farligt för fisken?
            Känns lite elakt eller tål vissa fiskar nitrit bättre än andra? Vill inte köra nån experimentverkstad och plåga ihjäl dom.

            Kommentar

            • wero
              • September 2006
              • 34

              #7
              ok, tack batski, då var jag inte helt ute och cyklade.
              Bråttom har jag inte, vill bara inte vara en fiskmördare :-)

              Kommentar

              • wero
                • September 2006
                • 34

                #8
                Med risk för att vara tjatig, vilken metod är egentligen den bästa för att snabbast komma igång, fisk eller utan? Funderar på om jag ska strunta i matning av fisklös tank och istället köpa några få tetror och pansarmal. Eller är det för mycket att stoppa i på en gång? säg ca 5-6 av varje.

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Köp ett par "nedskitare" ( ), och kör med nyttobakterier typ Denitrol
                  2-4 firrar räcker gott att starta med!
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • wero
                    • September 2006
                    • 34

                    #10
                    ok tack. Jag får köpa ett par stycken bara då. Ska de sen gå själva i ett par veckor eller hur länge?
                    Bakterier har jag redan tillfört. Dock tog jag nytt pH-test nu och det är fortfarande högt, 7.4. Har hällt i ytterligare 20ml Amtra. En rot till är sänkt och en väntar på att bli klar.
                    Får vänta på den så att det är "färdigmöblerat" innan jag stoppar ner fisk så jag inte stressar dom för mycket med att veva runt där i.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Oavsett vilken metod du väljer så kommer det att ta ca en månad innan akvariet är färdigcyklat. Skillnaden är att du under en fishless cycle strävar efter att få en reell nitritspik som (efter nån månad) resulterar i en bakterieflora som kan ta en rätt stor fiskbelastning från början, medans du under en fisk-cykel försöker undvika en nitritspik som skulle skada och döda fiskarna och måste därför gå försiktigt fram. Börja med väldigt få fiskar under den första månaden, tillsätta bakteriekultur, mata sparsamt i flera veckor och hålla stenkoll på nitriten under första månaden.

                      Så man kan säga att om man kör en konvetionell fisk-cykel kan man börja med fiskar tidigare, men det tar längre tid innan akvariet är färdigt att bli fullbefolkat.

                      I fall du vill köra med fiskar från början så tycker jag du ska börja med 3-6 fiskar beroende på art och storlek (jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters, fast då hade jag en del inkört filtermaterial i filtret) art under den första månaden och sen kan du successivt börja utöka antalet invånare. Börja då med den tåligaste arten av dem som du har tänkt ha i akvariet.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • wero
                        • September 2006
                        • 34

                        #12
                        ok tack igen!
                        Jag tror jag kör igång försiktigt med som du säger ca 4 fiskar och kör mätningar då. Jag har tyvärr inget gammalt att ha i men kan kanske ordna. En vän föder upp fisk till butiker så han kanske kan avvara nåt. Ska kolla upp det, även om han kan bidra med nån fisk lite billigt.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av wero
                          ok tack. Jag får köpa ett par stycken bara då.
                          Det beror som sagt på vad det är för art och hur stora de är. Med tanke på att akvariet är på 420 liter kan du börja med fler än 2 tetra. Jag skulle nog köra på 6 tetra.

                          Ursprungligen postat av wero
                          Bakterier har jag redan tillfört.
                          Det är bortkastade pengar att tillsätta bakteriekultur när det inte finns nån näring till bakterierna. Bakteriekultur ska inte börja tillsättas förrän en eller ett par dagar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in (alternativt kan du tillsätta bakteriekultur under en fishless cycle då du även tillsätter fiskmat eller ammoniak).

                          Ursprungligen postat av wero
                          Dock tog jag nytt pH-test nu och det är fortfarande högt, 7.4. Har hällt i ytterligare 20ml Amtra. En rot till är sänkt och en väntar på att bli klar.
                          Vad har du för KH?

                          Ursprungligen postat av wero
                          Får vänta på den så att det är "färdigmöblerat" innan jag stoppar ner fisk så jag inte stressar dom för mycket med att veva runt där i.
                          Låter bra
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av wero
                            ok tack igen!
                            Jag tror jag kör igång försiktigt med som du säger ca 4 fiskar och kör mätningar då. Jag har tyvärr inget gammalt att ha i men kan kanske ordna. En vän föder upp fisk till butiker så han kanske kan avvara nåt.
                            I fall du har möjlighet att använda inkört filtermaterial eller filterskit i ditt nya filter gör det. Men tänk då på att bakterierna är ömtåliga, så du får se till att de transporteras under gynnsamma förhållanden beträffande temperatur, tillgång till syre och under så kort tid som möjligt.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Förresten, det gäller samma sak för filtermaterialet som för bakteriekultur. Flytta över det till ditt filter starx innan de första fiskarna flyttar in så bakteriena inte hinner dö.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...