Vatten Medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av albjohn
    Ang skålarna var det inte snack om ett förbud mot dessa, jag tycker jag har läst det nånstans och när det gäller dessa anser jag det vara helt bedrövligt av handlarna att inte kunna plocka bort dom eller åtminstone upplysa om vad man kan ha i dom eftersom det måste ju vara en liten del i den totala omsättningen.
    I Rom och andra italienska städer är de förjbudna. Och egentligen är de olagliga även i Sverige i fall man ska utgå från djurskyddslagen. Så jag förstår faktiskt inte varför man inte får bort dem.

    Ursprungligen postat av albjohn
    Snart bor det 1200 st där
    Nja, de får inte lika många yngel per kull som t ex guppy. Men jag hoppas på förökning. Jag har nämligen fått tag på vildformen som enligt vad jag försått är väldigt sällsynta i Sverige
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av svea
      Bra idé det där, albjohn.

      Varför inte en liten folder med baskunskaper vid försäljning av akvarier och fiskar. Det skulle väl butikernas organisation kunna producera och dela ut till zoohandlare landet över. Det skulle ju ge ett mycket bättre och seriösare intryck och än att bara sälja och säga "jo, de ska funka"!

      Vad tycker ni, det vore väl väldigt bra för alla nytillkomna akvarister.
      Det skulle definitivt behövas och det skulle säkert välkomnas av de allra flesta nybörjare. Men om man ska ha med artbeskrivingar blir foldern inte så liten Fast iofs kan man ha artbeskrivningar över de vanligaste/populäraste arterna och så hänvisa till nätet för resterande arter.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Glasskålar skrivs det om igen ser jag.
        Vi ställde frågor om dem 2004 till grossister om vad de ansåg om skålar.
        Några svarade men inte alla.

        Vi har fått svar av några grossister ang. skålar.
        Svar från gibbon.
        Tack för ditt mail, det innehåller relevanta frågor. Som svar på dina frågor så
        skulle jag vilja säga följande. Det är inte någon bra miljö för fiskar att leva i det vet vi. Om vi kan tänkas upphöra med glasskålen? det är under disskussion. Jag vi skulle kunna tänka oss att skriva vilka fiskar som passar
        att leva i en glasskål i informationssyfte.

        Jag skulle bara vilja tillägga att vi markndsför inte skålen som en Guldfisk(fiskskål) utan mer som en skål som du kan odla dina växter i, eller blomsterarrangemang.

        Sedan så är det viktigt att branschen i helhet tar ställning i huruvida vi skall
        arbeta med den form av produkt
        eller ej. Jag hoppas du fått svar på dina frågor om inte så är du välkommen att
        ringa mig på.
        031-977520
        Mvh
        Micke Gabrielsson
        Försäljningschef

        Frågor och svar från.
        AkvarieTeknik.Våra frågor är:

        F Anser ni att små glasskålar är en bra miljö för fiskar.

        S Nej borde förbjudas, men det är många som köper dessa till att ha som decoration och ej har fiskari utan endast växter och det är ok.

        F Är ni beredda att upphöra med försäljningen av glasskålar.

        S Det gör jag gjärna om det kommer en lag på det eller om dom andra grossiterna slutar med dom.

        F Kan ni tänka er att med små akvarium och glasskålar ha en rekommendation om till vilka fiskar de ur djurskydds synpunkt är lämpliga.

        S Det vore jätte bra, vi talar dock om för våra kunder att vi inte tycker dom ska ha fisk I dessa skålar och små akvarier.

        Mvh Jocke Akvarieteknik.

        Från Simontorp.
        Våra frågor är:
        Anser ni att små glasskålar är en bra miljö för fiskar.
        >Nej ju större akvarie desto bättre tycker vi. Att kalla dem för guldfiskskålar var naturligtvis dumt av oss och detta har vi ändrat på.

        Är ni beredda att upphöra med försäljningen av glasskålar.
        >Vill varken säga ja eller nej. Vi har flera gånger diskuterat att ta bort just glasskålarna. Att vi inte tagit beslutet beror på att en
        >väldigt stor majoritet av våra kunder vill ha dem i sitt sortiment. Tyvärr är det också så att trenden just nu är mindre och mindre
        >akvarier i alla de former. Detta är något som man ser runt om i världen på mässor mm. En utveckling som vi ser som olycklig.
        >Vill också nämna att vi försöker styra försäljningen till akvarier på 54 liter och uppåt. Detta gör vi genom att varje månad ha olika
        >kampanjpriser på akvarier. Något som vi aldrig har på glasskålar.

        Kan ni tänka er att med små akvarium och glasskålar ha en rekommendation om till vilka fiskar de ur djurskydds synpunkt är lämpliga.
        >Bra förslag!

        Med vänliga hälsningar
        Mikael Lövstrand
        Simontorp
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • karro72
          • September 2006
          • 137

          #19




          JAA nu känner man sig lite fövirrad, men men inget nytt..>=)
          tackar er alla för att ni, e så hjälpsamma.
          de e väldigt gulligt a er!!!
          har varit på zoo och pratat med dom om detta. fixa hem lite medel och ska ro detta iland. vill verkligen ha detta till att funka.

          fick jag mitt 250L till att funka för några år sen, så ska banne mig detta funka oxå....*flinar*
          Karro 72

          Kommentar

          • karro72
            • September 2006
            • 137

            #20
            vi hörs och ses snart.. nu dax att kila till jobbet... knega ett ett måste de med.. hepp och ha det gött sålänge......>=O)
            MVH/Karro
            Karro 72

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Det är tyvärr svårare med små akvarier - än med stora
              Jag har ett på 62L - och ett på 115L. Skillnaden är som natt och dag..
              Men - tur man gillar utmaningar, och det verkar ju du också göra

              JÄTTESTORT LYCKA TILL
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Kramfors: Tack så mycket för informationen! Det var intressant att läsa! Tragiskt bara att ingen vill sluta med skålarna trots att de själva säger att de inte är bra. Money really talks

                Enda sätten skulle vara 1. om efterfrågan upphör (vilket den inte kommer att göra så länge skålarna finns att köpa) 2. om skålarna förbjuds (vilket jag inte tror kommer att hända med alliansen vid makten).
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • karro72
                  • September 2006
                  • 137

                  #23
                  TJAA du de e en utmaning. men det ska gå. skam den som ger sig.
                  tack för er allas omtanke......>=O)

                  Karro 72

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Jag har precis suttit i telefonsamtal med Djurskyddsmyndigheten och pratat fiskskålar. Jag nämnde att dessa var förbjudna i flera italienska städer och hon var medveten om att de har en del såna djurskyddslagar.

                    När jag frågade vad man skulle kunna göra för att få bort dem från akvarieaffärer i Sverige svarade hon något i stil med "Du kan skriva till oss. Det är bra om folk hör av sig och sätter press på oss. Det är ju vi som bestämmer vad som ska stå i lagen".

                    I lagen står det bl a:

                    "3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4-8 §§ i detta kapitel är uppfyllda.

                    4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

                    5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
                    Allmänna råd: Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

                    Detta borde innebära att guldfiskskålar är olagliga i Sverige.

                    1. En sån skål är inte insynsskyddad nånstans och inredningen i ett så litet akvarium kan omöjligen ge fiskarna ett motsvarande skydd.

                    2. Vattnets volym, yta och djup är inte i närheten av att vara anpassade efter guldfiskars storlek och levnadssätt. De kan ju bli över 30cm långa. Dessutom är de stimfiskar och ska därför hållas i grupper.

                    3. Hade 40 litersgränsen varit en lag istället för ett allmänt råd så hade det varit kriminellt att sälja guldfiskskålar i Sverige.

                    Som det är nu är det lätt för både grossister och akvarieaffärer att fortsätta sälja fiskskålar genom att säga att det finns arter som man kan ha däri. I själva verket säljs de allra flesta skålarna just som guldfiskskålar, vilket är olagligt.

                    Så jag tror vi måste börja vifta med djurskyddslagen i akvarieaffärer och påpeka för dem att de egentligen inte får sälja guldfiskskålar.
                    Senast redigerad av batski; 26 September 2006, 13:58.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      Djurskyddsmyndigheten tänker den nya regeringen lägga ner, nu "vädrar" minkfarmare och de som låter profiten gå före djurskyddet bättre tider.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...