Vatten Medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karro72
    • September 2006
    • 137

    Vatten Medel

    hej alla. e ny reggad här. hetter karolina men kallas för karro.

    har lite frågor hoppas ni ka hjälpa mig med.
    för ca 2 månader sen fick jag ett juwel akvarium av min man,
    med inbyggd pump 60L
    gjorde det iordning med sten grus växter och i med vatten berednings medel, så fick det stå och gosa i 2 veckor ca.

    Kom till zoo affären köpte 4 st guld färgade scalarer och 2 st röda mollys.
    problemet började, efter 3 dagen då dogden röda hanen mollyn. honan dog för 3 veckor sen.

    dom 4 scalarena dog för 4 ceckor sen. har prövat med neontetra
    köpte 15 st. men har bara 6 st kvar.
    har haft 2 små malar. men dom dog oxå.

    har kollat vattnet har vatten tester hemma. ingen nitrat i vattnet eller
    kh helt okey oxå. men hade haft lite problem med nitrit, efter lite vatten byten ligger halten mellan >6d och >7d.

    har haft mycket problem med alger oxå, men akvariet står inte för ljust eller mörkt.

    torsdags gjorde jag rent akvarie växterna och dekerationerna samtidigt gjorde ett vatten byte på 20% fick väck algerna. slamsög botten grusen.
    ser nu idag att algerna e har kommit igen. nitritet ligger fortfarande på mellan >6d och>7d e det för mycket tro?????

    kan det vara så att pumpen inte funkar som det ska????
    men den bubblar på som bara det tycker jag!!!!

    Har haft ett akvarium inna då ett 250L men hade aldrig problem med alger eller nitrit eller nitraterochj kh halter. de funka som det skulle. dog några fiskar var det pgr att dom var gamla men inte för något annat!!!!
    sen var jag bort rest 2 vecker den som skulle passa akvariet till mig hade missskött det så alla fiskar och växter var döda när ajg kom hem, ville inte starta upp akvariet igen då. så ja sålde det. men e såååååå sugen på att ha akvarien och få de till att funka... snälla hjälp mig någon jag blir galen... vilka medel kan ni tänka er att rekomendera för att få väck nitritet och algerna.!!!!!!

    snääääääääälla hjälp!!!!!!!
    Senast redigerad av karro72; 25 September 2006, 11:21.
    Karro 72
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Hej o välkommen hit!

    Om du skriver med vanliga bokstäver kan vi läsa bättre!
    Jag har försökt läsa igenom men det är väldigt svårt.
    Och så lite nya stycken oxå, så går det bättre.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Jag har också försökt kämpa mig igenom din fråga...
      Jag tror du fått nitrit, det är vanligt i ett nystartat akvarium.
      Vad betyder värdena 6D 7D? Testar du med stickor?

      När du gör vattenbyten bör du ha i Nitrivec eller Denitrol som ger goda, nödvändiga bakterier.
      Tillsätt också gärna Sera Toxivec.

      Är det fart på pumpen? Så det är ordentlig ytrörelse? Det behövs för att få in syre i karet.

      Hoppas det ordnar upp sig! Lycka till och välkommen till Zoopet!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Det låter som som nitritproblem, för mycket fisk på en gång desutom är akvariet för litet för scalarer, men dom ska ju inte dö om dom var små pga av det.

        Desutom är nog tyvär storstädning det sämsta du kan göra eftersom du rubbar balansen, algerna försvinner eller minskar åtminstone när du hittat balansen i akvariumet.

        Vad du skulle gjort är att du börjat med väldigt få fiskar dom första veckorna så att bakterierna kunnat etablera sig, eftersom du inga fiskar dom 2 första veckorna fanns inget för bakterierna att äta så det blev en chock för akvariet när du kom med fiskarna.

        Vad du kan göra nu är att byta vatten så att du får ner nitriten och skaffa inga fler fiskar förän balansen infunnit sig, sluta mata fiskarna eller mata väldigt lite dom kommande veckorna och tillsätt ev bakteriekultur.

        Skaffa lite snabbväxande växter så att algerna får l konkurans och storstäda inte och vad du än gör och rengör inte filtret.

        Håll koll på nitriten och byt vatten om värdena är farligt höga, nitraten är inte alls lika farligt och det skall snabbväxarna ta hand om.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Jag glömde att Juwel 60 är nog bara 54 L och att filtret och pumpen i det är helt ok, däremot måste du se till att intaget inte är igensatt så att cirkulationen blir dålig.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • karro72
            • September 2006
            • 137

            #6
            ja jag har stickor som jag testar vattnet med. >6 och >7 de värdet på nitritet i vattnet. vet inte om det är för högt ellet om det är lagom. pumpen bubblar på som bara den tycker jag.ska köpa hem dessa produkter. ja jag vill gärna ha iordning på akvariet. tycker de e så rogivande att se fiskarna. när ett akvarium funkar som det ska!!!!!
            MVH/karro
            Karro 72

            Kommentar

            • karro72
              • September 2006
              • 137

              #7
              tackar. för hjälpen. ska upp till zooaffären idag. fixa in lite nya växter och fick tips om nitrivec eller denitrol och sera toxivec. ska inte röra och rengöra filtret på pumpen..=*) intaget ser helt okey ut!!!!

              MVH/karro
              Karro 72

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Jag vet faktiskt inte vad värdet >6 och >7 är. Men stickor är inte så tillförlitliga. Du borde skaffa ett dropptest som visar exakt hur hög nitriten är.
                Det kommer att ordna sig om du följer råden du fått här! Lycka till igen!!!

                PS. Mycket bättre, och mer lättläst, nu när du ändrat inlägget du skrev från början!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Du har redan fått en del bra svar, så jag tänkte bara komplettera lite.

                  Ju mindre akvariet desto känsligare för misstag och problem. Du började med på tok för många fiskar i ett nystartat akvarium. Även om du tillsätter bakteriekultur så tar det tid innan bakterierna hunnit etablera sig i filtret. Kolla här: http://www.bestfish.com/newtank3.html

                  I ett 60 liters skulle jag inte ha börjat med fler än 2 medelstora fiskar eller max 4-5 små tetror (och komplettera stimmet senare). När jag startade mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under den första månaden.

                  Det du kan göra nu är att göra ett stort vattenbyte och sen tillsätta Toxivec. Fortsätt sen att tillsätta Nitrivec (överdosera gärna) de kommande 3 veckorna (oavsett vad som står på flaskan). Mata ingenting förrän om nån vecka och sen ska du börja väldigt försiktigt och mata bara lite var tredje dag. Rör INTE filtret! Det är där merparten av bakterierna etablerar sig. Håll koll på nitriten så den inte överstiger 0,2mg/l. Skaffa inga nya fiskar förrän nitriten är nere på 0 igen och sen får du utöka antalet invånare successivt under flera månader.

                  Beträffande algerna så är det ganska normalt i nystartade akvarier. Växterna får ju ingen näring och växer dålig och då kommer algerna. Man brukar även få cyan (en blågrön matta som luktar mögel) när man har det för rent i akvariet. Du kan beställa PMDD på www.pmdd.se som är både billigt och effektivt, eller så kan du köpa Tropica Master Grow:s NYA växtnäring. Som aldjhon redan påpekat så är snabbväxande växter bar att ha i nystartade akvarier. Dem kan man efter nån månad byta mot andra växter som man gillar.

                  Sen ska du absolut inte ha vare sig scalarer eller ancistrus i ett 60 liters akvarium. Inte ens molly trivs i ett så litet akvarium. Mitt råd är att läsa på om de olika arterna innan du skaffar fiskarna. Om du går till zoopets första sida och klickar på "Sötvattensfisk - artbeskrivningar" i menyn på högersidan kan du söka på och läsa om de olika arternas egenskaper och behov.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • karro72
                    • September 2006
                    • 137

                    #10
                    Tackar för.råden. väldigt vänligt...!!! de borde zoo affärs inehavaren säga isåfall och inte rekomendera att de e helt okey att börja med dessa fiskar...!MVH/Karro
                    Karro 72

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av karro72
                      Tackar för.råden. väldigt vänligt...!!! de borde zoo affärs inehavaren säga isåfall och inte rekomendera att de e helt okey att börja med dessa fiskar...!MVH/Karro
                      Ja det borde de definitiv göra, men tyvärr så hör det till ovanligheterna. Det känns som om det är mer intresserade av att sälja än om fiskarnas välfärd

                      Som nyborjare får man snart lära sig (oftast den hårda vägen) att ta det de säger i akvariebutiker med en stor nypa salt. Givetvis finns det säkert även seriösa akvariebutiker, men enligt min erfarenhet verkar de tyvärr vara en försvinnande minoritet.

                      Edit: Bara det att de säljer fiskskålar till guldfiskar som egentligen skulle behöva minst 250 liter säger en hel del
                      Senast redigerad av batski; 25 September 2006, 12:04.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Kom att tänka på en art som skulle funka bra i ditt akvarium (sen när du har blivit av med nitriten). Endlers: http://www.timstropicals.com/Invento...EndlerInfo.asp

                        De är mycket trevliga små ungfödare som jag varmt kan rekommendera. Det bor sen en vecka tillbaka 12 endlers i mitt SA-akvarium och jag tycker de är helt bedårande
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Det kan nog ochså vara svårt att hindra folk från att köpa fisk eftersom många köpare inte har kunskap om antal och vad som passar ihop utan ser bara på fiskens utsende och känner att jag vill ha den och den och den.

                          Däremot tycker man att vid försäljning av nya akvarium till uppenbara nybörjare skulle dom kunna upplysa om uppstart mm, vissa gör det men andra inte och på lång sikt tror jag dom skulle tjäna på det eftersom många ger upp pga dålig kunskap, nöjda akvarister stannar dock kvar i hobbyn och handlar mer.

                          Ang skålarna var det inte snack om ett förbud mot dessa, jag tycker jag har läst det nånstans och när det gäller dessa anser jag det vara helt bedrövligt av handlarna att inte kunna plocka bort dom eller åtminstone upplysa om vad man kan ha i dom eftersom det måste ju vara en liten del i den totala omsättningen.
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Kom att tänka på en art som skulle funka bra i ditt akvarium (sen när du har blivit av med nitriten). Endlers: http://www.timstropicals.com/Invento...EndlerInfo.asp

                            De är mycket trevliga små ungfödare som jag varmt kan rekommendera. Det bor sen en vecka tillbaka 12 endlers i mitt SA-akvarium och jag tycker de är helt bedårande

                            Snart bor det 1200 st där

                            Men det är ett bra förslag.
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Bra idé det där, albjohn.

                              Varför inte en liten folder med baskunskaper vid försäljning av akvarier och fiskar. Det skulle väl butikernas organisation kunna producera och dela ut till zoohandlare landet över. Det skulle ju ge ett mycket bättre och seriösare intryck och än att bara sälja och säga "jo, de ska funka"!

                              Vad tycker ni, det vore väl väldigt bra för alla nytillkomna akvarister.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...