Ändras KH-värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #16
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Kalciumklorid= vägsalt om någon undrar.

    Mycket effektivt som vägsalt, men det får även bilarna att rosta mer än vanligt salt, så vanligt salt används också. Det är även samma aktiva ämne som finns i "torrbollen" lufttorkaren. Som sagt, på många sätt fungerar det som vanligt salt, men det är mer potent. Och till skillnad från både (Natrium-)bikarbonat och vanligt salt innehåller kalciumklorid kalk.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Om du har lågt kH och pH och kompenserar detta med (Natrium-)bikarbonat riskerar du kalkbrist i akvariet, Fiskarna mår sämre, filtret funkar sämre, det kan uppstå riktigt allvarliga situationer.
      Kalkbrist?? Du menar kalciumbrist?

      Vart har du sett att filtrena går sämre vid kalciumbrist? Det är främst karbonaterna som är viktiga för nitrificeringen. Så för den sakens skull tror jag inte att bikarbonattillsats skule vara dåligt.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #18
        Att filterbakterierna äter bikarbonat var nåt nytt för mig
        Jag försöker byta vatten så sällan det går, har mycket växter, tillsätter PMDD och trodde jag hade bra balans i akvariet, men om det går åt bikarbonat kanske inte så är fallet då.
        Har sett att ni säger att man inte kan överdosaera bikarbonat, exakt vad menas med detta? Stannar Kh på ett visst värde hur mycket man än öser i eller hur fungerar det? Och vad händer när bikarbonatet tar slut, är det då det blir ph-ras?

        Här är mina vattenvärden, jag bor i Arvika:


        Nån kanske ser nåt som jag bör veta

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Dela alkalinitetvärdet med 17,86. får du KH.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #20
            Står ju att alkaniteten är 0, då är alltså KH 0 också eller?

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Står ju att alkaniteten är 0, då är alltså KH 0 också eller?
              Du har helt riktigt. Men de säger att det är ett gränsvärde på 0. Har aldrig hört talas om ett gränsvärde på alkanitet. Dessutom redovisas det i HCO3 mg/l ochinte som brukligt i CaCO3 per liter så dina 17,86 Kramfors. gäller inte här. Men å andra sidan så är 0 delat med vad som helst 0.

              KH är lång mer viktigt att mäta än pH. Bör ligga på KH 4 i karet. Mät efter vattenbytet. Höj aldrig KH utan att byta vatten först!

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #22
                Ok, KH 0 låter ju inget vidare, jag riskerar alltså att ph:t rasar i botten?

                Och om det ändå är 0 i KH, varför måste jag byta vatten först?

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #23
                  När du höjer pH finns mindre H+ joner i vattnet. Då finns det färre H+ joner över som kan binda sig vid ammoniak, NH3, och bilda ammoniumjoner, NH4+.

                  Detta medför mer fritt ammoniak i vattnet vilket enligt de flesta, men inte alla, är farligare för fiskarna. Tänktet är att laddade joner har svårare att gå in i fiskens blodomlopp via gälarna.
                  mvh Mattias

                  Lasse: Hänger du här nuförtiden? Sötvattens experiment på G?
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Ursprungligen postat av morphriz
                    När du höjer pH finns mindre H+ joner i vattnet. Då finns det färre H+ joner över som kan binda sig vid ammoniak, NH3, och bilda ammoniumjoner, NH4+.

                    Detta medför mer fritt ammoniak i vattnet vilket enligt de flesta, men inte alla, är farligare för fiskarna. Tänktet är att laddade joner har svårare att gå in i fiskens blodomlopp via gälarna.
                    mvh Mattias

                    Lasse: Hänger du här nuförtiden? Sötvattens experiment på G?

                    Nädå men crossover är alltid nyttigt. Fast det har ryckt lite i tarmarna vad gäller lowtech växtkar.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Nädå men crossover är alltid nyttigt. Fast det har ryckt lite i tarmarna vad gäller lowtech växtkar.
                      Ahh, lowtech är mycket kul. Har ett i köket som tuffar på fint och ska dra igång ett jordbotten framöver här... Det mest intressanta hittils har varit att lowtech karen klarar mycket större biolast än jag trodde, har inte nått taket för vad växter och alger kan exportera med 1x18W lysrör, 2x15W spotlights och ~4h sol i 90L.

                      Ursäkta trådstölden...
                      mvh Mattias
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...