Ändras KH-värdet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    Ändras KH-värdet?

    Hej!

    Jag undrar om KH-värdet är ett värde som kan pendla i akvariet? Anledningen till att jag undrar är att jag inte vet om jag antingen ska göra ett KH-test i zoo-butik eller om jag ska köpa så att jag kan testa både en och flera tester hemma.
    Johanna
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av JohannaMaria
    Hej!

    Jag undrar om KH-värdet är ett värde som kan pendla i akvariet? Anledningen till att jag undrar är att jag inte vet om jag antingen ska göra ett KH-test i zoo-butik eller om jag ska köpa så att jag kan testa både en och flera tester hemma.
    Det brukar variera rätt marginellt (förutsatt att man inte tillsätter något i vattnet som påverkar KH)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Filterbakterierna äter bikarbonat. Ju lägre kh, ju mer fisk, ju färre vattenbyten, ju längre tid desto lägre kh. I normalbelastade akvarium där man byter vatten regelbundet påverkas inte kh nämvärt. Men i välbelastade koidammar går det åt säckvis.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Mustang
        • July 2005
        • 78

        #4
        Mitt KH i växtakvariet går från KH 4 (kranvatten) till att jag inte kan mäta det på en vecka (kanske kortare).
        Dock så göder jag ju det karet samt tillsätter CO2, det är dessutom ganska fisktätt för tillfället då det går guppy och black molly i det...ynglar ganska friskt.
        Mikael
        110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
        Min Blogg
        GOC

        Kommentar

        • JohannaMaria
          • September 2006
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Filterbakterierna äter bikarbonat.
          Bikarbonat?

          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Ju lägre kh, ju mer fisk, ju färre vattenbyten, ju längre tid desto lägre kh.
          Fattar inte...

          Ursprungligen postat av Tropfrog
          I normalbelastade akvarium där man byter vatten regelbundet påverkas inte kh nämvärt. Men i välbelastade koidammar går det åt säckvis.
          MVH
          Magnus
          Säckvis med vad?
          Johanna

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Bikarbonat.
            Filterbakterierna förbrukar karbonater vid oxideringen av ammonium/nitrit.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • JohannaMaria
              • September 2006
              • 26

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Bikarbonat.
              Filterbakterierna förbrukar karbonater vid oxideringen av ammonium/nitrit.
              Så det finns karbonat i akvariet..? Kan man tillsätta bikarbonat? Förändrar det något värde?
              Johanna

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av JohannaMaria
                Så det finns karbonat i akvariet..? Kan man tillsätta bikarbonat? Förändrar det något värde?
                Yep! Det höjer även pH (beroende på vilket pH-värde du har förstås).
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • MalawiAnna
                  • July 2006
                  • 215

                  #9
                  Lånar tråden lite... Hoppas det är ok..
                  Jag har ett ganska högt Kh-värde i mitt akvarium. Kan jag göra något för att sänka det?
                  Tillsätter bikarbonat och har ett pH-värde på ca 8,0-8,5.
                  Mvh Anna

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Har du läst zoopets avdelning om vattenkemi? Om inte gör det först.

                    Kh betyde karbonathårdhet och är ett mått på vattnets inehåll av bikarboanat och karbonat. Filterbakterierna konsumerar dessa karbonater när de bryter ner fiskbajs.

                    SÅ, det jag menade var: Ju mer fisk desto snabbare sjunker kh. Ju mer sällan du byter vatten och fyller på karbonater desto lägre kh. Ju mindre vattenbyten desto lägre kh.

                    Vattnets KH påverkas altså neråt av fiskbelastning och tid, men det påverkas också uppåt av vattenbyten och natriumbikarbonattillsats. Natriumbikarbonat eller natron köper du i din livsmedelsbutik. Därav "i kojdammar behövs det säckvis". Om du skall tillsätta nattriumbikarbonat måste du alltid göra ett större vattenbyte innan.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av MalawiAnna
                      Lånar tråden lite... Hoppas det är ok..
                      Jag har ett ganska högt Kh-värde i mitt akvarium. Kan jag göra något för att sänka det?
                      Tillsätter bikarbonat och har ett pH-värde på ca 8,0-8,5.
                      Bikarbonat höjer kh. Om du vill ha lägre kh så föreslår jag att du slutar att dosera bikarbonat.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • MalawiAnna
                        • July 2006
                        • 215

                        #12
                        Tack för svaren, men eftersom jag har malawiciklider som kräver ett högre pH kan jag inte sluta dosera bikarbonat.
                        Mvh Anna

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Men vad jag förstått så trivs de även med hög KH.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av MalawiAnna
                            Tack för svaren, men eftersom jag har malawiciklider som kräver ett högre pH kan jag inte sluta dosera bikarbonat.

                            Vad har du för värden i kranvattnet? Du behöver faktiskt inte ta dig många tiondels pH över 7 för att fiskarna ska trivas optimalt med pH-värdet.

                            Om du har lågt kH och pH och kompenserar detta med (Natrium-)bikarbonat riskerar du kalkbrist i akvariet, Fiskarna mår sämre, filtret funkar sämre, det kan uppstå riktigt allvarliga situationer.

                            Om du har kranvatten på pH 7,5 eller mer borde du hålla upp pH med vattenbyten helt enkelt.

                            Har du mjukt och surt kranvatten kan du stoppa kalkgrus i filtret, eller i bottengruset om du gillar hur det ser ut. Eller så kan du tillsätta kalciumklorid, om du gillar att blaska med tillsatser. Kalciumklorid är ett klart underskattat ämne i akvariesammanhang, men det kräver lite försiktighet, i koncentrerad lösning kan det vara aggressivt, både för levande organismer och metaller, ungefär som vanligt salt, (natriumklorid) fast mer potent. Någorlunda rätt doserat är det inte farligt för någonting.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Kalciumklorid= vägsalt om någon undrar.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...