Nitrivec Biostarter och fisklös cykel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    Ursprungligen postat av Insomniac
    Tack för alla svar! Jag vet inte om jag gillar idén med ruttnande fiskmat (och räkor) i akvariet så jag ska köra med ammoniak. Självklart ska jag ha växter i akvariet redan från början.
    Svavelföreningen som du pratar om Kramfors har ingen påverkan på vattnet, eller?
    Svavelföreningen är säkert ofarlig.
    Ska du starta med ammoniak så ska det vara en väldig liten mängd.
    Det finns djupborrade brunnar där nitrifikationsbakterierna saknas.
    Enklast är det att börja med få fiska och en bakteriekultur för att föröka nitrifikationsbakterierna.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • teamr86
      • July 2006
      • 205

      #17
      Jag vet inte om det funkar men det gjorde för mig. Jag tog helt enkelt 2 gånger den mängd bakteriekultur som behövs för vattnet och sen så köpte jag 2-3 fiskar + en växt och la i dem direkt. Sen så matade jag dem som vanligt, och efter 3 dagar så köpte jag lite mer fisk.
      Tänkte bara logiskt, det ska bilda mer baktierier och det finns x antal i den här kulturen, bakterier delar sig 2^2 (X^2, X får ej vara 1), så 2 x^2 blir jävligt mycket i alla fall. Så om det skulle ta en vecka så borde ta lite mindre än halva tiden då jag har i fiskar.
      Senast redigerad av teamr86; 18 August 2006, 23:53.
      "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #18
        Ursprungligen postat av teamr86
        Tänkte bara logiskt, det ska bilda mer baktierier och det finns x antal i den här kulturen, bakterier delar sig 2^2 (X^2, X får ej vara 1), så 2 x^2 blir jävligt mycket i alla fall. Så om det skulle ta en vecka så borde ta lite mindre än halva tiden då jag har i fiskar.
        Hmm... jag hänger inte med i hur du tänkt. Bakteriers tillväxt är geometrisk:

        Y_t = Y_0 (1 + r)^t

        t är generationer och r är andelen bakterier som delar sig varje generation. Dett är samma formel som man beräknar ex accumulerad ränta med. Men detta är bara teori och under ideala förhållanden.

        Bakterierna behöver mat, syre och plats. Plats tar oftast slut först, speciellt efterssom nitrifikationsbakterier har mycket sämte konkurrans fördelar jämfört med nedbrytande bakterier. Det detta betyer i praktiken är att ju skitigare filter desto mer nerbrytare och mindre plats för nitrifierare. Det är oftast ett för skitigt filter som gör att man får nitritspikar i ett inkört akvarium. Mat är som jag sagt tidigare i denna tråd främst karbonater och ammonium/nitrit. Rent teoretiskt sett så är det ju bättre att hälla i ren ammoniak efterssom detta inte innebär att plats tas av nedbrytare, vilket det ju gör om man har i mat. Jag har råkat ut för att karbonaterna tagit slut och jag fått nitrifikationsproblem men detta är ovanligt. I mitt fall berodde det på 0 i KH i mitt kranvatten, ganska ovanligt förhållande. Syrebrist tror jag märks på fiskarna före bakterierna får problem.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Nitrifikationsbakterier sägs fördubbla sig varje dygn.
          Fasta föroreningar ska inte finnas i filtret, då de tar plats av nitrifikationsbakterier som Morphriz mycket riktigt skriver.
          Där är en nackdel med innefilter att det inte går ha förfilter som tar fasta föroreningar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #20
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Nitrifikationsbakterier sägs fördubbla sig varje dygn.
            Generationstiden, tiden det tar dem att dubbla sig, för nitrobacter verkar vara i storleksordningen ~12h. De fyrdubblar sig alltså på ett dygn. Detta är dock väldigt sakta. Heterotrofa bakterier, nedbrytare, kan ha generationstider på <1h.

            Per definition så räknas bara generationstiden under ideala förhållanden, dvs det tar längre tid om de begränsas.
            mvh Mattias

            P.S. Ursäkta trådstölden
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #21
              Hittade detta oxå: "They grow best in the dark around 28°C at pH between 7.6-7.8 ....." på http://www.microbionet.com.au/nitrobacteriaceae.htm.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Insomniac
                • December 2004
                • 310

                #22
                Ursprungligen postat av morphriz
                P.S. Ursäkta trådstölden
                Ingen fara, kul att höra mer om det. Tack för länken, får höja temperaturen till 28°C när jag sätter igång.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Nitrosomonas 7 tim, Nitrobacter 13 tim, beroende på pH och temp.
                  Källa: artikel Environ Microbiol, January 1998.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • teamr86
                    • July 2006
                    • 205

                    #24
                    Ni kan hitta hur många artiklar men om man lägger mer så blir det alltid mer.
                    Dvs, lägg dubbelt mycket och du kanske inte får 4 gånger mer men i alla fall så är det mycket mer än den mängd det tar för bakterierna från början
                    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #25
                      Jag antar att om man tillsätter dubbla dosen Nitrifikationsbakterier så dör de bakterier som inte har ammonium/nitrit att oxidera, eller....
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #26
                        Tja, kör man fisklös cycle kan man ju trycka upp ammoniumhaltem till 1ppm eller så. Borde ta hand om det problemet...
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Dra inte för stora växlar på livscyklarna hos Nitrosomonas winogradskyi och Nitrobacter europea. Det är inte de bakterierna som sköter huvuddelen av nitrifieringen i akvarier, utan bakterier ur t.ex. släktet Nitrosospira.
                          Man trodde förr att det var Nitrosomonas och Nitrobacter eftersom de spelar proportionellt sett större roll i extremt skitiga miljöer, som avloppsreningsverk, och nästan all forskning om nitrifiering gjordes i just avloppsreningsverk.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...