Nitrivec Biostarter och fisklös cykel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Insomniac
    • December 2004
    • 310

    Nitrivec Biostarter och fisklös cykel

    Hej

    Jag har en flaska med Nitrivec Biostarter (från Sera) och undrar vad det är för något. Vad jag har förstått innehåller flaskan bakterier som hjälper till att bryta ner ammoniak och nitrit (samma bakterier som finns i ett filter). Det står inget innehåll på flaskan så jag undrar om den innehåller något mer som kan störa balansen i vattnet. Jag har tänkt köra en fisklös cykel och antar att jag kan starta den med att tillsätta Nitrivec, vänta 24 timmar och därefter tillsätta ammoniak (rätta mig om jag har fel). Kanske låter dumt men jag måste fråga om hur bakterierna kan överleva i flaskan?


    Tacksam för svar!
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    varför ska du tillsätta amoniak?
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Insomniac
      • December 2004
      • 310

      #3
      Eftersom jag inte kommer att ha några fiskar. Jag vill starta upp en bakteriekultur innan jag skaffar dem, det är det en fisklös cykel går ut på.

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #4
        Kör precis som med fiskar enligt burkens anvisning. Tillsätt en fix liten mängd ammoniak varje dag inte en ökande mängd. Mängden ska då alltså motsvara de fiskar man vanligen har. När du mäter 0 nitrit prova att lägga på 50% på ammoniak lasten och se om bakterierna hinner med.
        mvh Mattias
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #5
          Jo, jag hade tänkt det. Undrar bara hur/om Nitrivec verkligen fungerar. Om bakterierna i flaskan ska överleva måste det väl finnas någon form av mat där i? Eller hur går det till?
          Vet någon förresten om var man får tag i ren ammoniak? Jag frågade personalen i djuraffären idag och de hade aldrig hört talas om metoden ens, trots att den ena av dem har jobbat där i 9 år. De verkar dock inte så utbildade; vet inget om produkterna de säljer och förstod knappt vad jag menade när jag förklarade vad jag skulle med ammoniak till.
          Senast redigerad av Insomniac; 17 August 2006, 01:11.

          Kommentar

          • laerni
            • October 2005
            • 1046

            #6
            ammoniak hittar du i färgaffären!
            Lasse

            Min Zoon

            Bilder på Diskusyngel mm:
            http://www.laerni.dk/rubin.htm
            Nytaget på Diskusfröna
            http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

            De senaste
            http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Flytande bakteriekulturer som Nitravec sägs innehålla en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
              När de släpps ut i vattnet behöver de ammonium/nitrit att oxidera för att bli fler.
              100 ml nitrivec innehåller ca 16 miljarder nitrifikationsbakterier.
              1 dl ammoniak till 8 kubik.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Kan tillägga att om kranvattnet är hårt klorerat eller kommer från en djupvattenbrunn kanske det inte finns naturliga nitrifikationsbakterier i vattnet och då är det flaskan, filter från ett annat akvarium, jord, grus från naturen silat genom ett kaffefilter som gäller för att få igång nitrifikationen med hjälp av ammoniak.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Bakterierna äter bikarbonat och ammonium/nitrit samt andas syre. De behöver spårämnen oxå men jag tror att det är svårt att få till en brist situation på den fronten.
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Jag köpte en Hydor Biflo till mitt nya akvarium, hade på 10 droppar Nitrivec på snurran 3 gånger första dagen och 48 timmar senare med fiskar i var vattnet i perfekt balans.

                    Hade då 15 kardinaler och 2 paletter i för att bakterierna skulle få jobba..

                    Bakterierna som tar bort nitrir vill ju ha vatten och syre med, Bioflo får det bägge i stora mängder...

                    http://www.hydor.it/default.htm kolla under water movement.

                    passar på en vanligt innerfilter med pip som sticker ut..
                    Finns så man kan ha till ytterfilter med..
                    Senast redigerad av jesper_b; 17 August 2006, 10:14.
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Har sagt det förr, kan göra det igen: enklaste sättet att göra en "fishless cycling" är att mata akvariet som om det fanns en fisk i. En liten nypa torrfoder om dagen i två veckor, och akvariet är i full gång.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Har sagt det förr, kan göra det igen: enklaste sättet att göra en "fishless cycling" är att mata akvariet som om det fanns en fisk i. En liten nypa torrfoder om dagen i två veckor, och akvariet är i full gång.
                        Om nitrifikationsbakterierna saknas i vattnet bildas de då av lite torrfoder.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ja.

                          Eller rättare sagt, nitrifikationsbakterier är allestädes närvarande, de finns tillochmed i klorerat kommunalt kranvatten. Allt man behöver göra är att tillsätta vatten & nedbrytningsprodukter, så får man bakteriell nedbrytning.

                          Det är klart, några växter i akvariet skadar inte, eftersom de har med sig både bakterier och diverse andra smådjur. Nitrivec, krukväxtjord etc skadar inte heller, eftersom man förstås får in fler bakterier så tillväxten startar från en högre punkt, och en större bakteriell diversitet (vilket alltid är bra). Men det är inte _nödvändigt_.

                          Har du nåt litet akvarium stående, så prova får du se. Sätt upp akvariet normalt, mata med lite torrfoder dagligen i två veckor, mät ammoniak/nitrit.

                          En variant på det här som är populär i USA är att slänga i ett par skalade räkor i akvariet. När de helt ruttnat bort skall akvariet vara färdigcyclat. Personligen föredrar jag torrfoder, eftersom ruttna räkor luktar fruktansvärt illa.
                          Senast redigerad av Azur; 17 August 2006, 11:49.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Insomniac
                            • December 2004
                            • 310

                            #14
                            Tack för alla svar! Jag vet inte om jag gillar idén med ruttnande fiskmat (och räkor) i akvariet så jag ska köra med ammoniak. Självklart ska jag ha växter i akvariet redan från början.
                            Svavelföreningen som du pratar om Kramfors har ingen påverkan på vattnet, eller?

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Visst kan man använda ammoniak, men det är att gå över ån efter vatten: det bildas ammoniak när fiskmaten bryts ner. Det är den processen man försöker efterlikna genom att tillsätta ammoniak.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...