Kör med Ektozon salt och där står det att man ska dosera en gång i veckan samma saltdos. Försvinner salt i vatten av sig själv? har fått för mig att man kommer till slut få en väldigt hög salthalt om man doserar en gång i veckan eller har jag fel?
Dosera Ektozonsalt?
Kollaps
X
-
Det är väl tänkt att man skall göra ett vattenbyte ca.1 ggr. i veckan. Och man skall dosera med samma dos vid varje vattenbyte.
Jag gör vattenbyten ca. var 9-12 dag, på de större akvariumen.De mindre byter jag 1 ggr.i veckan...minst...
Vid varje vattenbyte doserar man en lätt rågat tesked Ektozon pr. 50 liter vatten.
Mvh.ida720L SA-/CA. Övriga
375L Biotop, skalarer
275L Malawi
240L Blandat
-
Varför har du i salt?
Läs om Ektozon http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htmhttp://www.kramforskoi.com/Kommentar
-
Ursprungligen postat av ida72Det är väl tänkt att man skall göra ett vattenbyte ca.1 ggr. i veckan. Och man skall dosera med samma dos vid varje vattenbyte.
Jag gör vattenbyten ca. var 9-12 dag, på de större akvariumen.De mindre byter jag 1 ggr.i veckan...minst...
Vid varje vattenbyte doserar man en lätt rågat tesked Ektozon pr. 50 liter vatten.
Mvh.idaKommentar
-
Ursprungligen postat av TropfrogOm du bara doserar för det bytta vattnet så får du ingen saltuppbyggnad. Sen vill jag råda dig att kolla in Kramfors länk. Ektoson är bara svindyrt bordssalt med overksamma tillsatsämnen i.
MVH
MagnusKommentar
-
Varför saltar ni konstant?
Beror det på att ni har fiskar som kräver salt, eller är fiskarna sjuka ?
Vilket uSiemens har du i kranvattnet/i akvarriet?
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av amazonfarmenVarför saltar ni konstant?
Beror det på att ni har fiskar som kräver salt, eller är fiskarna sjuka ?
Vilket uSiemens har du i kranvattnet/i akvarriet?
//CalleKommentar
-
Jag tycker inte du ska Ektozon i förebyggande syfte, mot sjukdomar, det är absolut ingen garanti mot sjukdomar. Och som du själv har förstått, salt försvinner inte av sig själv i akvariet. Det har funnits en gammal teori om att salt håller fiskarnas hud lite irriterad så att de bygger upp ett kraftigare slem och att det skulle hjälpa mot sjukdomar och parasiter, då är det bättre att försöka skapa en så bra miljö som möjligt för sina fiskar så att deras imunförsvar är så starkt som möjligt. Det finns fiskar som vill ha salt i vattnet, vi brukar kalla dem bräckvattensfiskar eller saltvattensfiskar, då pratar vi om helt andra miljöer, men så länge du har utpräglade sötvattensfiskar tycker jag att du ska skippa saltet helt. Och som andra redan påpekat, det finns inga direkta belägg för att Ektozon skulle vara bättre än vanligt jodfritt bordssalt. Diskus gillar inte salt.
Skicka saltet!Kommentar
-
Vi håller med Erik... om att man inte ska "medicinera" i förebyggande syfte, utan vid behov.
Tror nog att handlare gärna pratar om salt, för många har väldigt mycket salt i sina kar, för att minska risken för sjukdommar osv, men det känns inte OK att göra detta hela tiden, utan BARA vid behov.
Vissa fiskar är även väldigt känsliga för svängningar i uSiemens (påverkas blandannat av salthalten), vilket gör att man kan få stora problem om uSiemens svänger förmycket.
//CalleKommentar
-
Fiskar är avsevärt känsligare för sämkningar i salthalt än för höjningar. Ni som har bestämt er för att lägga av med att salta, gör det sakta och i etappvis. Om fiskarna blir hängiga när man slutatr med salt är det inte ett bevis för att saltet håller dem friskare utan ett tecken på att de lider av "abstinens".
MVH
MagnusKommentar
-
Vad tråden här har ramlat in på är osmotisk tryck, snabba förändringar i det osmotiska trycket är inte bra, salttillsats höjer det osmotiska trycket. Sötvattensfiskar har ett högre osmotiskt tryck än in det omgivande vattnet och måste därför aktivt göra sig av med överskottsvatten, saltvattensfiskar har det omvända problemet, jag utgår ifrån att Tropfrog syftar till att fiskarna måste få upp farten på "osmospumpen" och att han pratar om sötvattensfiskar enbart, men jag vet inte. Diskus kommer från vatten med väldigt lågt osmotiskt tryck. Dom ska inte ha salttillsats för skoj skull, eller för att tillverkaren och zooaffären ska tjäna en hacka.
Det är klart att man i en koi-damm som fylls med regnvatten kan justera upp det osmotiska trycket till en mer häslosam nivå för koi, men det är korkat att göra det jämfört med att tillsätta kalk, som även det höjer det osmotiska trycket, och är mer hälsosamt för fiskarna och är en förutsättning för vanlig biologisk filtrering.
Är det nån som misstror att jag vet vad jag pratar om eller vad jag sagt?Kommentar
-
Då är det kanske dags att sluta med salt då?
Jag har faktisk i min okunnighet lyssnat på vad handlaren har sagt..om att man skall salta med ektozonsalt i förebyggande syfte, det skall man alltså inte?
Hur är det då för min del just nu, då jag behandlar mot parasitangrepp som ett par VF Jordätare har haft med sej? DE är inte sjuka, men de andra invånarna är, om inte sjuka, fransiga på fenorna och vissa har ytterst små sår, som KAN härstamma från parasiter. Började med behandling med medicin OCH Ektozonsalt för tre dagar sedan.Fiskarna har svarat på behandlingen, såren har läkt och fenorna har repat sej.Juvelhonan som blev flyttat i karantän är bättre, men jag är fortfarande osäker på om hon kommer att klara sej.720L SA-/CA. Övriga
375L Biotop, skalarer
275L Malawi
240L Blandat
Kommentar
-
Ursprungligen postat av TropfrogFiskar är avsevärt känsligare för sänkningar i salthalt än för höjningar. Ni som har bestämt er för att lägga av med att salta, gör det sakta och i etappvis. Om fiskarna blir hängiga när man slutar med salt är det inte ett bevis för att saltet håller dem friskare utan ett tecken på att de lider av "abstinens".
Inga problem att höja salthalten dock.
Öka salthalten - no problem...
Sänka den försiktigt däremot.
Det predikade redan JJ Scheel.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...Killies is a lifetime passionKommentar
Kommentar