Har fiskarna parasiter, svamp, sår, trasiga fenor ska du ha i salt.
Dosera Ektozonsalt?
Kollaps
X
-
Ursprungligen postat av KramforsHar fiskarna parasiter, svamp, sår, trasiga fenor ska du ha i salt.
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av erikthurKorrekt. Man bör högst halvera salthalten per dygn och så inte riskera skador.
Inga problem att höja salthalten dock.
Öka salthalten - no problem...
Sänka den försiktigt däremot.
Det predikade redan JJ Scheel.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...
Dock så måste man vara väldigt försiktig med sänkningen, man gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den, framförallt om man har malar/corydoras.
Vår okunskap tidigare har tagit död malar för oss.
Koppade in dem i ett kar som hade 100uS mindre än säljarens under 3 timmar, malarna dog några timmar senare av osmotisk chock!
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av amazonfarmenman gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den,Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ravenom ja nån gång skulle behöva salta hade ja nog siktat på 20% varannan till var tredje dag tills jag bytt 7-8ggr.
När vi får hem nya fiskar så gör vi såhär:
Vi höjer vårt vatten till ca 50uS högre än fisken är van vid innan vi börja koppa in dem under många timmar (3-10).
Sedan låter vi det automatiska vattenbytet sköta sänkningen.
Har sedan vi lärde oss saltets (uS) påverkan på fiskarna har vi aldrig förlorat någon fisk i samband med inkoppning/saltbehandling
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av amazonfarmenAtt sänka salthalten är egentligen inget man kan göra på måfå, utan beroende på vilket uS man har i sitt vatten, utan man bör mäta detta.
Dock så måste man vara väldigt försiktig med sänkningen, man gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den, framförallt om man har malar/corydoras.
Och givetvis skall man inte salta Corydoras i onödan.
Köpt en TDS-mätare på e-bay men bara använt den 3 gånger...
Aldrig haft några problem med halveringsregeln faktiskt.
Killies is a lifetime passionKommentar
-
Ursprungligen postat av erikthurGivetvis måste man veta vilken salthalt man startar med.
Och givetvis skall man inte salta Corydoras i onödan.
Köpt en TDS-mätare på e-bay men bara använt den 3 gånger...
Aldrig haft några problem med halveringsregeln faktiskt.
I vilket fall som helst så är det en uSiemensmätare (ledtalet) vi och många andra använder.
Man kan självklart göra på olika sätt, men några väldigt dyra misstag har gjort att vi numera är otroligt försiktiga med alla våra fiskar vi har (malar/corydoras och Discus).
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av amazonfarmenVad en TDS mätare mäter vet jag inte men enheten är ppm på en TDS mätare.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ravenmäter även detta μSiemen 10 μS 10 to 1,990μS och mSiemen 0.1 mS 0.1 to 19.9mS
Nu hänger jag inte med nått alls
En TDS-mätare mäter i enheten ppm.
Såg dock att det finns andra varianter, men frågan är VAD de mäter.
//CalleSenast redigerad av amazonfarmen; 30 June 2006, 00:01.Kommentar
-
Ursprungligen postat av erikthurKorrekt. Man bör högst halvera salthalten per dygn och så inte riskera skador.
Inga problem att höja salthalten dock.
Öka salthalten - no problem...
Sänka den försiktigt däremot.
Det predikade redan JJ Scheel.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.Kommentar
-
Ursprungligen postat av kaj.pHmm Om man läser Penang diskus av Shaifullah Yeng så är det kotym att mata diskusen med salt en gång. per vecka.Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.
Saltbad är en helt annan sak än att stänka i lite salt då och då i akvariet.Kommentar
-
Ursprungligen postat av kaj.pHmm Om man läser Penang diskus av Shaifullah Yeng så är det kotym att mata diskusen med salt en gång. per vecka.Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.
Just Discus är ju en fisk som vi har förstått det tål stora och snabba uS förändringar, men att ha malar i samma kar och göra detta tar med stor sanolikhet död på dem.
När vi i början av vårt malintresse och fick "problem" som vi inte visste vad det var, så gjorde vi som det står på Extozonsaltet, vi gjorde en doppning av en mal i denna rekomenderade lösningen, med följden att malen tappade slemhuden på några minuter för att strax därefter dö.
Som jag har sagt innan så finns det olika lösningar på det mesta, men frågan är vilket som verkligen fungerar/är bra i längden.
Att medicinera med diverse preparat i tid och otid är inget vi vill göra, utan vi gör som många andra gör, vi höjer salthalten + tempen i karet till våra discus OCH det viktigaste ÖKA syresättningen t.ex genom en stor syresten som rörrunt på vattenytan.
Detta har gett mycket bra resultat.
Det salt vi använder är Axal Pro tabletter.
Jag säger inte på något sätt att detta är det enda som gäller, utan såhär gör vi efter att ha provat diverse mindre bra lösningar och det fungerar för oss.
Dock så har vi inte samma förutsättningar med vatten osv som andra har då vi har ett väldigt lågt uS i kranen (80uS)
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av amazonfarmenSka ha salt var väl att överdriva, men det är ett sätt att behandla på och skonsammare (enl vår mening).
//Calle
Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos försöker vattnet utjämna det förhållandet.
Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.http://www.kramforskoi.com/Kommentar
-
Ursprungligen postat av KramforsVarför inte SKA ha salt i vattnet när det finns risk för bakterieinfektion i sår.
Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.
Jag skrev aldrig att salt var fel, MEN att det även finns andra sätt att behandla detta på.
T.ex Sera Auqatan har haft positiv inverkan på våra fiskar som har fått en skada.
Tänk lite på hur du skriver, bara för att du har en uppfattning är det inte säkert att detta är det enda rätta.
//CalleKommentar
-
Jag har bara bra erfarenhet av salt. Har provat Ektozon, salt tabletter, malawisalt, medelhavs salt utan jod/klumpförebyggande medel och just nu använder jag nått salt som jag köpt (25kg) av min zoohandlare (räcker med 1dl/400l).
Jag har i mitt akvarium (450l) diskus, pansarmalar, black ghost, royals och nuggets och ingen är ledsen för att jag saltar. Tvärtom! Vattenbyte, salt och aquasafe har alltid piggat upp mina fiskar. Har det vart någon diskus som vart lite kinkig har jag saltat lite mer och de har blivit gladare och framförallt matglada. Har inte haft fiskdöd på säkerligen ett år. Innan jag började exprimentera med salt så hade jag lite smått komplicerade problem med akvariet, då lyssnade jag på "allvetare" och det blidde så gott som utrotning i akvariet.
Tycker att man skall känna efter lite själv. Prova sig fram. Vad fungerar bäst för mig?
Ingen zoohandlare åker RR för att de säljer Aquasafe och salt till mig..
//CamillaDe sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.Kommentar
Kommentar