KH värde för malawi?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

ej heller förklarar det hur mycket man minst måste hälla i för att ernå någon effekt överhuvudtaget.
    pH stiger olika mycket vid olika pH-nivåer i akvariet.
    Bara för att ta ett fiktivt exempel - har man ett pH på 6.5 så krävs det kanske 5 ml bikarbonat att höja pH 0.1
    Har du ett pH på 8.3 så krävs det kanske ett lastbilslass med bikarbonat för att höja pH 0.1

Så för att kunna ange en exakt dosering vid varje nivå så måste man veta pH och KH i akvariet och sedan låta ett datorprogram räkna ut det.
    Väl komplicerat och väl dyrt när det bara är att mäta pH i akvariet en stund efter att man lagt i bikarbonaten - lätt som en plätt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Att höja kh permanent utan att höja ph är en omöjlighet så länge ph är under 8,3. Kh är mängden karbonat och bikarbonat i vattnet och både karbonat och bikarbonat inehåller hydroxidjoner som buffrar ph och höjer ph när det ligger under 8,3.
      Omöjligt eller inte - det funkade lika förbaskat så
      Fast när jag tänker efter så var det inte permanent utan man var tvungen att tillsätta mer av preparatet vid varje vattenbyte. KH höjdes men inte pH men man var tvungen att kontinuerligt tillsätta dessa preparat.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...