KH värde för malawi?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

KH värde för malawi?

Planerar ett malawikar och funderar nu på det här med ph och kh värden.
    ph och kh värde kan man ju höjja med natriumbikarbonat.
    ph värdet går ju inte över 8,3 enligt vad jag har läst, så då behöver man med andra ord inte vara rädd för att pht blir för högt.
    Men hur är det med kh värdet?, det fortsätter väl att öka linjärt ju mer natriumbikarbonat man häller i?
    Vad är optimalt kh värde för malawi ciklider?, kan kh värdet bli för högt så att fiskarna mår dåligt?

har inhandlat seras ph dropptest idag och testat lite, ska inhandla kh test också snart och testa det med.

Om man filtrerar genom krossade snäckor höjjer väl det ph ch kh?, hur snabbt och hur mycket då ungefär?
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

KH ökar inte över 8.3grader med natriumbikarbonat. Angående optimalt värde för malawiciklider kan du säkert hitta i artbeskrivningarna på zoopets första sida.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Även om man inte "kan" överdosera bikarbonat så finns det ju ingen anledning att vräka i - lägg bara i så mycket att pH går upp strax över 8 och då finns det absolut ingen anledning att bekymra sig över KH.
      KH-värdet är inte så viktigt - förutsatt att det ligger över 4

Snäckskal och annan kalk löser bara upp sig till ett pH på ca. 7.6-7.7 i vatten - deras viktigaste funktion är att de buffrar vattnet så att inte pH faller.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• pimo
        • May 2006
        • 182

Ok tack för svaren.

Ska filtrera genom snäckkross då, plus natriumbikarbonat för att komma upp till ett värde runt ph 8.

Då kanske jag inte behöver köpa något kh test eller?

Kommentar

• mff
          • January 2006
          • 91

När jag hade Malawi hade jag ett bottensubstrat av väldigt finkornig sand, en och annan grotta och vallisineria; för att försäkra mig om tillräckligt kH-värde använde jag ett kH-extrakt.

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Ursprungligen postat av mff
            När jag hade Malawi hade jag ett bottensubstrat av väldigt finkornig sand, en och annan grotta och vallisineria; för att försäkra mig om tillräckligt kH-värde använde jag ett kH-extrakt.
            Kh-extrakt?? Varför inte säga bikarbonat för att inte förvirra folk.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Tropfrog
              Kh-extrakt?? Varför inte säga bikarbonat för att inte förvirra folk.
              MVH
              Magnus
              Det finns flera preparat i handeln som t.ex. enbart höjer KH och sådana som höjer både KH och GH. Antar att det är ett sådant som avses i detta fall.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• mff
                • January 2006
                • 91

Jag är väl lat; på de här olika flaskorna, avsedda för akvaristik, brukar det stå enkelt och tydligt hur man ska dosera för att ernå bra resultat. Går jag in på ICA eller Konsum o köper en påse bikarbonat står det inget där om hur man använder produkten i ett Malawi-kar, och inget ont sagt om tanterna på ICA eller Konsum, men jag tror inte att de generellt vet mycket om vattenvärdena i Malawisjön...här tänkte jag ha en sån där ironisk figur men jag vet inte hur man får till en sån...

Kommentar

• Daniel_N
                  • April 2006
                  • 573

Var får man tag på snäckkross då?

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8083

Ja, oavsett vad det står för märke på burken och oavsett om det är till för akvaristik eller inte så är det bikarbonater i burken. Generaliserade doceringar som bygger på en rekomendation som inte tar hänsyn till ditt vatten är alltid en osäkerhetsfaktor. Detta oavsett om rådet kommer från din icakassörska eller från etiketten på ett dyrare preparat från zoobutiken.

Men nu är det ju så väl ordnat i detta fallet att bikarbonat inte går att överdocera, vilket gör icakassörskans råd lika bra som zoobutikens. Men allmänt är jag av den åsikten att man måste ta reda på vad det är man häller i karet och hur det påverkar vattnet innan man häller i det. När man väl vet det så är valet att köpa bikarbonat på ica självklart.
                    MVH
                    Magnus
                    PS, det går lika bra att köpa bikarbonat på konsum eller annan välsorterad matbutik, DS
                    min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Men nu är det ju så väl ordnat i detta fallet att bikarbonat inte går att överdocera
                      Beror lite på vad man menar med "överdosera" - en pH som ligger en bit över 8 är t.ex. inte alltid så lämpligt till sydamerikanska ciklider.
                      Dock så gällde ju frågan malawi och då är jag benägen att hålla med dig - själv köper jag för övrigt också bikarbonat i livsmedelsaffären

Annars finns det faktiskt preparat som enbart höjer KH och inte GH eller pH i handeln. Använde själv sådant en gång i tiden.

Var får man tag på snäckkross då?
                      Hos Lantmännen eller vad de heter nu för tiden
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Hos Lantmännen eller vad de heter nu för tiden
                        Heter tydligen www.granngarden.se
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• mff
                          • January 2006
                          • 91

Jag antar att man rekommenderar att handla bikarbonat i matbutiker då det är billigare än medel avsedda för liknande effekt i zoo-handeln, det var det jag menade med att jag är lat i det avseendet att jag hellre köper en flaska i en zoo-butik än snurrar runt i mat-butiker och grubblar över hur mycket bikarbonat man ska hälla i karet. Att man kunde hälla i hur mycket bikarbonat som helst till Malawi-cikliderna utan att det på något sätt fick konsekvenser visste jag dock inte och ej heller förklarar det hur mycket man minst måste hälla i för att ernå någon effekt överhuvudtaget.

Kommentar

• Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8083

Annars finns det faktiskt preparat som enbart höjer KH och inte GH eller pH i handeln. Använde själv sådant en gång i tiden.
                            Bikarbonattillsats höjer inte gh. Att höja kh permanent utan att höja ph är en omöjlighet så länge ph är under 8,3. Kh är mängden karbonat och bikarbonat i vattnet och både karbonat och bikarbonat inehåller hydroxidjoner som buffrar ph och höjer ph när det ligger under 8,3.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

Kommentar

• Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8083

Ursprungligen postat av mff
                              Jag antar att man rekommenderar att handla bikarbonat i matbutiker då det är billigare än medel avsedda för liknande effekt i zoo-handeln, det var det jag menade med att jag är lat i det avseendet att jag hellre köper en flaska i en zoo-butik än snurrar runt i mat-butiker och grubblar över hur mycket bikarbonat man ska hälla i karet. Att man kunde hälla i hur mycket bikarbonat som helst till Malawi-cikliderna utan att det på något sätt fick konsekvenser visste jag dock inte och ej heller förklarar det hur mycket man minst måste hälla i för att ernå någon effekt överhuvudtaget.
                              Doceringsanvisningar för bikarbonat finns på flertalet ställen i detta forumet, sökfunktionen är bra. Jag skulle ta till mig de siffror som kramfors använder då han har belägg för det han skriver och har mycket erfarenhet av karbonatslukande filter.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...