En nitrobacter fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

    #16
    etanolen borde kunna fungera som kolkälla och i extrem syrefattiga miljöer som syrekälla för vissa typer av bakterier, fast troligen endast (av dom vi bryr oss om) av sånna som denitrifierar, dvs tar bort nitrat och gör kvävgas.

    fast jag tycker också det vore intressant att få veta om det kan tänkas ha någon slags påverkan i ett akvarium.
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av averater
      fast jag tycker också det vore intressant att få veta om det kan tänkas ha någon slags påverkan i ett akvarium.
      fiskarna får nog lite problem att simma rakt

      skämt osidå i höstas när det av misstag kom ner lite mäsk i karet så försvan allt vad nitrifiering hette och fick en sjuhelvetes nitritspik.
      tog 6 vattenbyten innan de kom ner på en acceptabel nivå, räkorna va hellre på javaormbunksbladen ovanför vattenytan än i vattnet.
      är benägen att tro att det va sockret som va problemet men även alkohol kan innehålla en del socker.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Jag tror att Ravens problem var jästsvamp och inte socker eller alkohol. Båda är relativt ofarliga i de halter man kan misstänka hamna i karet vid en sån olycka.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #19
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Nitrobacter och nitrosomas kan inte använda organiskt kol utan är helt och hållet utelämnade till oorganisk kol såsom bikarbonat. Har du läst hela tråden på svg?
          Jadå, jag har läst hela tråden på SVG. Därav frågeställningen, kan etanol fungera som kolkälla. Jag tyckte inte att det var ett definivt svar från Lasse. "Troligen" påverkar inte etanolen nitrificationen positivt, snarare tvärt om. Men de "vita" hinna de pratar om är jag välbekant med. Ytor i rektorer mina PET-reaktorer har alla blivit vita efter ett tag, vilket troligen beror på att jag inte varit nog med mina reningsflasan. Frågeställningen är då alltså: Varför bildas de vita hinnorna och har de med saken att göra egentligen?

          Om hinnorna är aktiva är de definitivt inte anaeroba längst ut.(Rektorn i mitt 90L var nog det ställe i karet som hade störst genomströmning av vatten, vatten som dessutom är syremättat 10-12h/dygn). När jag använde billig luftsten blev den täckt med vitt klegg på nolltid. Lägst in i klegget kan det mycket väl vara anaeroba förhållanden med etanolen påverkar även bildandet av nått annat? Varför? Jag säger inte att det är så att det går men jag vill gärna prova. Etanol är dessutom en "slutprodukt" vid nerbrytning, alltså "bajs" för heterotrofa bakterier. Etanol är organisk för att den har kol-väte bindningar vilket är en väldigt inklusiv definition. Kanske en för inklusiv sådan när det gäller vad autotrofa aeroba bakterier kan använda som kolkälla.

          Jag har iaf lagt till det på experiment listan
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Jag har sökt en hel del information om järnoxiderande bakterier beroende på att det ser ut som allt mitt järn fastnar i min keramik i ytterfiltret.

            I en biofilm med bakterier så blir det faktiskt en anearob kärna:
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #21
              Hmm. Jag var nog lite snurrig igår och förklarar mina tankegångar som en häst på jästa-äpplen diet.
              Har läst på bättre nu. Etanolen kan naturligtvis inte påverka nitrobacter och nitrosomonas på annat sätt att koncentrationen blir för hög och de dör. Inte relevant mao.

              Däremot kvarstår flera frågeställningar:
              1/ Vad är den vita hinnan på glasen i SW karet och den vita hinnan i reaktorn i FW karet?
              2/ Vad är det som gör att aeroba bakterier trivs i vatten med tillsatt etanol? Dvs vad är deras krav förövrigt?
              3/ Om detta kan överföras till FW, vad blir effekterna?

              Från beskrivningarna på SVG verkar det som att det kan vara tänkbart att den aeroba bakterie hinnan, om det nu verkligen är bakterier, binder NO3- i nånn organisk förening som sen kan skummas bort. Dvs det är inte frågan om denitrification alls. Jag tycker nog att experimentet tillsätta alkohol i sötvatten under cycling fortfarande kan ses som relevant och intressant. Nått händer ju även där. Saltvatten innehåller ju mindre syre och saltkaren är aldrig syremättade på det sätt som CO2 berikade sötvattenskar är.

              Skulle det var så att den enda effekten av etanolen är denitrification så är det ju inte så att KNO3 är dyrt direkt.
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              Arbetssätt...