En nitrobacter fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    En nitrobacter fundering

    Jag har där jag bor nu startat upp totalt 6 kar, från 10L till 160L. Av dessa kar har 2 utvecklat nitrit-problem men ammoniumspikarna inte så stora. När jag läste en tråd om denitreringsbakterier på SVG skrev en om att nitrosomonas, bakterien som konverterar ammonium till nitrit, och nitrobacter, nitrit till nitrat, använder carbonater som primär kolkälla. När jag då tänker efter på mina två problemkar kom jag på att de har en gemensam nämnare, jag har inte tänkt köra CO2 i dem och har därför inte haft i någon bikarbonat eller calciumkarbonat för att få ett högre KH eller GH. Dessutom hade dessa båda kar instabilt pH på vecko basis. Jag gjode ett delvattenbyte på 25-75% beroende på nitrit ni. Några timmar efter brukade pH ligga på 6.8-7.2. En vecka senare var de ofta nere på 6.0-6.5, i ett fall tom 5.8. Jag tänkte ju tyvärr aldrig på att mäta KH i dessa kar. Det ska noteras att mitt kranvatten har KH 0.2, dvs extremt lite karbonater.

    Min fundering är alltså: Kan det vara så att mina nitrit problem kommit av att nitrobacterna inte haft tillräcklig tillgång av kol?

    Bara de kar med ommodifierad KH 0.2 har haft nitritproblem. Dessutom har karen har drivit neråt sakta i pH efter vattenbyten stabiliserats, detta kan bero på att bakterierna konsumerat CO3 och därför sänkt KH ytterligare.
    Vad tror ni?

    edit: Enligt mitt vattenverks senaste analys är HCO3- numera på 0mg/L
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    #2
    Det här inlägget var det som fick mig att fundera: http://www.saltvattensguiden.se/foru...7&postcount=11
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Nitrosomonas Nitrobacter förbrukar karbonater, det är delvis därför pH sjunker vid lågt KH, särskilt märkbart blir det i ett överbefolkat vatten med stort filter där baktererna jobbar för "högtryck".
      I en av mina väldigt överbefolkade innedammar på 1500 liter och filtervolym på 150 l märks det väl fast jag har 50 kg kalksten i vattnet och kalkkross i filterna.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Oj vilken bra tråd där på saltvattensguiden. Coolt att saltvattensnissarna verkar uppleva samma "revolution" som växtnissarna ang vikten av kväve och fosfor för ett välväxande system.

        Det är även coolt att du verkar ha bekräftat att låga karbonathalter innebär dålig nitrifikation.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Vad kul när känslan är rätt.

          Det jag funderar på nu är hur jag ska lägga fram det för nybörjarna som jag ska hålla en kurs för om ett par veckor. Flera skumma berättelser från lokala akvarieaffären verkar oxå hamna i ny dager. Kar som är i det närmaste ostartbraa och mer eller mindre kräver en dutt nitrivec i veckan för att inte krascha.

          defdac: Har du läst senaste Reefkeeping Magazine? Det handlar om marina växtakvarier och sjögräs. Har blivit flera intressanta trådar på Reef Central på grund av detta, bla om CO2 injektion i sjögräs/macroalg akvarier. Massa om vilket näringsämne som reglerar vilken tillväxt osv.
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Nej den har jag inte läst, men Tom Barr brukade ofta snurra in på just macroalgsakvarier som han doserade med mikro, KNO3 och KH2PO4.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det är lite kul att Östersjödebatten kom upp i tråden du tipsade om, och att folk fortfarande tror att man kan fosfatbegränsa alger 8)

              Redfield-ration per se fungerar inte som dom tror i tråden dock (att man måste upprätthålla någon slags balans mellan PO4 och NO3). Det gäller bara att inte halka ner på för låga nivåer av något av dessa ämnen, specifikt NO3 vad gäller Cyanon. (Det blir iofs ungefär som att upprätthålla en ratio eftersom man måste dosera mer NO3 eftersom det går åt i större mängd, men det funkar t ex inte att sänka fosfatnivån om nitratnivån redan är låg. Cyanon kommer ändå trivas även när man når Redfield-ration med starkt begränsande kvävenivåer).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                defdac du som kan växter och allt dribbel med att få dem att växa, hur kan man ha en damm med massor av växter som växer utan utan en mängd tillsatser.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  defdac du som kan växter och allt dribbel med att få dem att växa, hur kan man ha en damm med massor av växter som växer utan utan en mängd tillsatser.
                  Jag är ju inte defdac, men jag kan ju vädra några tankar.

                  Om jag förstår din fråga rätt så undrar du varför det finns dammar som fungerar trots att man inte tillsätter någon gödning. Det är helt enkelt för att det finns tillräckligt med gödning i dem redan. Detsamma som gäller för många sällskapsburkar.

                  Jag vet en kille som hade en damm med 4 guldfiskar i. Den fungerade utmärkt utan att han någonsin matade dem. De hittade tillräckligt med mat i dammen iallafall. Men om han skulle stoppa i ytterligare 10 koi, tror du att maten fortfarande hade räckt?

                  Detsamma gäller faktiskt för växter. Ju fler växter du har desto mer näring går åt. Dessutom kan man öka deras ämnesomsättning avsevärt genom mer ljus och co2 tillsats. När vi snackar gödning och högljusburkar är det självklart att man behöver göda massor för att växterna inte skall svälta.

                  Så givetvis kommer den näring som tillförs dammen så småningom att gynna växterna och så länge man inte har för mycket växter/ljus i förhållande till genererad näring så brukar det gå bra. Sen gäller det ju att ju större ekosystem desto större schans att det "sköter sig självt"

                  Vad det gäller nitrificering så avstannar den totalt vid ph under 6. Då kommer bara amonium att accumuleras. Amonium är inte farligt för fiskarna, men det gynnar alger. Därför kör svartvattenexperterna med extremt snabbväxande växter och fet belysning. Om det har med tillgången på karbonater att göra eller något annat vet jag inte.

                  Vad kul att ni följer Lasses härjningar på saltvattensguiden, han är en person som jag är väldigt glad att träffa varje dag. Det finns mycket att lära av gubben, dessutom är han ganska så kul.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Ja, den tråden var intressant. Både begränsnings diskutionen och grundkursen i bakterier. Väldigt erfarna debattörer som med hög info/ord förhållande

                    Kom på en sak till, DIY CO2 släpper ut en del etanol i vattnen, inte mycket men ändå en del. Det enda karet jag kört DIY CO2 från början i visade aldrig någon NO2- eller NH3 spik överhuvudtaget. Jag undrar om vodka kan användas för att starta kar lättare, läs ersätta nitrivec m.fl. som filterstartare!

                    Själv kan jag inte hålla mig iaf, efter att ha läst artikeln om sjögräs(saltvatten då) i RK så blir det ett 150L macroalg/sjögräs kar efter jag flyttat i sommar. Mycket intressant att blanda olika "växter" på det sättet. Frugan som inte gillar "stenhögs" fasen som revkar måste genomgå blev lättare att övertala rörande salt dessutom

                    Kramfors: low-tech damm? Mata som en dåre om växterna mår dåligt..
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av morphriz

                      Kom på en sak till, DIY CO2 släpper ut en del etanol i vattnen, inte mycket men ändå en del. Det enda karet jag kört DIY CO2 från början i visade aldrig någon NO2- eller NH3 spik överhuvudtaget. Jag undrar om vodka kan användas för att starta kar lättare, läs ersätta nitrivec m.fl. som filterstartare!
                      Det tror jag inte är möjligt. Det är ju inte alkoholen i sig som motverkar kvävet utan de anaeroba bakterierna. De bakterierna behöver en syrefri miljö, som troligtvis tar längre tid än inkörningen för att uppstå. Sen behövs det ju också att bakterierna växer till sig. När du väl har skapat en fin denitrifierande miljö så har inkörningen varit över för länge sedan.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Ok, det var inte så jag menade. Jag var inne på teorin att etanol är en bra kolkälla för nitrobacter och nitrosomonas. Etanol tillsats skulle då ge bättre förutsättningar för uppstarten av bakteriefloran i filter. Naturligtvis är detta på rent experimentell nivå(börja inte hälla hemköret i sötvattenskaret gott folk)...

                        I tråden på SVG framlades bla teorin att de anaeroba bakterierna växer bakom en hinna av aeroba bakterier, dvs att även de aeroba gillar sprit och kan använda det som kolkälla.
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag är alldeles för dålig på dammar, men ljusmängden kan ju bli ohyggligt stor på sommaren om dammen ligger öppet och isåfall kommer det gå åt näring i rasande takt och långt mer än vad man får från några firrar - speciellt om man följer råden med att inte överbefolka och inte mata för mycket.

                          I low-tech-akvarier där man bara förlitar sig på fiskar och deras matning så måste man övermata ganska rejält för att det ska räcka, speciellt om dessa akvarier får mycket ljus både från artificiellt ljus och solljus.

                          Nu har man ju inte närmelsevis lika stor växtmängd i dammar, men jag såg ett fiffigt växtfilter du länkade till Kramfors. En liten separat del med snabbväxare där man cirkulerade dammvattnet. En sådan gissar jag kan göra processen kort med de mesta näringsämnen snabbt några vackra sommardagar - i detta fall skulle det bli problem med t ex Cyanobakterier.

                          Har man problem med trådalger bör man se över om man har en massa näckroslera, grönvatten dålig filtrering (ammonium) och sorgsna växter.

                          Så beroende på vilka alger man brukar få besök av och hur växternas ser ut tror jag nog man skulle kunna göra insatser som tippar över eventuell algodling med sorgsna växter till en välväxande damm.

                          Koltillgången är väl dock det man som vanligt bör se över, och om man har inte har någon speciell botten annat än grus så borde det vara främst bikarbonat och då kan det nog bli lite vingligt - speciellt med tanke på att ljusmängden varierar så mycket från dag till dag.

                          Intressanta problem =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ursprungligen postat av morphriz
                            Ok, det var inte så jag menade. Jag var inne på teorin att etanol är en bra kolkälla för nitrobacter och nitrosomonas. Etanol tillsats skulle då ge bättre förutsättningar för uppstarten av bakteriefloran i filter. Naturligtvis är detta på rent experimentell nivå(börja inte hälla hemköret i sötvattenskaret gott folk)...

                            I tråden på SVG framlades bla teorin att de anaeroba bakterierna växer bakom en hinna av aeroba bakterier, dvs att även de aeroba gillar sprit och kan använda det som kolkälla.
                            Nitrobacter och nitrosomas kan inte använda organiskt kol utan är helt och hållet utelämnade till oorganisk kol såsom bikarbonat. Har du läst hela tråden på svg?
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ja precis. Vanligt grus ger mindre CO2 än en Walstabotten eftersom man inte har någon mineralisering i vanligt grus (bara nitrifikation) jämfört med en jordbotten som även innehåller mineraliseringsbakterier som bryter ner organiskt material.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...