Tempen vägrar sjunka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kvist86
    • January 2006
    • 69

    #16
    ja hade samma problem innan. 720l kar me heltäkande ramp me 4 lysrör, de gick me upp till närmare 30 grader, o man tycker ytterfiltert borde kyla ner ganska mkt när det går igenom där.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      Ursprungligen postat av ciklidrune
      viktigt är dock att man ställer in värmaren så att det är samma temp på natten. är det jämn temp så brukar de flesta klara denna temp. Har provat o öppna locket på rampen men det gör ingen skilnad.
      är inte sådär jätteviktigt.
      en skillnad på 2-3 grader mellan dag och natt klarar dom flesta fiskar om inte alla utan problem.
      kan ju skilja rätt mycket där fiskarna lever också
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Nusse
        • March 2006
        • 68

        #18
        Raven: Typvärden för vattnet ur kranen. Hur det sen förändrar sig i karet får jag följa noga; 3 dygn efter upptappning och nåt dygn efter fiskintrot håller det sig på pH 8.5, KH 8.5 och nitrit < 0.3 mg/l (?). Och efter nåt dygn med öppna luckor och sedan grumligheten har lagt sig ligger tempen på 26-27 grader, utan värmarhjälp och med stängda luckor.

        Nu har jag överbefolkat 450 l-karet från början, nåt jag kanske får ångra. 8 st unga "Golden" (4 cm långa) och 2 st unga "Blå delfinciklid" (8-10 cm) som matas var tredje dag i ett par tre veckor. Jag tror på sparsam matning och Nitrivec i början...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          har du ammoniak test ?

          med det höga ph över en del av ammoniumet till ammoniak som är mycket giftigt.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Nusse
            • March 2006
            • 68

            #20
            Ursprungligen postat av Raven
            har du ammoniak test ?

            med det höga ph över en del av ammoniumet till ammoniak som är mycket giftigt.
            För mig enkla amatörkemist: Är ett nitrittest missvisande vid pH 8-8.5 därför att nitriten omvandlas direkt? Eller hinner man få en förvarning?

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              kan inte minnas att ja läst att nitrittest visar fel vid höga ph.

              att mäta nitrit visar inget om ammonium/ammoniak.
              dom 2 är et som blir nitrit efter en tur i filtret.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Nusse
                • March 2006
                • 68

                #22
                Jag skulle följt din "faktatråd om akvarievatten" först. Ammoniak/ammonium ger möjligen en förvarning om nitrit, inte tvärtom som jag jiddrade om.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  lugnt, lätt å blanda ihop alla dom där grejerna.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Ammoniak är giftigare än nitrit.
                    Vid pH 8,5 och ett ammoniumvärde på 5,0 mg/l är ammoniak akut giftig.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Nusse
                      • March 2006
                      • 68

                      #25
                      Så "Kramfors" och "Raven" - ni säger alltså: "Nusse - spring och köp ett ammoniak- eller ammoniumtest, för du som har ett nystartat kar bör hålla dj-gt bra koll på dessa nivåer. Du kan bli invaggad i falsk säkerhet av nitrittestet."

                      Eller?

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nusse
                        Så "Kramfors" och "Raven" - ni säger alltså: "Nusse - spring och köp ett ammoniak- eller ammoniumtest, för du som har ett nystartat kar bör hålla dj-gt bra koll på dessa nivåer. Du kan bli invaggad i falsk säkerhet av nitrittestet."

                        Eller?
                        Nej inte riktigt. Ammonium/ammoniak uppstår först. Sen kommer nitriten.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #27
                          Här ser du på ett ungefär hur förloppet är för "nedbrytningsbakterierna" http://koi.no/helse/syklusen.gif
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Nusse
                            • March 2006
                            • 68

                            #28
                            Kramfors: Den bilden var riktigt bra och visar precis min farhåga. Jag kan testa efter nitritspikar men ammoniakspiken kommer flera dagar innan jag ser ens nån förändring av nitritvärdena i mitt nystartade kar.

                            Nu vet jag inte om ammonium/ammoniak-förhållandet påverkas drastiskt från pH 8 till pH 8.5. Jag vill ha ganska högt pH och får ta att vattnet blir mer ammoniakkänsligt. Jag ska kanske hitta ett annat sätt att höja KH på än med bikarbonat. Jag har krossade snäckskal men har inte lagt dem i filtret (än) eftersom skalen mjölkade ner nåt hemskt.

                            Nitrivec ska ge en kickstart med bakterier för hela nedbrytningscykeln, så jag hoppas att både ammoniak- och nitrittopparna kapas en del.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Nusse
                              Nu vet jag inte om ammonium/ammoniak-förhållandet påverkas drastiskt från pH 8 till pH 8.5. Jag vill ha ganska högt pH och får ta att vattnet blir mer ammoniakkänsligt. Jag ska kanske hitta ett annat sätt att höja KH på än med bikarbonat. Jag har krossade snäckskal men har inte lagt dem i filtret (än) eftersom skalen mjölkade ner nåt hemskt.
                              Vad du använder för att höja KH spelar nog ingen roll för ammonium/ammoniak-förhållandet.

                              [QUOTE=NusseNitrivec ska ge en kickstart med bakterier för hela nedbrytningscykeln, så jag hoppas att både ammoniak- och nitrittopparna kapas en del.[/QUOTE]

                              Ja, bakteriekultur hjälper, men det gäller fortfarande att börja med få fiskar och mata sparsamt under de första veckorna.

                              Skulle du få en ammoniak-eller nitritspik måste du får bort gifterna på något sätt. Stora upprepade vattenbyten är det vanligaste.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • Nusse
                                • March 2006
                                • 68

                                #30
                                Ursprungligen postat av batski
                                Vad du använder för att höja KH spelar nog ingen roll för ammonium/ammoniak-förhållandet.
                                Vad jag menar är att bikarbonat också höjer pH till ~8.5. Jag vet inte om snäckskal höjer KH med ett bibehållet pH på 8. Om jag höjer KH och samtidigt höjer pH påverkas ammonium/ammoniak-förhållandet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...