Tempen vägrar sjunka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    Tempen vägrar sjunka

    Hej,
    startade för 2 dygn sen mitt 450-liters. Efter att ha sköljt sanden ordentligt (auo min rygg) och fyllt på med c:a 25 gradigt vatten så lekte jag lite "den lille kemisten"; blandade i Nitrivec och Aquatan samt lite bikarbonat.

    Nu är dels vattnet riktigt mjölkigt (OK karet är nystartat så jag får lugna mig) men tempen har dragit iväg upp till 30 grader och vägrar gå ner. Jag har inte ens anslutit doppvärmarna än.

    Är det nån vanlig kemisk reaktion? Endast lysrören klarar väl knappast av att höja och hålla tempen? Rummet där karet står håller säg 20 grader.

    Mvh Magnus.
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Ursprungligen postat av Nusse
    Hej,
    startade för 2 dygn sen mitt 450-liters. Efter att ha sköljt sanden ordentligt (auo min rygg) och fyllt på med c:a 25 gradigt vatten så lekte jag lite "den lille kemisten"; blandade i Nitrivec och Aquatan samt lite bikarbonat.

    Nu är dels vattnet riktigt mjölkigt (OK karet är nystartat så jag får lugna mig) men tempen har dragit iväg upp till 30 grader och vägrar gå ner. Jag har inte ens anslutit doppvärmarna än.

    Är det nån vanlig kemisk reaktion? Endast lysrören klarar väl knappast av att höja och hålla tempen? Rummet där karet står håller säg 20 grader.

    Mvh Magnus.
    Första jag tänker på är.. vad mäter du med?
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Nusse
      • March 2006
      • 68

      #3
      Bra fråga...
      Jag har en klisterremsa på sidan av karet, och har petat i den digitala stektermometern och en vanlig digital inne/utetermometer. Alla står stabilt på 30 grader.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Märkligt att det har blivit så varmt. Kan inte tänka mig att det skulle bero på en kemisk reaktion.

        Men får jag fråga varför du har tillsatt Nitrivec och dessutom blandat de 3?

        Nitrivec är bakteriekultur och man ska inte börja tillsätta den förrän 24 timmar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in. I ett akvarium utan någon ammoniumkälla dör bakterierna bara, så det är bortkastade pengar. Dessutom ska man vad jag förstått vänta ett par timmar efter det att man tillsatt vattenberedningsmedel (Aqutan) innan man kan tillsätta bakteriekultur.

        Vad ska du ha för fiskar?

        Men tillbaka till temperaturen. Har du redan planterat några växter? Om inte så kan du låta belysningen vara släckt i några dagar och se om tempen sjunker. I så fall beror det på lysrören.
        Senast redigerad av batski; 14 April 2006, 17:12.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • desiredillusion
          • February 2006
          • 512

          #5
          Kan være lysrørene. Jeg hadde samme problem i 72 literen min, temperaturen krøp alltid opp mot 28-29-30 grader, selv om varmekolben sto på 25-26 grader. Og romstemperaturen her er 18-19 grader. Følg med og se om varmen stiger når lyset er på. Jeg trodde heller ikke det kunne være lysrørene (husker ikke hvor sterke de er), men etter elimineringsmetoden fant jeg ut det måtte være det...
          Håper du finner ut!
          I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Teoretiskt sett skulle du väl kunna ha nån slags jäsningsprocess på gång i akvariet, men det känns extremt osannolikt.

            Om inte lysrampen är glödhet håller jag med om att den känns som en osannolik värmekälla för att på egen hand hålla akvariet vid 30 grader MEN... har du möjligen en väldigt stor pump? Pumpar, särskilt innerfilter, kan värma rätt hyfsat, och tillsammans med kraftig belysning och tättslutande täckglas kan man kanske ta sig upp till 30 grader.

            Mitt tips: Lätta lite på täckglaset (lägg suddgummin eller nåt så det blir en glipa på en centimeter eller så) skall du se att temperaturen dalar.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Alex.Fia
              • March 2006
              • 68

              #7
              tillsätt inte flera medel samtidigt.. enl nitrivec & aquatan´s etiketter så bör man vänta 2 tim innan något annat medel eller medicin hälls i karet.
              45L Sällskaps

              375L Malawi

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av desiredillusion
                Og romstemperaturen her er 18-19 grader.
                Fryser du inte?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Nusse
                  • March 2006
                  • 68

                  #9
                  Jag startade med Aquatan första kvällen, sedan bikarbonat, nu för inte så länge sen Nitrivec (ska i med några fiskar redan i morgon c:a 24 timmar efter). Växter är redan i. pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg), efter 50 gr bikarbonat var båda 8.5. Så förutom tempen så är vattnet OK för de kommande Malawicikliderna. Typ 6 st "golden" får simma runt de första veckorna.

                  Det är ett Juwel Vision 450, med en gedigen uppsättning lysrör (4 st), Juwels 1000 l/h-pump samt en kompletterande AquaClear 50 (1000 l/h). Ingen av pumparna känns varma.

                  Nå, tack för svar. Jag har öppnat alla lock och får se om det händer nåt under natten.

                  Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nusse
                    Jag startade med Aquatan första kvällen, sedan bikarbonat, nu för inte så länge sen Nitrivec (ska i med några fiskar redan i morgon c:a 24 timmar efter). Växter är redan i. pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg), efter 50 gr bikarbonat var båda 8.5. Så förutom tempen så är vattnet OK för de kommande Malawicikliderna. Typ 6 st "golden" får simma runt de första veckorna.
                    Ok, då förstår jag. Fast jag tycker 6 stycken låter lite väl många att börja med. Men det kanske funkar bra i 450 liter.

                    Ursprungligen postat av Nusse
                    Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #11
                      Azur:

                      "Om inte lysrampen är glödhet håller jag med om att den känns som en osannolik värmekälla för att på egen hand hålla akvariet vid 30 grader MEN..."


                      Det er faktisk lysrørene som holder varmen ved like i tanken min, selv om ikke hele rampen er glovarm... Men det kan jo også trolig være endel på grunn av at tanken bare er på 72 liter
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        Batski:

                        Ursprungligen postat av batski
                        Fryser du inte?

                        Nei, har det faktisk ganske så koselig her under fuskepelsteppet i godsofaen, med pusekattene på fanget, og samboen vedsiden av
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av desiredillusion
                          Nei, har det faktisk ganske så koselig her under fuskepelsteppet i godsofaen, med pusekattene på fanget, og samboen vedsiden av
                          Det låter mysigt
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Fryser du inte?
                            en del av oss nordbor har inte ont av lite kyla

                            Ursprungligen postat av Nusse
                            pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg),
                            håller inte riktigt med där.
                            vattnet ska ligga runt 7.7-8.8 ur kran men låter du vattnet stå en stund sjunker ph't betydligt, gjort det en gång själv och fick då ph 7.4

                            Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme
                            aldrig hört talas om lagen om all jäkelskap
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • ciklidrune
                              • February 2006
                              • 14

                              #15
                              det är troligtvis lysrören har samma problem med mitt juvel 400 som jag har 4 lysrör i är 28 - 29 grader när de är på men under natten sjunker tempen. fiskarna klarar denna temp,jag har scalarer och dvärgciklider. viktigt är dock att man ställer in värmaren så att det är samma temp på natten. är det jämn temp så brukar de flesta klara denna temp. Har provat o öppna locket på rampen men det gör ingen skilnad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...