Hårdhet - förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av Danei
    Snarare är det så att man inte har antagit något alls.MAn har bara mätt hur många vätejoner som kan neutaliseras. Det är altså mmolvätejoner/liter som enheten är.
    Ja, det skulle man önska. Alkalinitet mäts i vikt kalciumkarbonat-ekvivalenter per liter vatten. Att mäta i mmolvätejoner/liter hade varit det rationella, eftersom alkalinitets mäts genom titrering, men det är inte alkalinitets enhet, utan uttrycks i fantasienheten mg/L kalciumkarbonat.
    Hur praktisk skulle det vara? En logaritmins skala är utmärkt för att mäta surhet.
    Alldeles utmärkt praktiskt tack, såvitt jag kan se, och som ditt exempel också visar.
    Vid pH 1 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-1 mol/l alt. 0,1 M.
    Vid pH 7 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-7 mol/l alt. 0,1 μM (mikromolar).
    Vid pH 14 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-14 mol/l alt. 0,01 pM (pikomolar).

    Vilken skala är mest praktisk att använda? Bara enheterna bygger på SI-enheter så är jag nöjd.
    Den absoluta koncentrationen är mest praktisk att använda, eftersom den kan stoppas in i beräkningar utan att omvandlas, plus att som alla linjära skalor är den lätt att tolka. Logaritmiska skalor är svårtolkade, och folk tenderar att anta att, t.ex, skillnaden mellan pH 4 och 5 är lika stor som mellan pH 7 och 8. Eller att en jordbävning med styrka 4 på Richterskalan är hälften så stark som en jordbävning med styrka 8.
    Jag skulle tippa att vattens surhet uttrycks i en logaritmisk skala eftersom om man plottar loggen på en syra-bas titrering får man raka linjer, vilket gör det enklare att lösa problem grafiskt.
    Senast redigerad av Azur; 17 March 2006, 12:19.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Jag har haft det när jag använt Waterlife's pH 6.5 buffer. Problemet var att produkten var fosfatbaserad. Det är därför jag har bestämt mig för att gå över till Amtra Trop som inte innehåller fosfat:

      "- Lowers pH value to 6.5

      - Stabilises the carbonate hardness at levels of at least
      3° dKH - thereby preventing a dangerous pH drop"
      OK, det är en buffert alltså. Det är lite missvisande att de talar om dKH, eftersom bufferten säkert inte är karbonatbaserad, dvs bidraget den ger till alkalinitet har ingenting med bikarbonat att göra, å andra sidan är ju det intressanta att alkaliniteten är tillräckligt hög så inte pH rasar, och det påstår den sig klara.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        OK, det är en buffert alltså. Det är lite missvisande att de talar om dKH
        Ja det är en buffert, men det är inte dKH som står på doseringsintruktionerna, utan dGH...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Ja det är en buffert, men det är inte dKH som står på doseringsintruktionerna, utan dGH...
          Ja, det var det som förvånade mig. dGH är ett mått på hur mycket tvåvärda metalljoner som finns i vattnet (normalt sett mestadels kalcium- och magnesium-joner) omräknat till kalciumkarbonat. Det är ett gammalt mått som inte har någon direkt bäring på ett vattens buffertförmåga.

          Det är tänkbart bufferten på nåt vis är känslig för inblandning från kalcium eller magnesiumjoner, men jag undrar ifall de inte egentligen menar alkaliniteten = KH.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Danei
            • September 2004
            • 555

            #20
            Azur:
            "Alkalinitet i mmol/l min: 0.89, median: 1.0, max: 1.1

            Men vad betyder mmol/l? "

            ingen mg/L så långt ögat når...

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              Dricksvatten hos brukare kvartal 1-3/2005 (pdf)

              kanske kan va till hjälp för att räkna ut gh
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Danei
                Azur:
                "Alkalinitet i mmol/l min: 0.89, median: 1.0, max: 1.1

                Men vad betyder mmol/l? "

                ingen mg/L så långt ögat når...
                Frågan är då hur mycket jag sk dosera? Antar att jag får tillsätta lite i en 10 liters hink och testa pH:t tills jag når önskat värde. Men hur länge ska man vänta innan man kan mäta? Eller sjunker pH.t omedelbart?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  #23
                  Förlåt att jag skrämmer liv i en gammal tråd men jag vill bara att vi slår fast en gång för alla att KH (Karbonat Hårdhet) inte har något att göra med GH (Total hårdhet) som inte har något att göra med pH.

                  Nå! Några invändningar?
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...