Hårdhet - förvirrad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Hårdhet - förvirrad

    Jag har några frågor om vattenhårdhet.

    Har precis kollat vattenparameterna på VA-verkets hemsida för mitt område och har inte blivit mycket klokare av det.

    Det står att hårdheten total beräknad ligger på min: 9.4, median: 26, max: 35 mg/l

    Jag har även ringt upp dem men ingen där visste vad KH var för nånting. Utan hon sa bara att för att konvertera totalhårdheten till tyska hårdhetsgrader (DH?) multiplicerar man den med 0.14.

    Men hur får jag fram KH-värdet?

    Jag undrar även om deras information är till så stor hjälp för mig, med tanke på att totalhårdheten har varierat så mycket som mellan 9.4 och 35 mg/l. Kanske bäst att skaffa sig ett KH-test iaf.

    Brukar KH sjunka mellan VA-verkets anläggningar och konsumenternas kranar?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det du skall fråga efter är vattnets alkalinitet i mg/l för att kunna räkna fram KH.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Det du skall fråga efter är vattnets alkalinitet i mg/l för att kunna räkna fram KH.
      Alkalinitet i mmol/l min: 0.89, median: 1.0, max: 1.1

      Men vad betyder mmol/l?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        KH är i akvaristiska sammanhang detsamma som det som egentligen kallas alkalinitet.

        Alkaliniteten är vattnets kapacitet att neutralisera syra, och mäts i milliekvivalenter per liter. Dvs man har räknat om alla syra-neutraliserande ämnen till bikarbonat (de är "ekvivalenta" till bikarbonat), dvs du har en alkalinitet på cirka 1 meq/L. Ditt labb har antagit att det inte finns några andra buffrande ämnen i vattnet än bikarbonat, så istället för milliekvivalenter har du har fått alkaliniteten angivet direkt i koncentration av bikarbonat i vattnet: cirka 1 millimolar (= 1 millimol per liter).

        Omräkningsfaktorn mellan meq/L och den gamla nonsensenheten dKH är 2.8, dvs ditt vatten har dKH 2.8.

        Omräkningstabell: http://ozreef.org/content/view/5/2/
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack så mycket för förklaringen! Men hur mycket blir det i KH? Eller är dKH samma som KH?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Nu har jag ringt upp VA-verket igen och har iaf fått reda på att alkaliniteten är kanppt 60 mg/l.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Om du tittar på konverteringstabellen så ser du att du ligger strax under 3 i KH (ppm = mg/L)

              Ja, dKH är normalt sett samma som KH, men alla de gamla måtten är förvirrade. Det finns t.ex. fKH också, som man säkert fortfarande kan snubbla över i fransk akvarieliteratur.


              (EDIT: personligen anser jag iofs att de nya måtten är förvirrade också, men det tycker jag om många vattenkemiparametrar. T.ex. borde den som tyckte det var en bra idé att mäta vattnets surhet som en enhetslös enhet baserad på den _negativa logaritmen_ av koncentrationen av vätejoner, istället för direkt i koncentrationen av vätejoner, ha fått en fet smäll. But I digress.)
              Senast redigerad av Azur; 16 March 2006, 12:11.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Ja, dKH är normalt sett samma som KH
                Tack! Då vet jag det och känner mig mycket mindre förvirrad nu
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Batski, du får troligen vattnet från samma ställe som jag och då varierar det mellan 2.7-3.3kh
                  Senast redigerad av Raven; 17 March 2006, 01:31.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    Batski, du får troligen vattnet från samma ställe som jag och då varierar det mellan 2.7-3.3kh
                    Tack! Jag får vatten från Alelyckan. Jag trodde att det var KH-värdet jag skulle utgå ifrån när jag doserar Amtra Trop, men nu har det visat sig att det är dGH, så nu är vi där igen. Vad har mitt vatten för dGH???
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      dGH? Vad är amtra trop för något?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        dGH?
                        Det skulle jag gärna velat veta. Så här står det på förpackningen:

                        "För att få bort all hårdhet: 10 ml (vid 15 dGH) till 25 ml (vid 30-35 dGH) per 10 liter vatten använd en motsvarande mindre dos för en måttlig reduktion i hårdhet (t ex 20 ml/100 l vid 20 dGH). Mät den totala hårdheten innan användning."

                        Det enda jag vill är att få ett stabilt pH-värde på 6.5....

                        Ursprungligen postat av Azur
                        Vad är amtra trop för något?
                        Från Amtras hemsida:

                        "- Creates stabilised, tropically soft fresh water over a long period

                        - Reduces total hardness

                        - Lowers pH value to 6.5

                        - Stabilises the carbonate hardness at levels of at least
                        3° dKH - thereby preventing a dangerous pH drop

                        - Creates conditions in which tropical softwater fishes can thrive"
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Stabilt vatten med ph 6,5....Mycket svårt. Jag tror inte att du kan hitta en bra produkt som löser det.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Danei
                            • September 2004
                            • 555

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Alkaliniteten är vattnets kapacitet att neutralisera syra, och mäts i milliekvivalenter per liter. Dvs man har räknat om alla syra-neutraliserande ämnen till bikarbonat (de är "ekvivalenta" till bikarbonat), dvs du har en alkalinitet på cirka 1 meq/L. Ditt labb har antagit att det inte finns några andra buffrande ämnen i vattnet än bikarbonat, så istället för milliekvivalenter har du har fått alkaliniteten angivet direkt i koncentration av bikarbonat i vattnet: cirka 1 millimolar (= 1 millimol per liter).
                            Snarare är det så att man inte har antagit något alls.MAn har bara mätt hur många vätejoner som kan neutaliseras. Det är altså mmolvätejoner/liter som enheten är.
                            En mol är det antalet kol12 atomet det går på 12g

                            Ursprungligen postat av Azur
                            (EDIT: personligen anser jag iofs att de nya måtten är förvirrade också, men det tycker jag om många vattenkemiparametrar. T.ex. borde den som tyckte det var en bra idé att mäta vattnets surhet som en enhetslös enhet baserad på den _negativa logaritmen_ av koncentrationen av vätejoner, istället för direkt i koncentrationen av vätejoner, ha fått en fet smäll. But I digress.)
                            Hur praktisk skulle det vara? En logaritmins skala är utmärkt för att mäta surhet.

                            Vid pH 1 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-1 mol/l alt. 0,1 M.
                            Vid pH 7 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-7 mol/l alt. 0,1 μM (mikromolar).
                            Vid pH 14 är vätejonskoncentrationen [H+] 1·10^-14 mol/l alt. 0,01 pM (pikomolar).

                            Vilken skala är mest praktisk att använda? Bara enheterna bygger på SI-enheter så är jag nöjd.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tropfrog
                              Stabilt vatten med ph 6,5....Mycket svårt. Jag tror inte att du kan hitta en bra produkt som löser det.
                              MVH
                              Magnus
                              Jag har haft det när jag använt Waterlife's pH 6.5 buffer. Problemet var att produkten var fosfatbaserad. Det är därför jag har bestämt mig för att gå över till Amtra Trop som inte innehåller fosfat:

                              "- Lowers pH value to 6.5

                              - Stabilises the carbonate hardness at levels of at least
                              3° dKH - thereby preventing a dangerous pH drop"

                              Enligt Kjell så funkar denna produkt utmärkt.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...