Större eller Mindre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    #31
    eftersom det är en nybörjar vi försöker hjälpa så ska vi nog inte krångla till det all för mycket.

    Eftesom du har börjat med växtnäring så rekommenderar jag dig att göra ca 20% vattenbyte var eller varannan vecka.
    Filtret ska alltid vara igång.
    ska du plantera växter eller röra i gruset så gör alltid vattenbyte, ca 50%.
    När det gäller växter rekommenderar jag: Vattenpest, H. Polysperma. Dem växer snabbt o är lättskötta.
    När det gäller "gräs" så tror jag du får tänka om, eller iaf vänta tills du har lärt dig allt med gödning o så, då detta är en svårt o krävande växt.

    Vill du ha långa växter så rekommenderar jag Valisnerian, finns i smala, smala & skruvade, o tjocka blad. dem växer snabbt o är väldigt snygg.

    Ju mer växterna växer ju "svårare" är det att få alger. o vise-versa.

    Lycka till!
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #32
      ok men har redan gräs växter, ska ja göra mig av med dem eller ???

      Hur ofta kan man plantera nya växter då, tänkte om ja typ ska göra om i akvariet att ja då byter ca 50% och sen kanske ja två veckor senare köper fler växter ska ja byta 50% igen då.
      Eller ska ja köpa alla växter på samma gång istället.
      De känns som de blir väldigt dyrt då, självklart om de är bättre så gör ja ju det men känns bättre för ekonomin att köpa ett par växter varannan /var fjärde vecka.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Håller med om vallisnerian. Har själv en liten vallisneriadjungel i mitt akvarium

        Fler lättskötta växter är:

        Javaormbunke (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39)
        Cryptocoryne (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61)
        Limnophila (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40)

        En gräsliknande växt som inte är så svår är Liten pilört (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30). De kan går ner sig ett tag efter inköp så man tror att de är döende. Men låter man de bara vara så brukar de återhämta sig och börja sprida sig sen.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av ribby_girl
          ok men har redan gräs växter, ska ja göra mig av med dem eller ???

          Hur ofta kan man plantera nya växter då, tänkte om ja typ ska göra om i akvariet att ja då byter ca 50% och sen kanske ja två veckor senare köper fler växter ska ja byta 50% igen då.
          Eller ska ja köpa alla växter på samma gång istället.
          De känns som de blir väldigt dyrt då, självklart om de är bättre så gör ja ju det men känns bättre för ekonomin att köpa ett par växter varannan /var fjärde vecka.
          Det bästa är förstås att inte hålla på och rota i bottnen allför ofta, så att plantera alla växter på samma gång är att föredra. Men har man inte råd med det får man dela upp det. Fast jag tycker ändå du ska köpa ett gäng växter iaf första gången och sen kan du kompletera lite i efterhand. På så sätt är det lättare att komponera en fin undervattenmiljö. Satsa i så fall på de största växterna först.

          Sen tror jag att MoZZe menar att man ska göra ett vattenbyte EFTER det att man varit och rotat i bottnen och rört upp en massa skit (visst var det så du menade?). Men eftersom ditt akvarium är ganska nystartat tvivlar jag på att det är så mycket skit i din botten. Själv tycker jag att det är bäst att vara försiktig när man planterar så man inte får upp för mycket skit som virvlar runt i vattnet. Jag tycker att skiten brukar lägga sig efter en stund.

          Tänk på att ta bort eventuell kruka och fiber som sitter runt rötterna innan du planterar växterna. Sitter det en blyring på växterna måste även denna tas bort (bly förgiftar vattnet). I fall rötterna är ganska långa bör man korta ner dem något med en sax innan plantering.

          Lycka till!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            polarn svor nästan ve å förbannelse över mej sist vi diskuterade hanses kar.
            han har ett 540liters och fick 3 små vanskapta vallisnerior av mej i somras och nu förra månan när ja va inne på titta på akvariet så va de bara vallisneria ÖVERALLT.
            halva bakrutan syntes inte för all vallisneria och mycke ligger på ytan.
            själv tycker ja de ser rätt snyggt ut men han då har bara växterna för dom ska käka fiskskit.
            växtnäring får dom inte utan dom lever på de som finns i akvariet och akvariet har varit igång över 6år med få små vattenbyten så finns mycke gojs i botten.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #36
              Ursprungligen postat av batski
              Sen tror jag att MoZZe menar att man ska göra ett vattenbyte efter det att man varit och rotat i bottnen och rört upp en massa skit (visst var det så du menade?).
              då brukar iallafall ja göra ett vattenbyte och samtidigt slamsuga växtbladen då det hamnar mycke skit på dom
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • ribby_girl
                • February 2005
                • 378

                #37
                ok men de skit vivlar upp när ja håller på med gruste och så, brukar ja låta lgäga sig och sen slamsuga botten.
                Ska försöka spara ihop så ja kan köpa lite fler växter på en och samma gång.

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #38
                  ribbygirl: man brukar säga att större akvarium är mer förlåtande för misstag, eftersom det är en större mängd vatten.

                  det finns olika modeller och teorier om hur man bäst sköter ett akvarium, en del anser att man ska rengöra akvariet ofta, och ha regelbundna vattenbyten, och andra inte.

                  jag(min åsikt alltså) anser är att du rengör ditt akvarium mycket i onödan. filtret ska man helst låta vara för att bakterierna ska få vara i fred och bottnen finns det egentligen bara kosmetiska skäl att rengöra. döende eller sjuka växtblad kan man också låta vara, eftersom plantan tar näring från dem. vattenbyten tycker jag att man ska undvika, dels så stör de växternas förmåga att utnyttja andra kolkällor än koldioxid, dels så gör de ingen nytta om inte filtret är för litet.

                  det är inte helt säkert att växterna behöver gödning, vanligen så är det koldixoid som är den hämmande faktorn för växterna. har man inga bristsymptom på sina växter tycker jag att det är onödigt med regelbunden pmdd.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av plorozen
                    det är inte helt säkert att växterna behöver gödning, vanligen så är det koldixoid som är den hämmande faktorn för växterna. har man inga bristsymptom på sina växter tycker jag att det är onödigt med regelbunden pmdd.
                    Mycket intressant. Min egen erfarenhet är dock att det i ett relativt nystartat akvarium inte finns tillräckligt mer näring så växterna kan klara sig. Jag försökte länge köra utan PMDD men mina växter bara rasade. När jag vid flera tillfällen kollade hur mycket nitrat jag hade i vattnet blev testresultatet alltid 0. Då bestämde jag mig för att börja med PMDD och nu har jag levande växter (vallisnerian sprider sig så jag får hålla efter den )

                    Jag försöker ändå köra åt low-tech hållet och byter bara 10% av vattnet varrje vecka. Och det mycket för att jag vill slamsuga så det inte ligger för mycket skräp på botten. Och visst, den dan det visar sig att jag inte längre behöver tillsätta PMDD kommer jag sluta med det.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #40
                      Ursprungligen postat av batski
                      Och visst, den dan det visar sig att jag inte längre behöver tillsätta PMDD kommer jag sluta med det.
                      mer fisk å mer mat så kan den komma fort
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Ursprungligen postat av Raven
                        mer fisk å mer mat så kan den komma fort
                        Hmm, jag tycker jag har ganska många fiskar (visst det finns lite plats för några till) och matar på, men än så länge behövs PMDD.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #42
                          batski: som jag skrev: "vanligen".

                          mozze: varför ska hon göra vattenbyten överhuvudtaget för? tillförseln av koldioxid kommer att störa växternas förmåga att använda andra kolkällor än koldioxid.

                          Kommentar

                          • ribby_girl
                            • February 2005
                            • 378

                            #43
                            jag fattar ingeting

                            en del säger att ja ska göra vattenbyte på 10% varje vecka, en del säger att ja ska göra varannan vecka en del säger att ja ska göra en gång i månaden och en del säger att ja inte ska göra alls.
                            men antar att de är så med akvaristiken att olika tillväga gångsätt ger bra resultat så kommer nu att göra delvatten byte på 10%varje vecka, för att se hur de funkar, detta kommer att ske i samband med slamsugningen av lagret som ligger på botten alltsdå inte slasugning av botten.
                            är det något som är helt på tok i denna ide eller är de bra.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av ribby_girl
                              en del säger att ja ska göra vattenbyte på 10% varje vecka, en del säger att ja ska göra varannan vecka en del säger att ja ska göra en gång i månaden och en del säger att ja inte ska göra alls.
                              men antar att de är så med akvaristiken att olika tillväga gångsätt ger bra resultat så kommer nu att göra delvatten byte på 10%varje vecka, för att se hur de funkar, detta kommer att ske i samband med slamsugningen av lagret som ligger på botten alltsdå inte slasugning av botten.
                              är det något som är helt på tok i denna ide eller är de bra.
                              Visst är det så som du säger. Det finns en del olika sätt att sköta ett akvarium. Mycket förenklat kan man säga att det viktigaste är att det finns tillräcklig med bakterier som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit, samt att det finns näring i vattnet som växterna kan tillgodogöra sig. Även rätt belysning är en viktig förutsättning för att växterna ska trivas.

                              Jag tycker dina planer låter bra. Kom ihåg att hålla koll på dina fiskar och dina växter så att de ser ut att trivas.

                              Vill man ha bättre koll på hur ofta man behöver byta vatten så kan man köpa ett nitrat (obs ej nitrit) test och mäta nitrathalten innan man byter vatten. Börjar nitraten stiga över 20-30 så är det dags att byta lite vatten. Efter ett tag lär man sig hur sitt akvarium fungerar. En markant ökning/minskning av antalet fiskar eller växter innebär givetvis att förhållanden i akvariet ändras.

                              Lycka till!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...